2020.04.20. 14:23
Fontos az összetartozás
A klubok a megváltozott viszonyok ellenére is tartják a kapcsolatot szurkolóikkal.
Fotó: Napló-archívum
A sport-, illetve futballvilág március közepe óta szinte teljesen leállt, a különböző bajnokságokat felfüggesztették vagy bizonytalan időre elhalasztották. Ez nemcsak a sportolók teljesítményét, mentális és fizikai felkészültségét érinti érzékenyen, hanem az egyesületeknek is nagy megpróbáltatás elsősorban gazdasági szempontból. A Hajdú-bihari Napló arra kereste a választ, hogy milyen változás érezhető a szurkolói termékek iránti keresletben, és hogy a klubok a nehéz helyzet ellenére hogyan tudják mégis tartani a kapcsolatot a rajongóikkal. Az ezeket meghatározó tényezőkről András Krisztina egyetemi docens, a Budapesti Corvinus Egyetem Sportgazdaságtani Kutatóközpontjának igazgatója beszélt.
Bezártak a boltok
– A csapatok mérkőzésekhez közvetlenül kapcsolódó jövedelme teljesen megszűnt, illetve a szponzori és egyéb bevételek is kérdésessé váltak, az azokhoz kapcsolódó szerződések függvényében. Ráadásul a klubok hivatalos boltjai is bezárni kényszerültek, így még a magyar viszonyok között is számos lehetőséget rejtő ajándéktárgy-bevételeknél is komoly kieséssel számolhatunk. Az üzleteknek az online értékesítés lehetősége maradt, viszont feltehetően még a leghűségesebb szurkolók figyelmét is most más kérdések kötik le. Ezért csekély ilyen jellegű profit ígérkezik, viszont egy-egy jól irányzott akcióval, egyedileg a helyzetre reagáló termékek piacra dobásával akár extra pénzre is szert tehetnek – mondta a szakember
Egyedi tartalmak
A bezárt pályák ellenére az egyesületek igyekeznek kontaktusban maradni a szurkolóikkal, mivel eddig elsősorban a meccsek miatt volt indokolt, ezek hiányában új apropót kell keresniük a kommunikációra. A weboldalak és közösségi médiumok adta tér ehhez rendelkezésre állnak, ami egyáltalán nem idegen, hiszen évek óta szerves része a sportnak az online kapcsolatteremtés a rajongókkal.
„Nagy hangsúlyt kapnak a klubok médiaműhelyei és a játékosok saját virtuális felületei.”
Az emberek jóval több időt töltenek otthon, mint eddig, viszont az ez által megnövekedett érdeklődés a mérkőzésekről most más témák felé terelődik. Több lehetőség nyílik egyedi, kreatív tartalmak előállítására, fókuszba kerülhetnek a csapat hátterében zajló tevékenységek, és a játékosok pályán és edzésen kívüli élete. A cél itt is az aktivizálás, az élmény fenntartása, és az együvé tartozás érzésének a fokozása a drukkerekben – mondta a Corvinus Egyetem docense.
Fokozott felelősség
Az egyesületek – itthon és szerte a világon – láthatóan azon vannak, hogy amennyire csak lehet szórakoztassák a rajongótáborukat. Régebbi klasszikus meccsek felvételeit teszik közzé, csokorba gyűjtik korábbi szezonok legszebb találatait, vagy a csapatok egy-egy játékosa e-sport keretein belül méri össze tudását ellenfeleivel. Azonban, András Krisztina szerint ez a helyzet az eddiginél is nagyobb felelősséget ró a futballistákra. – Jelenleg hatványozottan oda kell figyelniük, az általuk közzétett tartalmakra, mert követők milliói figyelik őket, és így még inkább kidomborodik véleményvezér mivoltuk – hangsúlyozta az igazgató.
Ennek szellemében indult el több kezdeményezés is, például a kézmosás „kihívás”, amihez több világsztár csatlakozott. Videókban mutatják be a helyes, alapos kézmosást, és arra buzdítják a nézőket, hogy ők is fokozottan figyeljenek erre oda, illetve mindenki figyelmét felhívják, hogy amennyiben tehetik, maradjanak otthon.
Bakos Attila