2017.08.29. 16:16
100-as vasútvonal: „lerövidítik” a távolságot
Hajdúszoboszló - A Püspökladány és Ebes közötti pályaszakasz korszerűsítése több célt szolgál.
Hajdúszoboszló - A Püspökladány és Ebes közötti pályaszakasz korszerűsítése több célt szolgál.
A 100-as vasútvonalnak legalább négy fontos funkciója van. Az itt élők napi munkába járását szolgálja; akiket a munkájuk vagy a tanulás az ország más részeibe szólítja, illetve fordítva, azok hetente vagy kéthetente veszik igénybe; ide tartozik a turizmus, kiemelve Hajdúszoboszlót; valamint egyre nagyobb szerepet kap az áruszállításban. Erről Somodi László, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vasútfejlesztési igazgatója beszélt a hétfői alapkőletételi ünnepségen. Hangsúlyozta, a Püspökladány és Ebes közti 73 milliárd forintot meghaladó beruházás valamennyi célt szolgálja, ugyanis a felújított pálya és állomások, valamint a biztosító berendezések mindenben megfelelnek a legszigorúbb uniós szabványoknak. Kezdve attól, hogy a sínek közötti távolság 1,43 méter lehet, a vezeték, illetve a peron (55 centiméter) magasságán, a vonatok befolyásolásán és a külön szintű átkelőkön át az áramellátási rendszer biztonságáig nagyon sok paramétert kell betartani.
Autó- és kerékpárparkolók
A három állomást érintő több mint 31 kilométeres kétvágányú szakasz 22,5 tonnás tengelyterhelésre lesz alkalmas, a biztonságos átkelést liftek, aluljárók szolgálják majd. Hajdúszoboszlón 170 méter hosszan, Ebesen 1660 méteren épül zajvédő fal a környéken lakók érdekében. Az utazók kényelmét pedig a három állomásnál összesen 108 autó-, illetve 213 kerékpárparkoló fogja biztosítani, ezen kívül Kabán autóbuszfordulót is kialakítanak.
Jelentős része a beruházásnak a vasúti biztosító berendezési rendszer, az eddigi jelfogóst a legkorszerűbb elektromos váltja fel, amely másodpercre pontosan tájékoztatja a mozdonyvezetőket, mire számíthatnak az előttük lévő pályaszakaszon. A munkálatokkal 2020 szeptemberig kell végezni, azaz 39 hónap áll rendelkezésre a kivitelezésre, ez alatt sem fog szünetelni a forgalom, legalább egy pályán közlekednek a vonatok, legfeljebb az éjszakai órákban járnak majd egyes szakaszokon vonatpótló buszok. Addig az utazók türelmét kérte az igazgató hozzá téve, megéri a munkákkal járó kellemetlenségek elviselése, mert a beruházás befejeztével komfortosabban és rövidebb idő alatt vonatozhatunk Budapestre, illetve vissza a 100-as vonalon.
HBN-ÉP