2019.02.10. 13:17
Az elsőbbség még nem elég
Debrecen - A kellő óvatossággal elkerülhető jó néhány veszélyes szituáció – mondja a szakember.
Debrecen - A kellő óvatossággal elkerülhető jó néhány veszélyes szituáció – mondja a szakember.
Nagy valószínűséggel a legtöbb közlekedő már a saját bőrén megtapasztalhatta az utakon a „nagyobb elsőbbségének elvét”, azaz amikor a terjedelmesebb jármű egy kisebb méretűnek nem biztosítja az elsőbbséget annak ellenére sem, hogy a KRESZ szerint az adott forgalmi helyzetben megilletné. Ez a fajta magatartás különösen a kerékpárosokra és a motorosokra jelenthet veszélyt.
Fokozott figyelemmel
– Sajnos, az ilyen helytelen és veszélyes magatartást tanúsító gépjárművezetők közül némely nehéz tehergépkocsi-vezetők élen járhatnak, pedig felelősségük fokozottabb kellene hogy legyen, mivel egy hatalmas tömegű gépjárművel való ütközés kimenetele szinte mindig súlyos sérüléssel, vagy akár halálos eredménnyel járhat – hívja fel a figyelmet dr. Nagy Levente ügyvéd, aki korábban 10 évig közlekedési helyszínelőként és balesetvizsgálóként dogozott a rendőrségen. – Valószínűleg az a kisebbik probléma, ha túl óvatosan közlekedünk, mintha kockázatosan mennénk a gyorsabb előrejutás érdekében. A magam szempontjából azt az elvet vallom, hogy „elsőbbségünk akkor van, ha meg is adják”, mivel ha balesetet, sérülést szenvedünk, a bekövetkezett hátrány (sérülés, anyagi kár) minket is érinthet, abban az esetben is, ha nem vagyunk jogilag felelősek a történtekért.
Természetesen ez nem azt jelenti, hogy akkor is lassítani kell, amikor egyértelműen elsőbbsége van a jármű vezetőjének. De amikor bármely oknál fogva felmerülhet, hogy a szabályokban foglaltakat nem feltétlen fogják betartani, akkor érdemes fokozottan figyelni arra, lehet olyan közlekedési résztvevő is, aki koránál, egészségügyi állapotánál fogva vagy egyéb okból – például ittasan közlekedik – nem biztosítja a jogos elsőbbséget. A kellő óvatossággal így el tudjuk kerülni a balesetet, rengeteg kellemetlenségtől megóvva magunkat.
Kiszűrnék
A sebességtúllépés visszaszorítására ugyan rengeteg traffipax van az országban, de ezek nagyrészt rögzítettek, helyük ismert a népszerű útvonaltervezők számára is. Újabban már mozgásban lévő „civil” gépjárművekből is végzik a sebességmérést, ami jelentős előrelépés a sebességtúllépés visszaszorításában.
– Áttörést jelenthetne a közlekedési morál javításában, amennyiben a rendőrség kamerával felszerelt „civil” autókat alkalmazva próbálná meg mozgásban „kiszűrni” a közlekedésből az agresszív vezetőket, és a haladás közben elkövetett közlekedési szabályokat durván megsértőket. Egy ilyen intézkedésnek talán erős visszatartó hatása lenne – vetette fel Nagy Levente.
MSZ