Portré

2023.08.24. 20:00

Több mint negyven évig volt postás, és tényleg mindig kétszer csengetett a debreceni Hajzer István

A zöld Barkas és a tízforintos órabér: így kezdett 45 éve a debreceni postás.

Szakál Adrienn

Nyugdíjas évek ide vagy oda, az uniformist szívesen felölti István

Forrás: Czinege Melinda

Negyvenhárom év és 183 nap: pontosan ennyi időt töltött a Magyar Posta kézbesítőjeként Debrecenben és vonzáskörzetében a ma már nyugdíjas Hajzer István. Aki emlékszik azokra az időkre, amikor még a Szent Anna utca Béke útja volt, és Debrecennek abban a körzetében élt, ami a Fényes udvart, a Vágóhíd és a Kossuth utcát érintette, 1978 után minden bizonnyal kapott csomagot Istvántól. A Haont az eredetileg lakatos végzettségű, ma már leginkább unokáival foglalatoskodó csomagkézbesítő takaros kis kertjének verandáján fogadta minap, hogy elmesélje, milyen is volt akkor a gyakran türelmetlenül várt postások és a „tisztelt címzett” világa. Megtudtuk, hogy a jó postás szerint az ügyfélnek mindig igaza van, a tökéletes kézbesítő pedig türelmes, alázatos és pontosságra törekszik akkor is, ha az esővíztől zárlatos lesz alatta az autó.

A Barkas volt a legcsábítóbb

István napra pontosan emlékszik; 1978. június 5-én kezdett a Magyar Postánál Debrecenben. Lakatosként végzett, de túl zajos volt neki a műhely, és mivel akkoriban csak ismerősön keresztül lehetett, István is így került be – huszonegy évesen – a postára. Hamar kiderül, hogy az ott töltött negyvenhárom évnek a józan ész mentén indokolt prózai oka van.

Abban az időben még meg kellett húznia magát az embernek, ráadásul nem volt még divat kilépni a munkából

– emlékszik vissza.

A fiatal István számára a slusszkulcs – a mára klasszikussá vált zöld „Barkas ezresé” – volt a legcsalogatóbb motiváció, és hozzá a nagyon is tisztességesnek mondható 1800 forintos fizetés. Tízforintos órabérrel kezdett, majd a következő tizenöt évben nemcsak a Fényesudvar, az egykori Béke útja (ma Szent Anna utca) és a Kossuth utca minden címzettjét, hanem azok családjaikat is megismerte. 

Sokan ma is megállítanak, és nagyon megható, hogy akik évtizedekkel ezelőtt voltak gyerekek, ma meglett felnőttként is „csókolommal” köszönnek nekem

 – idézi fel.

A régmúlt szívélyessége

Úgy látja, lazább volt az élet azokban az időkben, akkor, amikor két forintért vitték házhoz a küldeményt, és mindig minden megoldódott annak ellenére, hogy még vezetékes telefon sem volt a lakásokban. – Az emberek jobban megbíztak egymásban, és ahogy akkor gyakori szokás volt, a munka után mi is kalákában építkeztünk a kollégáimmal. Összesen tizenegyen szállítottunk csomagot Debrecenben, de mindig tudtunk egymásra számítani – folytatja István, akinek szent meggyőződése azt is, hogy régebben sokkal kevesebb nyűgös ügyfél volt.

 Sokszor szökni kellett, hogy haladjunk, mert gyakran nemcsak kávéval vagy üdítővel, hanem terített asztallal és ebéddel vártak minket

– mondja. Ahogy az ügyfélnél, a korszak rutinjának megfelelően máshol sem ettek műszak közben, helyette viszont – mivel akkoriban Debrecenben „minden sarkon” volt talponálló – reggelire hurka-kolbászt vagy pacalt ettek.

Debrecen, postás, Magyar Posta
A 40 éves munkaviszonyát oklevéllel ismerte el a társaság 
Forrás: Czinege Melinda

A megbízható járgány relativitása

– A zöld Barkas ezres jó volt, persze csak addig, míg nem jött az eső – térünk át végül a már fent említett kultikus járműre. A korszak jellegzetes postásfurgonjának csak egy gyengéje volt: a víz. 

Mivel a jármű alján volt az elosztó, ha belecsapódott az eső, a motor egyszerűen leállt. Míg ki nem száradt, pihentünk a csomagokkal együtt

– meséli a rutinos kézbesítő, aki több mint másfél millió kilométert tett meg, míg állományban volt. És mert egy-egy kiadós zápor után gyakran térdig érő víz állt a Vágóhíd utcai felüljárónál (ahogy több más helyen Debrecenben), a postáslét nélkülözhetetlen tulajdonságává érett a türelem. A békebeli céges kocsi azért a legkínosabb pillanatokban mégis csak helyt állt, István szerint akkor nyújtott fontos menedéket, amikor a várostáblát elhagyva a tanyákon kellett kézbesítenie. Hogy tényleg ugatja a kutya a postást, István szerint magától érhető, és amíg mindez a kerítés mögül történik, nincs is vele semmi gond.

A tanyákon ezt csak úgy tudtuk kicselezni, hogy egyáltalán nem szálltunk az autóból

 – osztja meg az érthetően óvatos megoldást.

Debrecen, postás, Magyar Posta
A balesetmentes vezetésért már a modern postakocsi miniatűrjét vehette át 
Forrás: Czinege Melinda

Mindig az ügyfélnek van igaza – ezt kell tudnia a jó postásnak, aki minden körülmények között türelmes és alázatos is egyben. István szerint épp ezért nem mindenki alkalmas a pályára. Volt például olyan kollégája, akit az első munkanapján vidéki kézbesítésre küldtek, de már Derecskén kiszállt az autóból, és busszal hazament. Ahogy ma mondják: másnap már nem kellett bemennie.

Négy évtized is gyorsan eltelhet, ezt sugallta legalábbis az egyórás múltidézés, amit a relikviákká korosodott egykori kellékek, a postásuniformis, a balesetmentes vezetésért járó emléklapok tettek szemléletessé. István másfél éve ment nyugdíjba, és nem szépít: kimondottan unja. Hiányoznak neki a dolgos hétköznapok. Igaz, boríték alig-alig kerül manapság a postaládájába, de ha mégis hozzá csengetnek be – természetesen kétszer – a küldeménnyel, ha teheti, azért röviden elbeszélget a kézbesítővel.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában