Személyre szabott módszerrel fejlesztik a hajdúsági gyerekeket

Akt.:
Személyre szabott módszerrel fejlesztik a hajdúsági gyerekeket
© Illusztráció: Getty Images
Hajdúböszörmény – A teszt alkalmas arra, hogy meghatározza a tanuló egyéni profilját.

A hajdúböszörményi tankerület intézményeiben a 2015-2016. tanévben felmenő rendszerben, 1. 3. és 5. évfolyamon bevezették a kritériumorientált diagnosztikus mérési-értékelési rendszert. Ez a furcsa nevű értékelési rendszer a neve ellenére klasszikus: a követelmények pontosan meg vannak határozva, és a teljesítményt ezekhez mérik. A tanév során szerzett tapasztalatokról, az elért eredményekről a közelmúltban szakmai konferencia keretében számoltak be az érdeklődő városvezetőknek, szülőknek, szakembereknek, az összesen mintegy 200 fő hallgatóságnak.

Még több figyelem

– A kompetenciamérések országos átlagtól elmaradó eredményei, a csökkenő tanulói teljesítmények megváltoztatására irányuló útkeresés közben arra a következtetésre jutottak a tankerület szakemberei, hogy tartós javulás csak akkor várható, ha először az alapkészségek, képességek fejlesztésére fordítanak nagyobb figyelmet. A módszer egyszerű: a tanulók képességeinek rendszeres mérésével, ennek eredményeire alapozott, egyénre szabott fejlesztési tervek kidolgozásával és alkalmazásával segíthetjük a lemaradt tanulók felzárkózását, a differenciált képesség- és készségfejlesztést és a tehetséggondozást – hallhattuk a konferencián az intézményvezetőktől.

A mérés-fejlesztés az íráskészségre, a szóismeretre, az olvasási (dekódolás) és számolási készségre terjedt ki, illetve az 5. évfolyam elején az osztályfőnök munkáját segítendő, kiegészült a tanulási stílus és motiváció mérésével.

A módszer előnye, hogy a tanítók, szaktanárok az egyéni tanulói profilok alapján állapítják meg a fejlesztendő képességterületeket, majd egy közös „feladatbankból” lehívott feladatsorok segítségével végzik a személyre szabott fejlesztést. A tapasztalatok alaján úgy tűnik, sikeres, hiszen a decemberben és áprilisban megismételt mérési mutatók szerint minden iskolában minimálisra csökkent azon tanulók száma, akik a továbbhaladáshoz feltétlenül szükséges kritikus szint alatt teljesítettek; számottevően csökkent a fejlesztésre szorulók létszáma – hangzott el a konferencián. A szülők a gyermekükre fordított fokozott figyelem és az egyéni haladási ütemre alapozott fejlesztés okán fejezték ki elégedettségüket.

HBN​








hirdetés