Beruházás

2020.08.09. 11:30

Egészen Nagykárolyig tekerhetünk

A pihenőhelyeken a kerékpár szerelésére is van lehetőség.

Fotó: Szilágyi Edina-archív

Természetvédelmi és infrastrukturális fejlesztések valósultak meg Nagykároly és Nyíradony térségében egy projektben, melynek megvalósítására a 665 714 eurós összköltség mellett több mint 565 ezer euró vissza nem térítendő támogatást nyert a Gúth-Keled Idegenforgalmi és Természetvédelmi Közhasznú Egyesület.

– Partnerségben vagyunk Nagykároly Város Önkormányzatával, ez a fő eleme a projektnek. A program innovációja abban rejlik, hogy olyan természetvédelmi beavatkozásra pályáztunk, amelynek részeként nemcsak természetvédelmi beruházást végeztünk, hanem hozzákötöttük az egészséges életmódhoz kapcsolódó, valamint a turisztikai célkitűzéseket is – mondta el a Naplónak Kres Tünde Tímea, az egyesület elnöke.

Fotó: Kres Tünde Tímea-archív

Alkalmazás segíti a túrát

Nyíradony és Nagykároly között 31 km hosszú kerékpáros útvonalat jelöltek ki. A teljes útvonalat – Nyíradony, Nyírlugos, Nyírbéltek, Ömböly, Bátorliget, Szaniszló (RO), Csomaköz, Bere, Mezőfény, Nagykároly – mobilapplikáció térképezi le a két település között. Az alkalmazás a településeken található valamennyi természeti és kulturális látnivalót, turisztikai szolgáltatást megjeleníti, és a köztük lévő útvonalat szakaszonként, kerékpáros-információkkal ellátva mutatja be.

– Egy kerékpárútvonalon alakítottunk ki élő természeti környezetet. A turista, aki ide érkezik hozzánk Nyíradonyba, felpattan a kerékpárjára, vagy az egyesület biztosít számára, hiszen 25 kerékpárt szereztünk be. Ezek olyan biciklik, amelyeket egyszerűen át lehet alakítani. Egyrészt homokos, földes úton egyszerűbben mennek, vastagabb a kerekük, de aszfalton is jól haladnak. A pályázat részeként készítettünk a bicikliknek tárolót is, szervizoszlopokat vásároltunk, kialakítottunk egy vizesblokkot, építettünk egy színpadot, és sátort is vásároltunk – tudatta Kres Tünde Tímea.

Magyar nőszirom

Jelenleg a határzár miatt Ömbölyig vehető igénybe az út. – Nyíradonytól Ömbölyig 28 kilométer a távolság, Nyírlugoson van az első megálló, ahol kialakítottunk egy kerékpáros pihenőhelyet is. Minden pihenőhely mellett helyeztünk ki egy szerviz­oszlopot, így ha bármilyen technikai gond van, helyben meg lehet szerelni a kerékpárt – részletezte az egyesület elnöke. A szervizoszlopok pumpafunkcióval, valamint gumiszereléshez és a kerékpárokon leginkább jellemző csavarfej-kialakításokhoz kulcsokkal vannak felszerelve. Egy szervizoszlop leg­alább tízféle szerszámot tartalmaz.

A magyar nőszirom volt a projekt védett növénye, de összesen ötvenféle védett, a Nyírségre jellemző virág látható az úton. Ezer tő magyar nőszirmot ültettek a Fényi-erdőben és Mezőfény határában. – Az erdő közepén, a növények természetes élőhelyén készítettünk védett, fával elkerített virágágyásokat, s minden helyen jelöltük táblával, milyen virág található ott – tudatta Kres Tünde Tímea.

Őshonos növények közt

A Fényi-erdő természetvédelmi területen végzett fejlesztések bemutatására 500 négyzetméteren bemutatókertet alakítottak ki a Nyíradonyban található, történelmi múltú Gencsy-kúriánál. A megtekinthető őshonos növények: magyar nőszirom, erdei borkóró, bársonyos kakukkszegfű, dunai szegfű, homoki vértő, öldöklő aszat, szürke veronika, magyar kökörcsin és leánykökörcsin.

KD

Borítókép: A projekt zárásaként kerékpártúrát tartottak, képünkön a résztvevők egy csoportja