összefogással

2020.03.17. 07:00

Hétfőn elindult a távoktatás

Most megengedett, sőt, elvárás az, hogy a tanulók egész nap online legyenek tanítási időben.

Fotó: Illusztráció / Shutterstock

Új szelek fújnak a közoktatásban is a koronavírus miatt. Hétfőtől a tanulók számára nem látogathatóak az intézmények, elindult a távoktatás. Az általános és középiskolákban más-más kihívással kell számolni a pedagógusoknak. Szabó Gyula, az Epreskerti Általános Iskola igazgatója a Napló kérésére elmondta, hétfő reggel még bemehettek a szülők az intézménybe a gyerekek felszereléseiért, melyek a távoktatásban is elengedhetetlenek. Ezt követően a szülők és diákok nem látogathatták már az iskolát. Az általa vezetett intézményben a diákok 98 százaléka rendelkezik internet-hozzáféréssel otthon, a fennmaradó két százalékkal sms-ben tartják a kapcsolatot: minimális követelmény, hogy rövid üzenetekben tájékoztatják őket az adott tantárgyak követelményeiről, valamint arról, hol tartanak a tankönyvekben, munkafüzetekben. A többieknél az oktatás online platformon történik.

– A távoktatás több szinten valósul meg, első körben a KRÉTA rendszeren keresztül. Ehhez minden szülőnek és gyereknek van egyéni hozzáférési kódja. A KRÉTA rendszerben van egy üzenőfal, ahová a pedagógusok tudnak üzenetet írni, fájlok csatolásával tudunk kész tananyagot is küldeni, sőt, prezentációt és feladatlapot is csatolhatnak. Következő lépésben a pedagógusok e-mailben tartják a kapcsolatot a tanulókkal, itt is kétirányú kommunikációra van lehetőség. A távoktatás harmadik szintje a Facebookon történik, elsősorban osztályonként szervezett csoportokban. Negyedik megoldásban pedig a cisco webex videó megosztó portálon keresztül tartunk online tanórákat – beszélt a lehetőségekről Szabó Gyula. Hozzátette: – Vannak olyan szolgáltatók, akik ingyenesen felajánlották a videómegosztó szolgáltatást. Ebben az esetben már olyan, mintha valójában órán lennének a diákok: a pedagógus leadja a tananyagot, s a videokonferenciás tanórán azt is figyelemmel tudja követni, melyik diák csatlakozott az órára, megértette-e a tananyagot, vannak-e kérdései, véleményt cserélhetnek a platformon – tudatta az intézményvezető.

Az általános iskolákban az első és második osztályos tanuló esetén a szülők segítségére is szükség van.

Számukra elsősorban a KRÉTA rendszeren keresztül közvetítik a feladatokat. Nagy segítséget nyújtanak diákoknak, szülőknek és pedagógusoknak egyaránt a digitális tankönyvek, melyek listáját az iskolánk honlapjára feltettük.

Szabó Gyula | Fotó: Matey István

Hatalmas összefogás

Az iskoláknak és a pedagógusoknak alkalmazkodniuk kell a váratlanul kialakult helyzethez, hiszen a koronavírus-járvány okozta rendkívüli állapotban is tovább kell működtetni az oktatási rendszert.

– Péntek este óta hihetetlen mértékben összefogott a pedagógustársadalom, a tanárok különböző Facebook-csoportokban próbálják gyorsan átadni egymásnak az ötleteiket, digitalizált tartalmakat ajánlanak egymásnak. Ugyanakkor nem az egyes tanároknak, hanem az intézményeknek kell kiválasztani azokat a digitális felületeket, amelyen keresztül nemcsak megszervezik a tanulócsoportok és a tanárok munkáját, hanem ellenőrizhetik is a munkát. Ez a helyzet mindenkinek új, és szokatlan, annak ellenére, hogy pár éve folynak már oktatási digitalizációs kísérletek. Mindennek ellenére vannak nagyon pozitív jelek, s véleményem szerint, most hogy mindenki rá van szorítva a távoktatásra, fantasztikus dolog, nagy előrelépés várható. Én a magam részéről egy digitális kalandnak fogom fel, s ezt erősítem a diákjaimban – osztotta meg a Naplóval Tankó Istvánné, DRK Dóczy Gimnáziumának igazgatóhelyettese. Hozzátette: – Minden iskola a felajánlott digitális online rendszerek közül kiválasztja azt, ami számára megfelelő felületet. Mi itt a Dóczyban a saját szerveren futó Moodle felületre szavazunk, s felvesszük a tanárokat, diákokat, ezt követően tanulócsoportokat alakítunk ki, egy észszerű, gyerek és szülő számára teljesíthető órarend alapján gondoltuk az önálló munkát elkezdeni. Most elsősorban azoknak az oldalaknak, lehetőségeknek a kiajánlásával, ahol és ahonnan a diák ismeretekhez jut, önállóan dolgozhat, aztán természetesen az ellenőrzés formáit is kidolgozzuk – ismertette a feladataikat Tankó Istvánné.

Szülői kontroll

Egyik napról a másikra kellett a kialakult helyzetre reagálni a pedagógustársadalomnak, s egy működőképes rendszert kialakítaniuk.

– Az Online Oktatás Facebook-csoportban már több, mint ötvenezer tag lett pár nap alatt. Az Oktatási Hivatal, az egyházi Pedagógiai Intézetek is rengeteg ajánlást tettek közzé, tantárgyanként szétválogatva. Most néhány napig a tanárok is tanulnak, hogy később hasznosítsák ezeket az ismereteket. Természetesen vannak már meglévő, egyes tanárok által működtetett online csoportok, ahol tartják a kapcsolatot a diákjaikkal addig is, míg az egész, iskolára érvényes felület működni kezd. Én a végzőseimnek a közös Facebook-csoportban eddig is sok önálló tanuláshoz alkalmas anyagot feltöltöttem, s ezt folytattam a hétvégén is. A legfontosabb szerintem, most a gyerekek megnyugtatása, hogy az élet nem állt meg, csak más vágányban megy tovább, s ezt mindnyájunknak felelősséggel kell kezelni – vallja az igazgatóhelyettes. Így folytatta: – Nyilván a készségtárgyak, főleg a testnevelés lehet problémásabb a távoktatás, de ez sem megoldhatatlan. Nagyobb gondnak tartom a kisebb gyerekek online tanulását, akik még önállóan nem használnak ilyen felületeket. Itt nagyobb szerepe lesz a szülők segítő, ellenőrző munkájának is. Bár azt gondolom, hogy a szülői kontrollnak minden gyerek mögött ott kell állnia.

Egy gócpontot kiiktattak

– A számonkérés objektivitását nem tudom meghatározni, nem tudjuk ellenőrizni, a szülő segít-e a gyereknek. Az első napon láttuk, hogy fegyelmezetten vitték el a felszereléseket, érezve a felelősségük súlyát, a járványveszély komolyságát érzékelték, nem kértek kiscsoportos megőrzést. Elsősorban az alsósoknál lesz nagyobb szükség a szülői segítségre. Azt fontos kiemelni, gyerek nem azért került haza távoktatásra, hogy ugyanolyan veszélynek legyen kitéve a járvány kapcsán. Egy gócot „kiiktattunk”, az iskola ebből a szempontból kilépett, de az otthoni terület is nagyon fontos, s az, hogy ne vigyék a gyerekeket frekventált helyekre, kerüljék a tömegközlekedési eszközöket. Egy olyan különleges helyzet alakult ki, ahol nagy felelősséggel tartozik mindenki a hozzátartozói iránt – hangsúlyozta Szabó Gyula.

KD, PSZ

A koronavírus-járvánnyal kapcsolatos további cikkeinket ide kattintva érhetik el.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában