Nagyvilág

2016.09.04. 19:59

Kiapadhatatlan forrású természeti szépségek

USA - Az igazi vadnyugat: Buffalo Bill, bölénycsordák, grizzly medvék és geotermikus jelenségek.

Az Amerikai Egyesült Államok megosztja az embereket, lehet szeretni és nem szeretni ezt a kultúrát, de természeti látnivalóban kétségkívül lenyűgöző. A nagyvárosokban utazva bepillantást nyerhetünk az amerikai életbe, a nemzeti parkokban pedig a természeti jelenségek elképesztően gyönyörű és különböző megjelenési formái kiapadhatatlan forrása a szépségnek. Hatalmas sziklák, elnökfejek, Sziklás-hegység, Yellowstone Nemzeti Park és még megannyi látnivaló igazi élménnyé varázsolta ezt az utazást.

Müncheni átszállással érkeztünk Denverbe. Az időeltolódás miatt még aznap délután kezdhettük a városnéző programunkat. Denver az Amerikai Egyesült Államok Colorado tagállamának fővárosa és egyben legnépesebb települése. Az aranyáról híres várost a XIX. század második felében alapították, 1876-ban vált az állam fővárosává. Napjainkban sok zöldövezettel és nyüzsgő belvárosával igazán kellemes világváros. Mi elsősorban a természeti szépségekért érkeztünk e térségbe, így továbbindultunk a Rocky Mountain, azaz a Sziklás-hegység Nemzeti Parkba, mely több mint 4800 kilométer hosszan nyúlik el a kanadai Brit Columbia legészakibb részétől az Amerikai Egyesült Államok Új-Mexikó államáig. Legmagasabb csúcsa a Coloradó államban található Mount Elbert-hegy 4401 méter. Hatalmas sziklafalakkal tarkított hegyes-völgyes tájain többször átlépve a kontinentális vízválasztót, látványos vidéken jártunk.

A hegy füle

Autóbuszunk továbbgördült a világhírű Mount Rushmore hegyhez, a nagy nemzeti emlékműhöz, mely Dél-Dakota államban található. Itt még a hegynek is füle van. A hatalmas nemzeti emlékhely 1927 és 1941 között, azaz 14 év alatt készült el. A hegyoldalba négy nagy amerikai elnök arcmását vésték: az elsőt, George Washingtont, a huszadikat, Thomas Jeffersont, a tizenhatodikat, Abraham Lincoint, és a huszonhatodikat, Theodore Rooseveltet. Tovább kalandozva a vadnyugaton, megpillantottuk a 366 méter magas vulkáni tömb, a Devils Tower (Ördögtorony) csodálatos sziklaalakzatát, majd továbbutaztunk a Bighorn-kanyonhoz. Ez a terület az egykor nagy számban itt élő hosszú szarvú bikáról kapta a nevét Cody Buffalo Bill, a vadnyugat egyik legszínesebb alakjának városa. A táj, csupaszsága ellenére csodálatos. Az a kék ég a legkékebb. De körülbelül fél óra, és már be is borult. Vihar közeledett, és a csodálatos kék hamar sötétszürkévé változott. A hegy tetejéről csodáltuk az elénk táruló panorámát. Ahogy odaléptünk a szakadék széléhez, szinte kővé meredtünk a látványtól. A szakadék falát a benne folyó patak csiszolta simára az évezredek alatt. Hogy tud a természet ilyen alakzatot létrehozni? Csodálatos élmény, ámultunk fényképeztünk, hogy megörökítsük a pillanatokat.

Gőzhajó gejzír

Ennyi kanyon látványa után, irány az észak-amerikai nemzeti parkok fejedelme, a Yellowstone Nemzeti Park. A park rengeteg változatos látnivalóval szolgál, geotermikus jelenségek magas csúcsok, mély völgyek, sűrű erdő és a lenyűgöző állatvilág. A park leginkább gejzírjeiről, hőforrásairól és egyéb geotermikus jelenségekről híres. Itt található, a világ legismertebb gejzírje 2440 méter magasságban elterülő Old-Faithful és a világ legaktívabb gejzírje, a Steamboat (Gőzhajó). Ellátogattunk a Yellowstone vízesésekkel tarkított citrom és narancssárgában tündöklő riolit sziklába vájt Grand Canyonjához és a 2357 méter magasan fekvő Yellowstone-tóhoz is. Nemcsak a szépségével és jelenségeivel ejt ámulatba minket a park, hanem az úton útfélen kószáló legelésző bölénycsordák, jávorszarvasok, grizzly és fekete medvék kiszámíthatatlan viselkedése is okozott némi izgalmat a csoportunknak. Salt Lake City Utah állam fővárosa, a téli olimpia egykori helyszíne, nem az a hely, amely a magyar turistának először eszébe jut, ha az Egyesült Államokba utazik. Nem olyan nyüzsgő, mint New York, és nem olyan napfényes, mint Florida. De ha valaki az igazi amerikai városra kíváncsi, ahol a munka után „elugorhatnak” síelni a közeli hegyekbe, az jó helyen jár.