2017.12.11. 08:43
Hosszabb sorok, több várakozás Ártándnál
Ártánd, Bors - Advent időszakában gyakorolhatják a várakozást a kamionosok a magyar–román határon.
Ártánd, Bors - Advent időszakában gyakorolhatják a várakozást a kamionosok a magyar–román határon.
Régóta fennálló probléma, hogy Romániából jövet Magyarország felé az ártándi határátkelőnél akár órákat is várniuk kell a teherautóval közlekedőknek; az utóbbi néhány hétben pedig duplájára nőtt a kényszerű pihenőidő – számoltak be a fuvarozók, akik számára mindez nemcsak bosszúságot, hanem anyagi veszteséget is okoz.
A nagyváradi határrendészet szóvivője egyelőre nem lát lehetőséget az átkelő bővítésére, és szerinte a kialakult helyzethez a megszigorított ellenőrzések mellett maguk a teherszállítást végzők is hozzájárulnak; ugyanis, mint mondta, az év végéhez, az ünnepekhez közeledve minél hamarabb igyekeznek minél több fuvart lebonyolítani.
Hosszú kamionsorok hömpölyögnek a román–magyar határon, tetemes a várakozási idő, ez pedig veszteséget okoz a fuvarozóknak – panaszolták érintettek a Naplónak.
Nem újkeletű
– A probléma több éve fennáll Romániából Magyarország irányába, de erőteljesebbé idén július, augusztus körül vált – osztotta meg tapasztalatait Kuti Péter, a komádi Biharsped Kft. ügyvezetője minapi találkozásunkkor.
Kifelé kevésbé van fennakadás, ám visszafelé Magyarországra nagyon hosszúak a várakozási idők: eddig kettő–három (esetleg négy) óra volt, de az elmúlt két–három hétben ez négy és hét óra közöttire növekedett."
Kuti Péter (is) gyorsítana Fotó: Kovács Péter
A cégvezető elmondta: az ő kocsija reggel hétkor indul Komádiból, Nagyváradon rakodik napraforgót, amit a saját telepükre hoz be Komádiba, és így este 8-kor végez. Ez egy 75 kilométeres rakott táv, és ugyanannyi az üres is, tehát a 150 kilométert 13 óra alatt lehet megtenni. Ezt – más fuvarozókhoz hasonlóan – nem tudják megengedni maguknak ilyen fuvardíjak mellett. A beszélgetésünkkor például egy 80 kilométeres távot 1600 és 2000 forint közötti tonnadíjon tudtak elvállalni, ami 25 tonna esetében nettó 50 ezer forint. Egy gépjárműnek a napi fenntartási költsége 30 ezer forint, üzemanyag nélkül, valamint a sofőr bérén és járulékain kívül.
Tehát, hogyha egy nap egy ilyen fuvart tudok lebonyolítani, az nekem legalább napi 20 ezer forint mínusz. És már három hete ezt csináljuk!"
Egy sor a sódereseké
Mi lehetne a megoldás? – tudakoltuk. Kuti Péter úgy véli, valószínűleg a migrációs helyzet és az autópálya építésében részt vevő teherautók okozzák a kamionok feltorlódását. – Érdekes kérdés az is, hogy négy ilyen nagy határátkelőhely van Magyarország és Románia között, de csak itt van ilyen probléma. Egyetlen sorban engedik be a teherautókat, s csak a magyar vámtól van három sor, és azok közül is az egyikbe a sóderosokat terelik. Tehát, ha kicsit hamarabb tudnánk megkezdeni a három sort, már akkor is dinamikusabb lehetne a haladás! – érvelt az ügyvezető.
A határátkelő borsi részén tett terepszemlénk során mi is azt tapasztaltuk, hogy a magyarországi belépésre várakozó kamionsor – a szakadó eső ellenére is – egészen a biharszentjánosi településrész végét jelző tábláig ért. Ez megközelítőleg 4 kilométer hosszúság. A várakozók közül megszólítottuk Máté Sándort is, aki Nógrádkövesdről szállít tejet Gyulafehérvárra. Ő szintén arra panaszkodott, hogy ezen a szakaszon olykor öt órát is állniuk kell… Ekkor azonban „csoda” történt, mivel hirtelen felbőgtek a kamionmotorok, úgyhogy beszélgetőtársunk is a sofőrfülkébe pattant, hogy végre folytathassa az útját!
Év végi roham
Bihari testvérlapunk útján megkerestük a fentiekkel kapcsolatban Bondar Laura Beatricét, a területileg illetékes nagyváradi határrendészet szóvivőjét. Szerinte egészen más a fennakadás oka, mint azt riportalanyaink feltételezik. Nem tagadja, hogy ismét hosszabb a várakozási idő, de szerinte egyes vállalkozások miatt van most ez: jönnek az ünnepek, és a szállítmányozók igyekeznek minél hamarabb elvégezni minél több fuvart, hogy december második felére kevesebb legyen. A fokozott ellenőrzésről megtudtuk, hogy bukaresti döntés alapján minden átkelőnél már rég megszigorították az országba bejövő és az azt elhagyó személyek ellenőrzését, azért, hogy megakadályozzák a háborús övezetekből érkező személyek határátlépését, akik veszélyesek lehetnek a közbiztonságra. Ez határozatlan ideig tart.
Nyitva vannak
A Bondar Laura Beatricével készített interjúnk idején 110 perc volt a kilépési várakozási idő. A szakember szerint óránként 70–80 kamion ment át az ellenőrzésen. A két ország határőrizeti szervei között ebben és a hasonló ügyekben is van együttműködés az átkelés gyorsítása érdekében. Lehet-e tenni azért, hogy több sávon haladhasson a kamionok átkelése a határon? – kérdeztük végül. A szóvivő hangsúlyozta: nincs tovább hova bővíteniük a kapacitást. Az átkelőn a teherforgalomnak legfeljebb három sáv áll rendelkezésére, s ezek nyitva vannak. Bővíteni akkor lehetne, ha átépítenék az átkelőt, de ez már nem a borsiak hatásköre. A határrendészet mindent megtesz a várakozási idő csökkentése, valamint a hatékony ellenőrzés érdekében – hangsúlyozta.
Még várunk a válaszra
A határhelyzettel kapcsolatban természetesen a magyar rendőrség illetékeseit is megkerestük a kérdéseinkkel.
Többek között azt tudakoltuk, van-e együttműködés a két ország határőrizeti szervei között ebben vagy a hasonló ügyekben az átkelés gyorsítása érdekében. Lehet-e tenni annak érdekében, hogy több sávon haladhasson a kamionok átkelése a határon? A fuvarozók tapasztalatai nyomán arra is kíváncsiak voltunk, hogy a négy magyar–román átkelő közül miért csak az ártánd-borsin romlott a helyzet.
A rendőrség két hét után, a többszöri érdeklődésünk ellenére sem válaszolt a kérdéseinkre. Amennyiben megérkezik a hivatalos válasz, természetesen közöljük a Naplóban és a Hajdú Online-on.
HBN–Erdon – Vass Attila, Szeghalmi Örs