interjú

2020.05.08. 12:46

„Debrecenben minden megvan, amire az embernek szüksége lehet”

A nemrég kinevezett vezető pályafutásáról, személyes élményeiről, az oktatás fontosságáról és a jelenlegi munkafolyamatokról is beszélt.

20200504 Debrecen fotó: Molnár Péter MP Hajdú-Bihari Napló Interjú Trina Arsenault – Általános Iskolai Igazgatóval.

Fotó: Molnár Péter

A kanadai származású Trina Arsenault tizenhat év után hagyta ott svájci állását a Debreceni Nemzetközi Iskola kedvéért. A tapasztalt vezető az eddig eltelt nyolc hónap alatt teljesen beleszeretett a városba. Ha teheti, a szabadban tölti minden idejét, és eltökélt szándéka, hogy minél jobban megismerje Debrecen gazdag történelmét.

Személyes tapasztalatairól, ideköltözésének okáról, az őt fogadó munkakörülményekről és az általa preferált tanmódszer alapjairól is megosztotta gondolatait a Naplóval. A külföldi pedagógus a távoktatás pozitív hatásairól és az interkulturális környezet fontosságáról is szót ejtett. Jövőbeli elképzelései között egy, a helyi iskolákkal való oktatási együttműködés terve szerepel.

Fotó: Molnár Péter

Honnan indult a pályafutása, és mit gondol új állomáshelyéről?

Kanadai vagyok, és az ország keleti partjáról származom, New Brunswickból. Csaknem huszonöt évvel ezelőtt kezdtem el nemzetközi oktatással foglalkozni. Először Japánban, majd ismételten Kanadában, ezt követően pedig az Egyesült-Államokban oktattam három évig. Onnan Kuvaitba vezetett az utam, egy kihelyezett amerikai iskolához. Majd Svájcba költöztem, és az eddigi karrierem java részét, tizenhat évet Zürichben töltöttem egy nemzetközi intézményben egészen tavaly augusztusig, amikor is Debrecenbe jöttem. Eddig azt gondolom, remekül működnek a dolgok, és kifejezetten jól érzem itt magamat.

„Debrecen egy nagyszerű város. Világviszonylatban kis méretű, de minden megvan benne, amire az embernek szüksége lehet, a történelme pedig jelentős múltra tekint vissza.”

– Az emberek nagyon segítőkészek, kedvesek, barátságosak, és sok a zöldterület, ami számomra különös fontossággal bír. A szabadidőmet ugyanis szeretem a természetben tölteni, a kutyámmal nagy sétákat szoktunk tenni. Évente átlagosan kétszer látogatok haza, legutóbb karácsonykor utaztam Kanadába. Sajnos idén nyáron nem tudok eljutni a családomhoz, pedig a nagymamám – aki százkét éves – nagyon vár rám. A jelenlegi helyzetben azonban nem kockáztathatok, így csak interneten keresztül tud mesélni a legfrissebb bingóeredményeiről. Honvággyal nem küszködök, hiszen régóta a kontinensen dolgozom, és több rokonom is Európában él, a testvérem például Svédországban lakik a családjával.

Mit jelent Önnek, hogy a város első nemzetközi iskolájának vezetője lett?

Az ott töltött több mint másfél évtized után nehéz volt Svájcot elhagyni, azonban a Debreceni Nemzetközi Iskola egy olyan lehetőségnek tűnt, amelyre nem tudtam nemet mondani. Nagyon izgatott voltam, amikor elvállaltam ezt a pozíciót. Maga a tény, hogy egy újonnan induló iskola felvirágoztatásában részt vehetek, és a szakértelmemmel segíthetem az itteni közösséget, kihagyhatatlan ajánlat volt. Bár akadtak más lehetőségeim is, a választásom egyértelműen a debreceni intézményre esett, hiszen itt – az úgynevezett International Baccalaureate (IB) iskolák egyikeként – a nemzetközi érettségire való felkészítés, a kérdésekkel és kritikus gondolkodással dolgozó, interkulturális oktatás a cél.

„A koronavírus miatt kialakult helyzet természetesen nem könnyíti meg a munkánkat, de összességében jó irányba haladunk, és jelenleg ez a legfontosabb számomra.”

– Szerencsére iskolánk már korábban kidolgozta az online oktatás kereteit, így amikor bezártak az intézmények, pár nap alatt aktiválni tudtuk a távoktatási tervünket. A krízis negatív hatásai mellett azért annyi pozitívum mindenképpen fellelhető, hogy – bár kényszerhelyzetből kell a weben keresztül tanítania a pedagógusoknak – az online órákkal való munkafolyamatok segíthetnek a jövő oktatásának fejlesztésében. A világ lelassult most egy időre. A távoktatás azonban a vírus lecsengése után is remek megoldást nyújthat majd azoknak, akik betegek, vagy egyéb okok miatt nem tudnak részt venni személyesen a tanórákon.

Hogyan fogadták Önt az iskolában, és mik az eddigi tapasztalatai?

A kollégáim az első perctől kezdve segítőkészek és nagyon kedvesek velem. Iskolánk rendszere jócskán eltér az itteni oktatástól, ám a magyar pedagógusaink rendkívül rugalmasak, és nyitottak az új dolgok elsajátítására. A helyi kötődés sok esetben ráadásul egy pluszmotiváció, hiszen tisztában vannak vele, mennyit jelent a városnak egy ilyen intézmény létrejötte és sikeres működése. A nemzetközi oktatók kiválasztásában pedig már magam is tevékenyen részt vettem. Az elmúlt hónapok alapján egy rendkívül elkötelezett csapatot sikerült összeállítanunk. Bátran állíthatom az összes dolgozónkról, hogy egytől egyig szervezetten, felelősségteljesen végzik a feladatukat. Iskolánk hivatalos munkanyelve az angol, melyen többnyire az oktatás is zajlik. Így a nemzetközi tanárok jelenléte segít a gyermekeknek elfogadni már egészen fiatal kortól az internacionalitást, ami globálisan is óriási előnyt jelenthet számukra, nyitottabbá, érdeklődőbbé válnak más kultúrák iránt.

Fotó: Molnár Péter

Ön szerint milyen hatással lehet a városra egy ilyen oktatási intézmény létrejötte?

Egy nemzetközi iskola megalkotása Debrecen fejlődését is szolgálja. Rengeteg külföldi szakember dolgozik itt, akik hozzák magukkal a családjukat is. Ilyen esetekben a szülők többnyire ragaszkodnak az angol nyelvű, nemzetközi oktatáshoz, a környező nagyvállalatoknak pedig egy újabb motivációs tényező meglétét jelenti egy ilyen szolgáltatás kialakítása, a jövő munkavállalói számára. A helyi oktatás szempontjából szintén fejlődést jelenthet egy új, eltérő tanítási forma, amelyből az itteni iskolák akár meríthetnek is. Remek dolognak tartom, hogy a magyar rendszerben a gyermekek általánosan minimum két nyelvet beszélnek, az anyanyelvük mellett az angolt, a németet vagy más világnyelvet megtanulva. Ezt a folyamatot a nemzetközi környezet csak tovább erősítheti. Egy oktatási rendszernek általában sok időre van szüksége, hogy változzon és fejlődjön. Ezért remélem, hogy a Debreceni Nemzetközi Iskola is együtt tud majd a jövőben dolgozni más helyi oktatási intézménnyel, hogy együttes erővel tanulmányozzák a diákok tanulási metódusait. Megvizsgálhatnánk, mi működik jól a magyar és mi a nemzetközi IB-rendszerben, a hasznos elemeket pedig átvehetnénk egymástól, így segítve az oktatás egészét.

Péter Szabolcs

Névjegy

Név: Trina Margaret Arsenault

Születési hely, idő: New Brunswick, 1973. 06. 15.

Tanulmányai:

  • St. Thomas University, New Brunswick
  • Művészetek BA
  • Pedagógia BA
  • Acadia University, Nova Scotia
  • Pedagógia MA
  • Pályafutása:

    Különböző nemzetközi iskolák alkalmazottja volt az alábbi országokban

  • Japán
  • Kanada
  • USA
  • Kuvait
  • Svájc
  •  

    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában