olvasói levél

2020.02.05. 21:27

Készül a Stadler KISS hatrészes, emeletes villamos motorvonat

Január 29-én a MÁV Dunakeszi Járműjavító Kft. „KISS-motorvonat szakmai nap” keretében csoportunkat vendégül látta Kiss László, a MÁV-START Zrt. műszaki igazgatója és Jászberényi Attila műszaki szakértő, a KISS-motorvonat projektvezetője.

Fotó: Olvasónk felvétele

A látogatás keretében két szakmai előadást hallgattunk meg: a MÁV-START Zrt. járműfejlesztési stratégiáról, valamint a A KISS-motorvonat bemutatásáról.

A csoport a szerelőcsarnokban megtekintette kiváló műszaki vezetés mellett a gyártás alatt lévő villamos motorvonatokat, melyek hamarosan munkába állnak a budapesti elővárosi forgalomban. Bízunk benne, hogy később a Debrecen környéki elővárosi forgalomban is találkozunk ezekkel. Csoportunk – a Közlekedéstudományi Egyesület Hajdú-Bihar megyei szervezetének szenior vasútgépész csoportja – feladatának tekinti a kiváló vasútgépészek tiszteletét, emlékük ápolását, alkotásaik, munkásságuk népszerűsítését, a közlekedési tudomány művelését, az új vasúti járművek megismerését vasútgépészszemmel, a közlekedéssel kapcsolatos gondok elemzését, valamint a vasúti közlekedés népszerűsítését.

Az elmúlt évben elemeztük a közlekedési ágak baleseti és környezetvédelmi helyzetét. Sajnos azt tapasztaljuk, hogy naponta emberek halnak meg, sérülnek meg a közutakon, a közúti közlekedés környezetszennyező hatása pedig igen jelentős és káros. Gyakori, hogy a szmog, a szálló por mértéke a városokban az egészségügyi határértéket meghaladja, s ebben nagy szerepe van a jelenlegi közúti közlekedésnek. A KSH statisztikai adatai alapján közúti balesetben 1990–2018 között 34 680 ember halt meg, ez Cegléd város lakosságának felel meg. A balesetek 92,9 százaléka a közutakon következett be.

A levegőszennyezés, szálló por, üvegházhatású gázkibocsátás az összes közlekedési ágazat által elkövetett szennyezésnek 92 százaléka a közúti gépkocsi közlekedésnek köszönhető. Hozzáértő szakemberek szerint, minden hatodik halálesethez valamilyen köze van a környezetszennyezésnek. Az üvegházhatás erősödése miatt az átlagos hőmérséklet már emelkedett, s a további szennyezés az éghajlatra s az emberiségre beláthatatlan következményekkel hatna.

„Navigara necesse est, vivere non est necesse” mondta Pompeius a római hajósoknak, ami magyarul hajózni muszáj, élni nem. Ezt ma úgy kell mondani, hogy közlekedni kell, de úgy, hogy közben éljünk is egészségesen.

Az ENSZ, az EU, a kormány nagyon fontosnak tartja a biztonságos, környezetbarát, gazdaságos, kényelmes közlekedés megvalósítását. Ebben a vasút, a városi tömegközlekedés korszerűsítésének kiemelkedő szerepe lesz, ezért a következő években a korszerű vasúti járművek beszerzése, a pályakorszerűsítés végrehajtása nagyon fontos feladat.

A megtekintett hatrészes emeletes villamos elővárosi motorvonat mint vasúti jármű maximális biztonságot nyújt. Korszerű éberségi és vonatbefolyásoló berendezése van. Könnyű ötvözött alumínium kocsiszekrény, mely megfelel az ütközési és szilárdsági szabványoknak. A motorvonat 160 km/h sebességre képes azokon a vágányokon, melyeket korszerűsítettek, így gyors közlekedést tesz lehetővé. A motorvonat állandó teljesítménye 4000 kW, de gyorsításkor, korlátozott ideig 6000 kW teljesítményre is képes. Ezért a villamos motorvonat intenzíven gyorsul, hamar eléri a kívánt sebességet.

A motorvonat neve is ebből ered: Komfortabler Innoativer Spurtsterker S-Bahn Zug azaz KISS – magyarul: komfortos, innovatív, vágtázni képes elővárosi vonat. A motorvonat 600 utas részére biztosít ülőhelyet, a villamos motorvonatnak nincs károsanyag-kibocsátása, üzeme csendes, zaj keltése csekély, valamint korszerű HVAC-rendszerű légkondicionálóval ellátott.

A forgóvázak légrugózásúak, panelrendszerű fűtés, friss levegőáramlás a perforált mennyezeten keresztül. A motorvonat világos kényelmes, utasbarát belső térrel rendelkezik, 4 darab WC és korszerű utastájékoztató rendszer van benne. Egy oldalt 12 nagy méretű ajtó a gyors ki- és beszálláshoz, a vonat hajtása aszinkron motoros hajtás félvezetős IGBT- átalakítóval. A motorokban szénkefe, kommutátor nincs, ezért üzembiztosabb, karbantartása egyszerűbb, üzemkészsége igen jó.

A motorvonat a felsővezetékből vett áramot jó hatásfokkal használja fel, sőt a megállás előtt vagy lejtmenetben a vonat mozgási energiáját villamos energiává alakítja, s a felsővezetékbe visszatáplálja, ezzel segít a vonat fékezésében is.

Biztos vagyok benne, hogy az utazóközönség az új emeletes, hatrészes villamos motorvonatot megszereti és megbecsüli. A gépkocsis közúti közlekedés helyett egyre többen fogják választani a korszerű, biztonságos, környezet- és utasbarát vasutat és a megújuló városi tömegközlekedést. Ebben az esetben kevesebb ember fog meghalni közúton balesetben, tisztább lesz a városok levegője, egészségesebbek leszünk. Ezzel tettünk valamit azért, hogy unokáinknak se okozzon gondot az üvegházhatás, a szálló por, a sok közlekedési baleset.

Czibere Mihály közlekedési mérnök, Debrecen

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában