Debrecen hírei

2018.05.25. 08:47

Hiányolják az éjszakai járatokat Debrecenben

Debrecen - A DKV próbálkozott már éjjeli járatokkal, de a kevés utas miatt nem volt sikeres.

Debrecen - A DKV próbálkozott már éjjeli járatokkal, de a kevés utas miatt nem volt sikeres.

Ki ne járt volna már úgy Debrecenben, hogy éjfél körül szeretett volna tömegközlekedéssel hazatérni, de nem sikerült. Az ország második legnagyobb városában jelenleg ugyanis éjjel 11, fél 12 körül az utolsó villamos, troli és autóbusz is elmegy. (Mindössze egy buszjárat közlekedik éjszaka, az is elég ritkán.) Így marad a drága taxizás, vagy a fárasztó gyaloglás. Ráadásul az utóbbi hónapokban – bizonyos időszakokban – taxihiány tapasztalható.

Igény lenne rá máskor is

Jónás Zoltán, a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület (Derke) elnöke szerint Miskolchoz, Szegedhez és Pécshez hasonlóan nálunk is szükség lenne rendszeres éjszakai tömegközlekedésre. Ehhez mindössze egy-két autóbusz kellene – vélte.

Az utazási igények felmérésére a Derke kérdőívet állított össze, melyet a legnagyobb internetes közösségi oldalon márciusban közzé tettek. Egy hét alatt több mint 7 ezer 500-an fejtették ki ezzel kapcsolatos véleményüket, javaslataikat. – A kitöltők 96 százaléka szeretne éjszakai tömegközlekedést. Nemcsak bulizók vennék ezt igénybe, hanem munkába járók és a vasútállomásra közlekedők is – ismertette az eredményt Jónás Zoltán. – A mobilszolgáltatók sem kapcsolják ki éjszakára az adótornyokat, mert akkor kevesebben telefonálnak. Az autóbuszok rendelkezésre állnak, a működtetés csekély többletköltséggel járna – érvelt a szakember.

A top három útirány

Elmondta: a felmérés alapján nemcsak hétvégén, hanem minden nap lenne igény erre. A válaszadók több lehetséges célterületet is megjelöltek. A legtöbben a belvárost és az Egyetem környékét érintenék éjszaka, ahonnan jellemzően a nagy lakótelepek (Tócóskert, Újkert, Vénkert) felé utaznának. A kertvárosi területek közül a legnépszerűbb útirányoknak Józsa és a Veres Péter utca környéke bizonyult. Jónás Zoltán szerint mivel éjjel mások az utazási igények, mint nappal, az éjszakai autóbuszoknak a város több területét is bejáró, speciális útvonalon kellene közlekedni, nem pedig néhány – nappal egyébként forgalmas – járat éjszakai közlekedtetése lenne indokolt.

A kérdőív eredményei alapján a Derke javaslatot szeretne tenni a DKV-nak rendszeres, menetrend szerinti éjjeli járatok bevezetésére.

Indítottak, megszüntettek

A felmérés fenti eredményeit továbbítottuk a DKV Debreceni Közlekedési Zrt-nek. Onnan azt a választ kaptuk, hogy a minél jobb utaskiszolgálás érdekében – a kisebb számú lakossági igényeknek eleget téve –, több ízben is vezetett be a cég éjszakai járatot az 1-es és 2-es villamosok vonalán. Az 1-esen 2011. április 1-jétől, szabadnapokon 23 óra 40 perckor, valamint 0 óra 20 perckor indultak járatok. A 2-es villamos elindulásával egy időben, 2014. február 28-tól kihasználatlanság miatt ezeket megszüntették.

Kevesen utaztak vele

A DKV illetékese kifejtette: a repülőtér megnövekedett utasforgalma, valamint a déli ipari parkban található vállalkozások miatt folyamatosan figyelik az ottani utazási igényeket. Ez alapján 2015. december 16-tól a 44R jelzésű reptéri autóbuszjárathoz igazodva éjszakai 2-es villamosjáratot közlekedtettek. Heti szinten 14 éjszakai villamos járt 0 óra 15 perc és 3 óra 9 perc között (hétfőn, kedden és szerdán 2-2, csütörtökön 3, pénteken 1, szombaton 3, vasárnap pedig 1). A DKV szerint annak ellenére, hogy ezen normál díjszabással igénybe vehető éjszakai villamosok pénteken és szombaton a szórakozni vágyók többségének is utazási lehetőséget biztosítottak, a járatok kihasználtsága nagyon alacsony volt. Ezért ennek 2016. július 1-jétől szintén véget vetettek.

Villamost „pótló” busz

A villamosok helyett éjszakánként jelenleg autóbuszok közlekednek a repülőtértől, a Nagyállomás érintésével a 2-es villamos vonalán. Ezek a járatok elsősorban a repülőjáratok indulási és érkezési idejéhez, valamint a déli ipari parkban dolgozók munkakezdéséhez és munkavégzéséhez igazodnak, de lehetőséget biztosítanak a szórakozóhelyekről történő hazajutáshoz is. A DKV-nál úgy látják, hogy ezeknek az autóbuszjáratoknak köszönhetően a nagy csomagokkal a repülőtérre érkezők kényelmesebben, egyszerűbben juthatnak el a belvárosba egy vonaljegy megváltásával. Továbbá, így közvetlenül elérhető az Újkert, a Vénkert, a Sestakert, a Nyulas, az egyetem, a belváros, valamint a helyközi autóbusz-állomás, a Nagyállomás, a Homokkert, a Kerekestelep, a Boldogfalvikert, kisebb gyaloglással pedig a Csigekert, a Köntöskert, az Egyetem sugárút, illetve a Tégláskert.

Kommunikáció és idő

A korábbi hasonló próbálkozások sikertelenségére utaló kérdésünkre Jónás Zoltán, a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület elnöke azt válaszolta, hogy az ő értelmezése szerint rendszeres éjszakai járatok soha nem voltak Debrecenben (kivéve a reptéri igényekhez igazított 2-es villamost és a reptéri buszt). Az eleinte alkalmanként közlekedtetett éjszakai járatokat gyakran rossz útvonalon és nem kellően reklámozva hirdették meg, ezért csak kevesen tudták azokat igénybe venni. Az új járatok indítását hatékonyan kellene kommunikálni, illetve az utasoknak időt kellene biztosítani arra, hogy megismerjék az új szolgáltatást.

A DKV válaszadója hangsúlyozta, hogy nagyobb rendezvények idején több vonalon ezután is közlekedtetnek éjszakai járatokat.

- Orosz Csaba -


[related-post post_id="3870313"]

[related-post post_id="3870318"]

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!