diákélet a járványhelyzetben

2020.05.06. 21:10

A krízis a teljesítményre is hatással lehet

A szorongás, feszültség, beszűkültség hozzájárulhat a teljesítmény romlásához.

Fotó: illusztráció / Shutterstock

Nehéz időket élnek a diákok az elmúlt időszakban. Lassan kezdi mindenki megszokni a távoktatást, azonban az érettségi és államvizsga előtt álló hallgatók egy pluszteherrel is szembenéznek, hiszen veszélyhelyzetben kell számot adni tudásukról. Debreczeni-Kondás Eszter, a Megoldásközpont Önismeret rovatának tagja a Napló kérésére elmondta, a bezártságnak milyen hatásai vannak a teljesítményre.

– A karantén az államvizsgázókra közvetlenül nincs akkora hatással, hiszen az egyetemi vizsgákra általában már otthon készülnek a diákok. Az érettségizőknek azonban új ez az otthoni felkészülés, nálunk pont az maradt ki, ami a felkészülésükben meghatározó: az utolsó hónapokban történő összefoglalás. Közvetve elég sok negatív hatása van a bezártságnak a teljesítményre, mert a jelenlegi helyzet sokak számára egy krízis. Pszichológiai szempontból egy olyan lelkiállapot, amelyet egy olyan élethelyzet idéz elő, amiben az eddigi a megküzdési módjaink csődöt mondtak. Nem tudunk rajta változtatni, így meg kell próbálnunk alkalmazkodni hozzá – részletezte Eszter. Hozzátette:

„Ez az alkalmazkodás időt vesz igénybe, és addig egy krí­zisben lévő emberre jellemzőek az olyan tünetek, mint a szorongás, feszültség, beszűkültség, akár az érzelem, figyelem vagy gondolkodás terén, ezek pedig hozzájárulhatnak a teljesítmény romlásához. Egyéni különbségek lehetnek, hogy ki, mennyire sínyli meg ezt a helyzetet, kinek, mikor jön el a mélypont, mennyire hullámzó a teljesítménye, a közérzete.”

Rutin és relaxáció

Mivel az ember társas lény, a jelenlegi izolált állapotban hosszú távon nem fenntartható a mentális jóllét vagy egészség. A technika adta lehetőségek, a közösségi oldalak és a különféle alkalmazások segítenek az osztálytársakkal, tanárokkal történő kommunikációban, azonban ezek a felületek csak tűzoltó hatással bírnak, nem helyettesítik a személyes kapcsolatot, csak ideiglenesen pótolják a hiányt. A mentális jóllét fenntartása érdekében fontos, hogy legyen valamiféle rutin a mindennapokban.

– Fontos, hogy ne essenek ki egy napi ritmusból a diákok, érdemes egy napi rutint beállítani: mikor kelnek, mikor fekszenek, ez segíthet abban is, hogy a tanulást is beosszák maguknak. Tervezni ugyan hosszú távon most nem lehet, de kisebb célokat kitűzhetnek maguknak az egyes napokra. A relaxáció is segíthet, például a dobozlégzés: elszámolunk négyig, miközben beszívjuk a levegőt, négyig bent tartjuk, négyig kifújjuk, négyig pedig elszámolunk levegő nélkül, ezt tízszer elismételve egy rela­xáltabb állapot jöhet létre, amiben jobban lehet teljesíteni – adott tippeket Eszter.

Belső biztonság kell

Az amúgy is fennálló vizsga­drukk most egyfajta bizonytalansággal, szorongással társulhat. Szakemberek bebizonyították már, hogy a szorongás személyiségtípustól és/vagy élethelyzettől függően megváltoztatja az egyéni teljesítményt. Az utóbbi években a kognitív pszichológia területén végzett kutatások eredményei szerint a szorongás a munkamemória működési kapacitását szűkíti.

– Alapból lehetnek olyan szituációk, hogy valakit egy nehezebb élethelyzetben érettségizik, egy nap teljesítménye alapján elég nehéz egy egész hátralevő életet felépíteni. A bezártság mellett az utolsó pillanatig tartó bizonytalanság sem könnyített a diákok helyzetén, hiszen későn tudták meg, lesz-e érettségi, s milyen formában. Ahhoz, hogy a mentális egészség fennálljon, belső biztonságérzet is szükséges. Ha ez egy rövid időre felborul, nem gond, de ha tartósan ellehetetlenítik ilyen külső hatások, akkor megint csak krízishelyzetben találjuk magunkat – hangsúlyozta az önismereti tanácsadó, aki a környezet fontosságára is felhívta a figyelmet.

„Kihívást jelenthet a környezet is, nem mindegy, hogy kikkel lettek egybezárva, hogy például folyamatosan rettegő, és a híreket néző szülők vannak mellettük, vagy pedig olyanok, akik könnyebben adaptálódtak a helyzethez, biztatják őket, reménykedve tekintenek a jövő felé.”

Némi öröm az ürömben

Bár a jelenlegi helyzetben nem könnyű megtalálni a jót, mégis lehetnek pozitív hozadékai.

– Amennyiben a legrosszabb verziót is nézzük, tapasztalatot mindenki nyer vele. Az érettségizőket hirtelen bedobták a mély vízbe, számukra olyan szinten hasznos lehet majd ez a jövőben, hogy ha a nagybetűs életben, akár munkahelyen, akár egyetemen találkoznak olyan szituációval, ami nem a tervek szerint alakult, könnyebben megbirkózhatnak vele. Most egy nagy krí­zissel kell megküzdeniük, így talán a későbbiekben nem érheti őket akkora meglepetés, ha pedig igen, akkor lesz tapasztalatuk abban, hogyan kell átvészelni egy ilyen helyzetet – mutatott rá Debreczeni-Kondás Eszter.

Kiss Dóra­

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában