áldatlan állapotok

2020.07.19. 07:30

Bódék, szenny, veszély: tehetetlenség és várakozás a 42-es főút mellett

A Közút szerint sem ők, sem jogelődjeik nem adtak hozzájárulást a főút melletti árusításra.

Fotó: Kovács Péter

  • Évtizedek óta, néhány üdítő kivételtől eltekintve cseppet sem európai állapotok uralkodnak a 42-es főút országhatár előtti, mintegy másfél kilométeres szakaszán, a Románia felől érkezők oldalán. Bódék, pavilonok, amelyek egy része már betonpalánkok mögött omladozik elhagyatottan. A még működők leginkább autópálya-matricát árusítanak, az oda való le- és felhajtás balesetveszélyes. A terület az államé, a vagyonkezelői fel­adatot a Magyar Közút látja el, ezért az ártándi önkormányzat az állapotok javítása érdekében nem tehet semmit.
  • Benkő Sándor, Ártánd polgármestere az M4-es autópálya közeljövőben esedékes megnyitásától vár javulást. Akkor ugyanis a kamion- és a személyforgalom nagy része talán már Nagykerekinél, a sztrádán hagyja el országunkat, illetve lép be Magyarországra. Így okafogyottá válhat a kereskedelmi egységek fenntartása. A forgalom nagyságára jellemző, hogy az ártándi határátkelőnél évente egymilliót meghaladó számban kelnek át a kamionok.
  • Mindeközben a Magyar Közút a maga eszközeivel igyekszik normális viszonyokat teremteni a 42-es főút országhatár előtti szakaszán.
  • – A 42-es főút melletti terület nem az önkormányzaté. Azt a Magyar Közút tartja, tartaná rendben – válaszolta kérdésünkre Benkő Sándor.

    Hogy miről is van szó, személyesen néztük meg, tettünk egy kört a 42-es nemzetközi főút országhatár előtti szakaszán. Ottjártunkkor a kamionsor a biharkeresztesi leágazásig ért. A kifelé haladó oldalon araszolgattak az átléptetés irányába a kamionok, a rendet rendőrautó is biztosította. A másik, a Románia felől érkezők oldalán gyorsan húzott el a Magyarországra érkezett járművek többsége. Néhányan azonban megálltak sztrádamatrica vásárlására a bódésor mellett. Lassító-, le- és felhajtósáv nincs, ezért balesetveszélyes a manőver. Az épületek többsége inkább bódékinézetű, még a nagyobbak is. Jó részükön lakat van. Egy fából készült, hosszú, a környezetéből is kirívóan le­lakott építményt és parkolóját betonpalánkok választják el a főúttól. Látszik, itt már nagyon régen nem volt senki.

    A betonpalánkon belül talán évek óta nem járt ember | Fotó: Kovács Péter

    Helyet is adnának

    – Többször beszéltünk már a Magyar Közút illetékesével, hogy fel kellene számolni ezt a helyzetet. Mégiscsak itt érkeznek a schengeni övezetbe a járművek, és az elárusítók kivételével senkinek sem jó a hosszú ideje meglévő rendezetlen állapot – válaszolta a Napló kérdésére Benkő Sándor polgármester. – Kértük, a főút mellől szállítsák el a bódékat, azok tárolására az önkormányzat biztosítana telephelyet. A Közút sem tud sok mindent tenni, hiszen, tőlük tudjuk, sok esetben tisztázatlanok a tulajdonviszonyok. Talán ha átadják a sztrádát, a forgalom nagy része elmegy oda. De aki Nagyváradról vagy a környező településekről akar Biharkeresztesre, Berettyóújfaluba jönni, biztosan nem fog kerülni Nagykereki felé, marad ezen az úton. Nekik viszont nem kell autópálya-matrica. Egyébként vannak rendezett környezetben üzemelő egységek is. Például a kamionos, vagy egy másik, egy vendéglátóhely, amelyik a közeljövőt illetően fejlesztésekben is gondolkodik. Mindkettőnek normális parkolója van, az úttól beljebb áll az épület.

    Keresik a megoldást

    A Magyar Közút Zrt.-t több körben is kerestük a problémával. Pécsi Norbert Sándor kommunikációs osztályvezetőtől megtudtuk, hogy az érintett területek állami tulajdonban vannak, azok vagyonkezelője a Közút. A cég a jogszabályi lehetőségei alapján – fokozott figyelmet fordítva a közúton közlekedők biztonságára – az érintett területek megközelíthetőségét korábban beton terelőelemek kihelyezésével korlátozta, mivel sem a Közút, sem jogelődjei nem adtak ki hozzájárulást az érintett ingatlanokon történő árusítási tevékenységre. Ez a jogszabályi lehetőségekhez képest megoldotta a határátkelőhely közvetlen környezetében kialakult forgalombiztonsági problémát is okozó helyzetet, ugyanakkor figyelembe véve a jelenlegi állapotokat, és a magántulajdon védelmére való hivatkozást, keresik a további jogi és egyéb lehetőségeket a helyzet orvoslására.

    Pécsi Norbert Sándor hangsúlyozta:

    a Közút nem rendelkezik hatósági jogkörökkel, így a kérdéses cégek tevékenységi köréről és egyéb engedélyeiről sincsenek információi. Viszont sem a Magyar Közút, sem a jogelődjei nem adtak közútkezelői hozzájárulást a kérdéses területeken történő árusításhoz

    – Korábban már többféle módon igyekeztünk megoldani a helyzetet, több hatósági eljárás is indult. Ezek végeredménye azonban nem volt kézzelfogható. Számos alkalommal előfordult, hogy a helyszínen senkit nem lehetett utolérni, illetve semmilyen azonosító adat nem állt rendelkezésre a tevékenység megszüntetésére irányuló felszólítás kiküldéséhez. Olyan esetek is voltak, amikor a már megindított eljárást azért kellett megszüntetnie a hatóságnak, mert az eljárás ideje alatt az adott cég nevet változtatott, és a tulajdonosok kinyilatkozták, hogy semmilyen jogfolytonosság nem áll fenn (így felelősségük sincs) a korábban eljárás alá vont céggel. Társaságunk jogi lehetőségei erősen korlátozottak, de továbbra is keressük a megoldást, amellyel ezt az ügyet eredményesen lezárhatjuk. Tekintettel arra, hogy a hatósági eljárások átfutási ideje és eredménye is változó lehet, ezért a probléma rendezésének pontos dátumát nem lehet megadni – hangsúlyozta Pécsi Norbert Sándor.

    Heti rendszerességgel

    A 42-es főút országhatár előtti szakaszának másik nagy problémája a várakozó kamionosoktól, a sorban álló autósoktól származó rengeteg szemét. Benkő Sándor polgármester elmondta, hogy az ártándi önkormányzat a hulladék összegyűjtésére kötött megállapodást a Magyar Közúttal, a koronavírus-veszély okán azonban ők már hónapok óta nem takarítják a főút mellett lévő határrészeket.

    Benkő Sándor, Ártánd polgármestere | Fotó: Kovács Péter

    A Magyar Közúttól megtudtuk, hogy a 42-es főút menti területeken az Országos Közutak Kezelési Szabályzatának előírásaihoz képest is kiemelten kezelik a szemétszedési munkákat, így a főút mellett heti rendszerességgel gyűjtik össze és szállítják el a szemetet. A járványhelyzet alatt a társaság erre kiemelt figyelmet fordított, és fordít jelenleg is. Sajnálatos módon egy folyamatos szélmalomharcról van szó, hiszen a határ előtt várakozók rendszeresen nagyobb mennyiségű szemetet hagynak maguk után, ami folyamatosan újabb és újabb feladatokat ró a társaságra.

    Kovács Zsolt

    Borítókép: az utat szegélyező bódék közül néhányban még lehet autópálya-matricát kapni, a többség üresen áll

    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában