rendhagyó tanórák

2020.06.12. 07:30

„Elsődleges cél, hogy a gyermekek megismerhessék lakóhelyük történelmét”

Megyaszai Szilvia korabeli fotókon és tárgyakon keresztül ismerteti meg Püspökladány múltját a diákokkal.

Fotó: Megyaszai Szilvia.archív

Az önkéntes munkával működő, magán­alapítású Püspökladány Anno helytörténeti honlap és digitális gyűjteménye idén június 1-én ünnepelte a 8. születésnapját. A honlapot üzemeltető Megyaszai Szilvia munkáját nagy érdeklődés, és számos szakmai elismerés övezi, sőt, az iskolák érdeklődését is felkeltette a honlapon közzétett tudásanyag.

– A pedagógusok felkérésére szoktam helytörténeti órákat, bemutatókat tartani az iskolákban. Mindig a tanító, tanár választása, hogyan építi be a tananyagba, vagy színesíti azt a helytörténeti ismeretekkel, az erre épülő bemutatóimmal. Ezek az előadások a tananyag mélyítésére, színesítésére szolgálnak, azonban elsődleges cél, hogy a gyermekek megismerhessék lakóhelyük történelmét, kialakulásának folyamatát, megismerkedjenek elődeik életével, szokásaival, életkörülményeivel, a település nevezetességeivel, egykor élt híres szülöttei életével – beszélt a rendhagyó órákról Megyaszai Szilvia. Hozzátette: – Fontosnak tartom, hogy a gyermekek megismerjék gyökereiket, mely segíthet számukra eligazodni a jelenben is. A magyar és világtörténelmi ismeretek mellett

„nagyon fontos szülő- és lakóhelyük történelmének megismerése is, egyrészt kézzelfoghatóvá tehető általa a történelem, másrészt elkötelezettebbé válhatnak lakóhelyük iránt”

– vallja a helytörténet-kutató.

Fotó: Megyaszai Szilvia-archív

A tárgyak varázsa

A bemutatóórák nem klasszikus tanórák, hiszen a diákok játékos formában ismerkednek meg Püspökladány vagy a tájegység történetével.

– Az órák mindig interaktívak, azaz a diákokat aktívan bevonva igyekszek a már meglévő tudásukat előhívni, logikai képességükre, fantáziájukra is építve rávezetni őket a megoldásra, játékos formában bővíteni helytörténeti, helyismereti tudásukat. A gyerekek lehetőséget kapnak kérdések feltevésére is, s sokszor kérdéseik, érdeklődésük mentén alakítom az óra következő részét. Mindig viszek magammal a saját gyűjteményemből régi tárgyakat is Püspökladány múltjával kapcsolatosan. Varázsa van ezeknek az olykor 100 éves tárgyaknak, akár egy 100 éve megírt és feladott képeslapról, régi dokumentumokról, iskolai palatábláról legyen szó – részletezte Szilvia. Tapasztalatai szerint észrevétlenül tanulnak ezekből a tárgyakból a diákok. Az órákon rendszerint előkerülnek Püspökladányról szóló régi könyvek, ezáltal nemcsak a helytörténeti információkat tanulják meg, hanem az információkeresés technikáját is.

Játékos formában

Szilvia eddig püspökladányi általános iskolákba kapott felkérést, többek között hon- és népismeret tanórákat tartott. – Az óra első részében Püspökladány helytörténetének érdekességeiből kaptak ízelítőt a diákok, s elmesélték maguk is, miért szeretnek e településen élni. Ezután közösen ismerkedtünk a Püspökladány Anno helytörténeti honlappal, építve az iskolában nemrégiben megrendezett digitális témahét tapasztalataira és az internethasználat már elsajátított alapjaira is. Az óra következő részében egy helytörténeti kvízben vettek részt a gyerekek, melyet csoportokban oldottak meg, s együtt ügyesen ötvöztük a történelmet az interaktív tábla, azaz a modern kor vívmányaival. Az óra végén eredeti, több mint 100 éves püspökladányi képeslapokat vehettek kézbe a gyerekek, melyeket őszinte érdeklődéssel vizsgálgattak. A honlap gyűjteményébe került néhány régi emléktárgyat, dokumentumokat, például palatáblát, iskolai díszoklevelet is bemutattam – mesélt arról, hogyan zajlott legelső rendhagyó órája, bár mindnek más a tematikája.

Fotó: Megyaszai Szilvia-archív

Régészekké váltak

Nem csak hon- és népismeret­órán van helye a helytörténeti kutatásnak, magyarórán is. A gyerekek megismerkedhettek a szülőföldtémakör keretében szűkebb és tágabb hazánk, azaz lakóhelyük és környezete kialakulásával, történetével.

– A foglalkozást egy képzeletbeli utazással indítottuk, majd megismerkedtünk a Sárrétet egykor alakító természeti tényezőkkel, s a folyószabályozás tájalakító következményeivel. Nyomon követtük Püspökladány településszerkezeti változásait, s bepillantottunk az egykor itt élő sárréti emberek életébe, mindennapjaiba is. Kis időre régészekké váltunk a gyerekekkel, akik kézbe vehették a Ladányi kereszt másolatát is. Nem utolsó sorban pedig „Egykor és most” képek segítségével – játékos formában – azonosítottuk Püspökladánynak a gyerekek által jól ismert pontjait – beszélt egy másik foglalkozás menetéről is a helytörténet-kutató, aki minduntalan tapasztalja, hogy a gyerekek érdeklődéssel, nem lankadó figyelemmel, értékes hozzászólásokkal és háttértudással várják a bemutatókat.

Iskolai tananyag lett

– Tapasztalatom, hogy egyre gyakrabban használják iskolai feladatokhoz, gyűjtőmunkákhoz, szakdolgozatokhoz a helytörténeti gyűjteményt a diákok, s a pedagógusok is gyakran használják a saját óráikon szemléltető anyagként a honlapot, s annak tartalmát – mondta el Szilvia. Sőt, iskolai tananyag lett a honlap tartalmából egy fejezet, ugyanis az Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet által 2017-ben kiadott, 6. osztályos tanulók számára készített irodalom-munkafüzet 18. oldalán a Püspökladány Anno honlap is feltűnik egy összetett feladat erejéig.

Kiss Dóra

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában