Fő a biztonság!

2020.07.31. 17:30

Kerékpár, kishajó, őrült sok csomag: az autós nyaralás aranyszabályai

Nem csak a sebességhatárokat kell betartani, az se mindegy, mit rögzítünk a gépjárműre.

Fotó: Nagy Emese

Ez az év a belföldi utazásról szól inkább, mintsem a külföldiről. A legtöbben a családjukkal, barátaikkal kelnek útra; akadnak, akik a tömegközlekedési eszközök mellett döntenek, azonban mindenki szereti a kényelmet, így aki teheti, az saját autóval utazik.

Ha nyaralni megyünk, a legfontosabbakat pakoljuk a bőröndbe, de vajon a gépjárműre mit rögzíthetünk és hogyan?

A Hajdú-Bihar Megyei Rend­őr-főkapitányság a következőkről tájékoztatta a Naplót: – A KRESZ meghatározza, hogy a járműveken milyen módon lehet szabad rakományt szállítani, nemcsak a tehergépkocsik, de az egyéb járművek esetében is, legyen az személy- vagy kisteherautó, de még a kerékpárra is létezik ilyen meghatározás. Tilos például kerékpáron oldalra kinyúló, előre vagy hátra egy méternél hosszabban kinyúló, a vezetőt a vezetésben akadályozó vagy a személy- és vagyonbiztonságot egyébként veszélyeztető tárgyat szállítani – ismertették.

Fontos, hogy a rakomány a jármű vezetőjét a szabad kilátásban és a vezetésben ne akadályozza.

Utazás előtt hajlamosak vagyunk arra, hogy szinte mindent elpakolunk: úgy véljük, semmi sem elég, azt is eltesszük, amit már nagyon rég használtunk. Az autópályán nem ritka látvány, hogy sokaknak pótkocsi szükséges ahhoz, hogy mindent magukkal tudjanak vinni, sőt, akár 3-4 kerékpárt, esetenként hajót is rögzítenek az autóra. De vajon szabályos ez?

Kezdők és a pótkocsi

– Az első nemzetközi vezetőiengedély-kategória megszerzésétől számított két éven belül tekintjük a vezetői engedélyt kezdőnek. Kezdő vezetői engedéllyel pótkocsi nem vontatható. Fontos figyelembe venni a pótkocsi megengedett legnagyobb össztömegét, ugyanis ha ez az érték maximum 750 kilogramm, akkor könnyű pótkocsinak minősül, amelyhez nem kell külön vezetési jogosultság. A vonóhorog gépkocsira történő felszerelésével egyidejűleg a műszaki vizsga alkalmával a vonó jármű forgalmi engedélyébe (O1-O2 kóddal jelölve) bejegyzik a vontatási adatokat, fékezett és fék nélküli pótkocsira egyaránt – ismertette érdeklődésünkre a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság, majd részletezte a szabályokat: – A rakomány magassága a talajtól mérve maximum 4 méter lehet. Oldalirányban személygépkocsi esetén a rakomány nem nyúlhat túl a járművön. Előre és hátra legfeljebb 40-40 centiméterre nyúlhat túl a rakomány. Ez utóbbi esetben a járművön túlnyúló rakományt éjszaka és korlátozott látási viszonyok között (álló járművön is) legalább 40x40 centiméter méretű piros vagy piros-fehér csíkos zászlóval, illetőleg táblával, ezenfelül a hátra kinyúló rakományt piros fényű lámpával és piros fényvisszaverővel meg kell jelölni. A rakomány rögzítésére vonatkozó előírások 1-4 darab kerékpár biztonságos szállítását engedélyezik – hangsúlyozta válaszában a főkapitányság.

A rakományról, szóról szóra

A rendőrségtől azt is megtudtuk, milyen szabályok vonatkoznak a gépjárműben elhelyezett a csomagokra. – A KRESZ pontos meghatározásokat tartalmaz ezzel kapcsolatban, ugyanis a rakományt (csomagokat) a járművön – annak belsejében, illetve rakfelületén – úgy kell elhelyezni, hogy a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse. Gondoskodni kell különösen arról, hogy a rakomány a jármű vezetőjét a szabad kilátásban és a vezetésben, a forgalom többi résztvevőjét pedig a jármű fényjelző berendezéseinek észlelésében ne akadályozza: a jármű ajtóinak, illetőleg a rakfelület oldalfalainak lezárását ne gátolja; egyenletesen és úgy legyen elhelyezve, hogy a jármű stabilitását számottevően ne rontsa; úgy legyen rögzítve, hogy el ne csússzék, le ne essék, ki ne ömöljék, továbbá olyan módon legyen lefedve (letakarva), hogy le ne szóródjék; az elkerülhetetlennél nagyobb zajt, szennyeződést ne okozzon – sorolták a válaszban.

Kié a felelősség?

Ha hosszú nyaralásra megyünk, akkor az utánfutó rendkívül jól jöhet, hiszen rengeteg mindent el tudunk helyezni benne, azonban nagy hangsúlyt kell fektetni a rögzítésre, az indulás előtt akár többször vizsgáljuk meg. – A szabályok betartása ebben az esetben elsősorban a járművezető felelőssége, ugyanakkor az üzembentartó felel azért, hogy az utánfutó műszaki állapota az átadáskor megfelelő legyen. Közlekedési baleset esetén a felelősség kérdése minden esetben egyedi elbírálás alá esik – válaszolták arra a kérdésre, kinek a felelőssége az (sofőr, szerelő), ha a pótkocsi balesetet okoz.

A rendőr-főkapitányság arra is felhívta a figyelmet: – Gépjárműből és a hozzá kapcsolt pótkocsiból (utánfutó) álló járműszerelvénnyel autópályán legfeljebb 80 km/h, míg lakott területen kívül legfeljebb 70 km/h sebességgel szabad haladni. Kerékpár­szállításkor nincs sebességkorlátozás, a sebesség megválasztása esetében azonban vegyük figyelembe a rakományszállítás biztonsági szabályait!

Nagy Emese

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában