Moto GP

2020.06.20. 14:42

Hajdúnánásnál 2023-ban rendezik az első világbajnoki futamot

A Moto GP-pálya 65 milliárd forintból épül meg a város mellett 2022 végére.

Fotó: Kovács Péter

  • Nemrégiben döntött a kormány a Magyarország nemzetközi ismertségét és elismertségét fokozó beruházásról, amelyet mindenképpen Kelet-Magyarországon szeretne megvalósítani, fejlesztve ezzel a térség gazdaságát, ismertebbé téve a régiót.
  • Több helyszín is szóba került, míg végül a Hajdúnánáshoz közeli területre a megközelíthetősége, a fejleszthetősége, valamint a termőföld védelme okán esett a választás.
  • Ez a beruházás Hajdúnánást a világ figyelmének középpontjába helyezi, ugyanakkor része a vírushelyzet utáni gazdasági stabilitást, gazdasági erősödést hozó hazai folyamatoknak – fogalmazott Palkovics László.
  • Kósa Lajos országgyűlési képviselő, a Moto GP-pálya projekt kulcsembere kiemelte, hogy a létesítménnyel Magyarország is leteszi névjegyét a Moto GP-versenyek világbrandjében. A többfunkciós pályára évi kétszáz eseménynapot terveznek.
  • Tiba István, a térség országgyűlési képviselője a régió számára a turisztikai és infrastrukturális előrelépés miatt óriási jelentőségűnek nevezte a beruházást.
  • Szólláth Tibor, Hajdúnánás polgármestere a pálya építését abba az évekkel ezelőtt elindított városfejlesztési folyamatba helyezte, aminek célja, hogy Nánáson élni ne hátrányt, hanem lehetőséget jelentsen.
  • A leendő MotoGP-pálya helyszíne Hajdúnánás határában | Fotó: MTI / Czeglédi Zsolt

    Nem versenypálya, motoros élménypark

    Az első világbajnoki futamot 2023-ban rendezik, és további hét alkalomra már megvan a szerződés a nemzetközi szövetséggel.

    Az esemény főszereplői előtt stílszerűen a világhírű Man-szigeti motorosverseny 1932-es futamának győztes járgánya ékeskedett a szombati projektindító sajtótájékoztatón, egy Hajdúnánás központjában lévő szálloda konferenciatermében. A fentebb említett résztvevőkön túl a vendégek között volt Szilvássy Zoltán, a Debreceni Egyetem rektora; Bács Zoltán egyetemi kancellár; Talmácsi Gábor Moto GP-világbajnok, Hermann Henrik, a Magyar Motorsport Szövetség elnöke; Papp László, Debrecen polgármestere és Pajna Zoltán, a megyei közgyűlés elnöke is.

    Segíti a gazdaságot

    „A kiszolgáló egységeket, köztük szállodát, konferenciaközpontot is magába foglaló Moto GP-pálya 65 milliárd forintból épül meg 2022 végére, és 2023-ban már világbajnoki futamot rendezünk rajta”

    – mondta elöljáróban Palkovics László, majd részletezte, hogy a beruházás a vírushelyzet utáni gazdasági stabilitás megteremtésének egyik jelentős pillére. Mint fogalmazott, ilyen típusú beruházásokkal kívánják a gazdaságot magasabb fokozatra állítani, a vírushelyzetből megerősödve kijönni. – A pálya megépítése kiemelten fontos beruházás, jelentősége a Forma-1-es pályával egyenértékű. Magyarok tervezik, magyarok építik, és a versenyhez kapcsolódóan majd erősíti az utazást, a vendéglátást, a Debreceni Egyetemen pedig járműipart, a technológiai fejlesztést. A kormány elhatározása, hogy az eddig sem sikertelen autó- és motorsportot egy magasabb szintre emeli, és ehhez megteremti a feltételeket, infrastruktúrát. Az pedig, hogy a Moto GP nemzetközi szervezete komolyan veszi Magyarország törekvését, bizonyítja, hogy az általában szokásos öt év helyett nyolc évre kötött megállapodást Moto GP-versenyek rendezésére. A versenyt, a show-t pedig el kell adni. Olyan pályát terveztünk, amilyen nincs a világon; ez érdekes, látható és élvezhető. A pályának nemcsak a versenyeknek, hanem sok minden másnak is eleget kell tenni. Az idelátogatóknak élményeket kell adni, úgy, hogy akár egy hetet is el tudjanak itt tölteni. Erre is kiterjed a fejlesztési terv.

    Évi kétszáz eseménynap

    Kósa Lajos a múlt század első éveinél kezdődő motorostörténeti visszatekintővel kezdte mondandóját, majd rátért a közelmúltra. Megtudtuk, 2018-ban született meg az elköteleződés a Moto GP-pálya megépítésére, amelynek 2022-ben el kell készülnie, és legkésőbb 2023 elején meg kell tartani az első próbaversenyt, hiszen abban az évben már világbajnoki futam lesz Hajdúnánáson. A versenypályát többfunkciósra tervezik, évi kétszáz eseménynapot kell lebonyolítani rajta. Emiatt akár motoros élményparknak is lehet majd nevezni, ahol a család minden tagja megtalálhatja a tartalmas kikapcsolódás lehetőségét. A létesítmény pontosan a Debrecen-Miskolc-Nyíregyháza háromszög súlypontjában épül, és tökéletesen alkalmas arra, hogy Kelet-Magyarországot feltegye a motoros világtérképre.

    Hermann Henrik a pálya megépítését, a Moto GP-pálya építését, a vilgbajnoki futam megrendezésének jogát az utóbbi évtizedek legnagyobb sikerének nevezte. Ez lendületbe hozza az utánpótlásképzést, közlekedésbiztonsági oktatást, de a Debreceni Egyetem járműipari lehetőségeit is.

    Ez a piramis csúcsa

    „Ha nekem nem adatott meg a lehetőség, hogy Magyarországon versenyezzek, mindent megteszek azért, hogy hazámban egy ilyen versenypálya megépülhessen”

    – kezdte mondandóját Talmácsi Gábor Moto GP-világbajnok. Hangsúlyozta, a pályának fontos szerepe lesz majd a közlekedésbiztonság erősítésében. Az ide érkező érdeklődők például légzsákos bőrruhát magukra öltve tökéletesíthetik motorostudásukat. A klímaváltozás hatására mind hosszabbra nyúlik a motorosszezon, és ezzel együtt a városi közlekedésben egyre jelentősebb alternatívát kínálhatnak a motorok.

    – A Moto GP-pálya a motorversenyzést jelképező piramis csúcsa, a motorozás Forma-1-es versenysorozata. 2023-ban 22 világbajnoki futam lesz, amiből egynek a rendezője Magyarország. A pályát használni fogják a motorosok is; Európában sok olyan motoros klub van, amelynek tagjai rendszeresen járnak versenypályákra.

    Kovács Zsolt

    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában