Nagyvilág

2016.11.20. 14:18

Régi mozdonyok és filmszereplő vagonok

Bridgnorth - A Severn-völgyi Vasúti Társaság úgy őrzi a múltat, hogy közben használja a mozdonyokat, vasúti kocsikat.

Bridgnorth - A Severn-völgyi Vasúti Társaság úgy őrzi a múltat, hogy közben használja a mozdonyokat, vasúti kocsikat.

Gőzmozdonyok, dízelmozdonyok, mintha most jöttek volna ki a gyárból, olyan állapotban vannak. És persze a korban hozzájuk passzoló vasúti személyvagonok, na azok is újak. Vagy mégsem?

Idegenként már jó ideje járkáltunk a vasúti járműcsodák között, amikor kiderült, hogy a nyugat-angliai kisváros, Bridgnorth megismerése közben hová is vezetett bennünket a távolból is jól hallható gőzmozdonyhang, illetve a városka fölé terjeszkedő füst és gőz, amit aztán gyorsan eloszlatott a szinte mindig fújó szél.

A 12 ezer lakosú Bridgnorth Birmingham közelében, Wolverhampton és Charles Darwin szülővárosa, Shrewsbury között terül el ott, ahol a Walesből átnyúló dombok belesimulnak Anglia leghosszabb folyója, a Severn síkságába. A 895-ben a dánok által alapított város nevezetességei közé tartozik a ma már csak romjaiban megtekinthető, de csodálatos parkkal körbevett kastély, a Severn kőhídja, a folyóparti homokkősziklákba vájt egykori szerzeteslakások, a múzeum, a városháza, a körülbelül 50 méteres magasságot leküzdő fogaskerekű, és persze a vasútállomás, amely jelenleg az északi végállomása a 16 mérföld hosszú Severn Valley Railway-nek.

156 mérföldes sebességgel

Mintha a száz évvel ezelőtti Angliába érkeztünk volna meg. Ezt idézi a vasútállomás épületének külleme, az előtte egymásra pakolt, fából készült kofferek, a padok formája, a pénztár, de még az ivó is. Gőzmozdonyok és dízelmozdonyok rendezik a személyszállító vagonokat, amelyek újnak tűnnek ugyan, ám minimum a múlt század közepi időket idézik. Faborítás kívülről, rajta aranycsík (később tudtuk meg, hogy 22,5 karátos aranyról van szó), és a felirat: Flying Scotsman (Repülő Skót). A vagonok ajtajai zárva, így csak kívülről kukkantgattunk be, mígnem az egyik ajtó kinyílt, és magát önként ajánlva kalauzunknak, egy mosolygós férfi invitált a kocsibelsőbe.

– Hugh McQuade vagyok, Isten hozta önöket a Severn-völgyi Vasúti Társaság egyik szerelvényén! Öreg és kevésbé öreg vasutasok azon dolgozunk, hogy megőrizzük az utókornak a vasút korabeli remekeit. Mozdonyokat és személykocsikat újítunk fel, karbantartjuk a 16 mérföldes vasúti pályánkat, miközben májustól novemberig menetrendszerűen közlekedő turistajáratokat üzemeltetünk. Társaságunk állami támogatás nélkül működik. Egyesületünknek 16 ezer tagja, 15 ezer támogatója, részvényese, 90 fizetett alkalmazottja van. Bevételünk a támogatóktól, a turistaforgalomból és a vendéglátóegységünkből van. 28 gőz-, 18 dízelmozdonyunk, 66 személykocsink és 120 tehervagonunk van. Itt van a leggyorsabb gőzmozdony is, amely 156 mérföldes sebességgel repítette a szerelvényt. A személyvagon, amelyikben vagyunk, 1980-ig közlekedett, majd megvette egy pub, nem tudott mit kezdeni vele, és eladta egy másik kocsmának, ami hasonlóan járt. Tőlük vásároltuk meg, és több hónapi munkával újítottuk fel. Tehát a legkülönbözőbb módon kerülnek hozzánk a vasúti járművek. A lényeg, hogy felújítjuk, és működésre alkalmas állapotban tartjuk őket – sorolta.

A világ első gőzmozdonya

Vezetőnk, aki a társaság utasszállító kocsijainak felújításáért felel, vagonról vagonra kísér bennünket. Kipróbálhattuk a minden kényelemmel felszerelt első osztályú részleg süppedős üléseit, mint ahogy a harmadosztály plüsspriccseit is. Történeteket elevenített fel, hol filmekhez bérelték ki a járműveiket, máskor családi rendezvényeket tartottak itt, és elmondja, milyen hírességek látogattak el hozzájuk. Mígnem – immár a szerelvényen kívül vagyunk – megérkeztünk egy furcsa gőzmasinához.

– Így nézett ki a világ első gőzmozdonya. Ezt a mi városunkban készítették el, és a megalkotásának 250. évfordulójára, öt esztendővel ezelőtt megépítettük a prototípusát. Nem volt egyszerű, mert műszaki rajz és technikai leírás nem maradt fenn, csupán képek és a korabeli utasok elbeszéléseinek krónikái álltak rendelkezésünkre. Érdekessége a mozdonynak, hogy nem volt benne fék, így csak a gőzgép hűtésével tudták leállítani.

HBN—KZS

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!