Sport

2015.07.02. 15:20

Újra átkerekezi az országot a rekorder Bakó Zoltán

Debrecen - Ha már van egy rekord, azt illik megdönteni – tartja Bakó Zoltán.

Debrecen - Ha már van egy rekord, azt illik megdönteni – tartja Bakó Zoltán.– Egy összejövetel során jött a gondolat, hogy egy nagyot kéne tekerni, így kitaláltuk, bringázzunk át az országon. Júliusban egy barátommal vágtunk neki az útnak, Debrecenből indultunk és Nagykanizsa volt a végállomás, végül csak én teljesítettem a távot, a 443 kilométert, ami magyar rekord lett. Mindezt egy egysebességes, fixhajtású bringa nyergében tettem meg, ami igen extrém kihívás, ugyanis folyamatosan jár a láb, nincs megállás – mesélte a kezdeteket Bakó Zoltán, a Fixed X Hungary alapítója, aki úgy tartja, ha már van egy rekord, akkor az illik megdönteni, ezért a napokban egy még extrémebb kihívást próbál teljesíteni.

Július 4-én, szombaton hajnalban indul útnak Sopronból – ezúttal is egy örökhajtós kerékpárral – hogy Budapesten át egészen Debrecenig tekerjen. Az előző évhez képest nem kevéssel emelte a tétet Bakó Zoltán, hiszen ezúttal 550 km-et kell megtennie, ha rekordot akar dönteni.

– Nincs profi sportolói múltam, dolgozom, mint akárki más, családos ember vagyok és mindezek mellett mégis leküzdöm korlátaimat, teljesítem a kitűzött céljaimat. Azt szeretném ezzel üzenni, hogy hétköznapi emberként is képesek lehetünk nagyszerű teljesítményekre. Bízom benne, ebből a kezdeményezésből idővel egyfajta felhívás is lehet és mások is kedvet kapnak az új csúcs felülmúlásához. A sikerességhez a mindenkor érvényes, hivatalos maratoni rekord szabályok szerint és az 55/5-ös előírást követve kell abszolválnom a távot. Utóbbi azt jelenti, hogy 55 percenként lehet beiktatni egy ötperces szünetet, igaz, ez összevonható – vázolta a szélsőséges kihívásokat rejtő túra részleteit Zoltán.

Vasárnap délelőtt

Mint megtudtuk, nyolc hónapja készül a bringás a megmérettetésre. – Tavaly még nem, de idén már egy profi segítségét is igénybe veszem, egy korábbi triatlonista edzésprogramját követem, ami egyben az Iron Man viadalra is felkészít. Sokkal erősebbnek érzem magam, mint azelőtt, a laboros terheléses vizsgálatok is drasztikus fejlődést mutatnak – fogalmazott a „rider”.

Zoltán saját bevallása szerint nem tudja, mennyit kéne ahhoz tekernie, hogy megutálja az egészet, még mindig örömét leli abban, amit csinál. Mint mondja, általában reggelente edz, heti hatszor, egyedül az jelent néha nehézséget számára, hogy felkeljen, de utána egyből megjön a kedve.

Az útvonalról is érdeklődtünk Bakó Zoltánnál. – Az előző évben ugye Debrecenből indultunk és a táv végén volt a nehezebb, emelkedős terep. Ezúttal is mindenképp be akartam venni a cívisvárost, így most oda érkezünk, ezzel együtt pedig már az elején letudjuk a húzósabb részt. Órákig nézegettem a térképet, mi lenne az az értelmesebb útvonal, ami le is fedi az 550 km-et és erre jutottam. A tervek szerint vasárnap olyan 9-10 óra körül érkezek Debrecen belvárosába, ahol a polgármester úr köszönt majd. De egyébként az egész utamat lehet követni online, a Facebook-oldalunkon minden fontos információ megtalálható lesz – kaptunk választ a miértekre.

A hatalmas fizikai igénybevétel mellett nyilván mentálisan is rendben kell lenni, ha valaki ekkora kihívás elé állítja magát. – Korábban gyalogos teljesítménytúrákon vettem részt, így nem volt ismeretlen számomra az effajta erőpróba. Tényleg igaz, hogy nagyon sok minden fejben dől el, koncentráltnak és eltökéltnek kell lenni. Az egy dolog, hogy nagyon fáj a lábam, meg mindenem, de aztán ez átfordul, és már nem csak testileg, hanem lelkileg is megtöri az embert. Ilyenkor kell észnél lenni, tudni, miért csinálom, amit csinálok. A múlt évben is sokat segített a csapat, aki elkísért, biztosan így lesz ez most is!

Jó tudni, hogy bárki bármikor csatlakozhat akár csak pár száz méter erejéig is Bakó Zoltánhoz a túra során.