korszerűbb oktatás

2021.03.03. 07:30

Nagyobb hangsúlyt fektetnek a motorosok életének védelmére

A motorosok gyakorlati képzésében új vezetéstechnikai módszereket kell tanítani márciustól.

Fotó: Koroknai Imre-archív

A mai korhoz igazodó, korszerű képzési és vizsgáztatási rendszert vezetnek be a motorosoktatásban március elsejétől. Az új tanmenet biztonságosabbá teszi a motorozást. – Ez a változás kevésbé érinti az elméletet, azonban nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk a motorosok védőruházatra és a különféle biztonsági eszközök használatára, minden olyan dologra, amellyel a motoros életét tudjuk menteni egy esetleges balesetben – mondta Koroknai Imre iskolavezető, oktató.

A gyakorlati képzésben van nagyobb változás, ugyanis a vezetéstechnika elsajátítására új módszereket kell tanítaniuk. – 1983 óta ugyanabban a rendszerben folyik a vizsgáztatás, megérett a módosításra, hiszen azóta sokkal nagyobb teljesítményű, korszerűbb műszaki megoldásokkal ellátott motorkerékpárok vannak forgalomban. Ezek teszik indokolttá, hogy módosított vezetéstechnikát követeljen meg a vizsgáztatási rendszer.

Mint mondta, a továbbiakban a rutinoktatás kap nagyobb szerepet.

„A tanpályás oktatás jelentősen fog módosulni. Az eddigi feladatok megmaradnak, de lényegesen több rutint és sokkal jobb felkészültséget fog igényelni a sikeres vizsga”

tudatta Koroknai Imre.

A biztonság érdekében

A tanpályás oktatásban olyan feladatokat vezettek be, amelyek például a kanyarodási technikák pontos és szabályos kivitelezését teszik lehetővé. – Fontos elem az egyensúlyozási feladatok megjelenése, illetve az, hogy a manővereket is szakszerűen kivitelezzék. Beépült a tan- és vizsgarendbe az akadályok nagy sebességgel történő kikerülése, hogyan kell fékezés nélkül, csak irányváltoztatással kikerülni egy adott akadályt, valamint a vészfékezésre is nagy hangsúlyt fektettek az új tantervben – részletezte. Az óraszámokban nincs változás, de valószínűsíthetően több gyakorlást igényel az új tanmenet. Koroknai Imre hangsúlyozta, ezt nem szigorításként kell megélni, a változások azt a célt szolgálják, hogy a motorosok a forgalomban egy esetleges veszélyhelyzetet biztonságosan el tudjanak hárítani.

„Sok baleset következik be abból, hogy helytelen vezetési módot használ a motoros. Bár arányaiban az 1200-1500 balesetből évente 50-60 motoros veszti életét, de egy is nagyon sok.”

– A jogalkotó célja az, hogy ezt a balesetszámot csökkentsük. Tavaly csupán 34 halálos baleset volt, ez betudható a pandémiának, hiszen lényegesen kevesebben motoroztak – fogalmazott az iskolavezető. Kitért arra is, hogy míg a 2000-es évek elején 90 ezer motorkerékpár volt az utakon, ez a szám ma már több, 180-185 ezer.

KD

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában