Fotókkal és videóval

2021.02.01. 10:45

Méltó helyre került Püspökladányból a Szellemnek és Koporsónak is nevezett gőzös

Az áramvonalas külsejű, sebességrekorder jármű az egyetlen 242-es gőzmozdonyunk.

Fotó: Közlekedési Múzeum / Nyitrai Dávid

Rendkívüli múlttal és műszaki tulajdonságokkal rendelkező, nevezetes mozdonymatuzsálemet fedezhetünk fel azok között az utazás- és ipartörténeti jelentőségű járművek között, melyeket a napokban szállítottak a Közlekedési Múzeum új kiállítóterébe.

Az Északi Járműjavító Dízelcsarnokában állomásozik ugyanis immár az Árpád gyorssínautóbusz, a V60-as Kandó mozdony, az M44-es tolatómozdony, a Cmn személykocsi, valamint a 424-es és 242-es gőzmozdony is. A lélegzetelállító géppark 242-es gőzmozdonya a hajdú-bihariaknak, és legfőképpen a püspökladányiaknak is ismerős lehet, hiszen sokáig egy ilyen masina volt kiállítva a város pályaudvarán. A Napló emiatt is érdeklődött az intézménytől arról, hogy a ladányi gőzöst vitték-e az új múzeumba.

Könnyű gyorsvonatokkal

Kérdésünkre Zelki Benjámin, a Közlekedési Múzeum kommunikációs munkatársa arról tájékoztatott, hogy valóban ugyanarról a 242.001-es pályaszámú járműről van szó, amit az 1967. december 20-án történt selejtezése után a honos állomásán, Püspökladányban állítottak ki. Azt, hogy pontosan meddig gyönyörködhettünk benne ott, lapunk híradásából idézzük fel: 1999. július 20-ig.

Fotó: Napló-archív

A MÁV kilenc szakembere kétnapos, összehangolt munka eredményeként emelte le a helyéről az akkor már csaknem 60 éves járműcsodát egy különleges hidraulikus szerkezettel (ezt az alábbi felvételen örökítették meg).

A Közlekedési Múzeum válaszából azt is megtudtuk, hogy a 242 sorozatú gőzmozdony áramvonalas burkolattal ellátott, két kapcsolt kerékpárú, túlhevített gőzű ikergépezetű szertartályos mozdonytípus, melyet könnyű gyorsvonatok továbbítására alkalmaztak. A kiváló futómű biztosította a mozdony nyugodt futását, s jól példázza ezt, hogy a 242 sorozatú mozdony képes volt egyes pályaszakaszokon 20–30 km/óránál nagyobb sebességgel közlekedni más sorozatú gőzmozdonyokhoz viszonyítva. A mozdony a próbák során 161 km/óra sebességet ért el, felállítva a MÁV gőzmozdonyok sebességi rekordját. A legyártott járművek Budapest és Miskolc, majd pedig Budapest és Kassa között közlekedtek.

A nyugati fronton is szolgált

A mozdony történetével kapcsolatos kérdésünkre az intézmény azt is felelevenítette, hogy a 242.001 pályaszámú gép a hatósági vizsgát 1937. április 6-án teljesítette. Aztán 1945. január 16-án Ausztriába került, amelynek francia megszállási övezetéből 1948. augusztus 9-én térhetett vissza Magyarországra. Ezután előfogatolt üzemben a Budapest és Biharkeresztes közötti vonalon továbbított nemzetközi gyorsvonatokat – mígnem az 1967. december 20-i selejtezése után a honos állomásán, Püspökladányban állították ki mint műszaki emléket.

A MÁV Nosztalgia Kft. műhelye Istvántelken 2000-ben üzemképes állapotúra felújította. Ennek eredményeként a mozdony kívülről elnyerte eredeti állapotát, ám a széntüzelést átalakították finomítottgázolaj-tüzelésre. Ahogy a legtöbb mozdonytípusnak, a 242-esnek is van több kedves beceneve is. A külseje miatt szokták Koporsónak hívni, ugyanakkor Szellemként is ismert. Az utóbbi nevet azért kapta, mert olyan gyorsan suhant át a vidéken, hogy szinte el is tűnt egyik pillanatról a másikra.

Mi lesz a szerepe az új helyén? – tudakoltuk a továbbiakban. Erről azt a választ kaptuk, hogy a 242.001-es gőzmozdony a Közlekedési Múzeum tulajdonát képezi. A járványhelyzettől is függően a tavasz végén, nyár elején megnyíló új időszaki kiállítás részét képezi majd, és már el is foglalta a helyét az egykori Északi Járműjavító Dízelcsarnokában. Amint az Új Közlekedési Múzeum épülete felépül (ez mostantól mintegy 5 éves távlatban várható) az intézmény állandó kiállítását alkotja majd.

Fotó: Napló-archív

A Ganz és a MÁVAG versengése szülte

A mozdony történelmi jelentősége kapcsán a múzeum levele hangsúlyozza: a Szellem akkor készült, amikor még azt hitték, hogy a gőzmozdony lesz a XX. század második felének is a meghatározó technológiája. A két nagy magyarországi vasúti járműgyár, a Ganz és a MÁVAG versengésének köszönhetően született meg. 1934-ben a Ganz gyártásában készült el az Árpád elnevezésű gyorssínautóbusz, mely szintén látható lesz a Közlekedési Múzeum időszaki kiállításában. Ez a luxus belső kivitelű jármű 2 óra 58 perc alatt érte el Bécset Budapestről.

Erre reagálva készítette el a MÁVAG a 242-es sorozatú gőzmozdonyt, s 1936 és 1940 között összesen négy készült belőle. A sorozat egyetlen megmaradt példánya a 242.001 pályaszámú gép, mely tehát a püspökladányiaknak és természetesen az országnak is nagy büszkesége.

A műszaki adatai felvillantása érdekében végül ismét a Napló 1999-es cikkéből idézünk: A megközelítőleg 12 méter hosszú remekmű üresen 66, feltöltve pedig 85 tonnát nyomott. Két pár meghajtott kereke van, (erre utal az elnevezése első számjegye), s e két méter átmérőjű, óriási kerekei mellett elöl és hátul is futókerekek segítették a haladását. Akkori cikkünkben is jeleztük, hogy a mozdonyt a XIII. kerületi skanzenbe vitték, és nosztalgiakocsikat szállított. Azóta egy szintén szépen rendben tartott 376-os mozdony díszíti a püspökladányi pályaudvart.

Vass Attila

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában