Helyi közélet

2016.11.14. 17:44

Áttörést hozhat, súlyos betegeken segíthet a debreceni kutatás

Debrecen - HIV-fertőzött betegeken segíthet és a gombás tüdőfertőzések gyógyítására is alkalmas lehet a Debreceni Egyetem kutatói által tanulmányozott szer. A kísérletek eredményeit a neves Nature-lapcsaládhoz tartozó kiadványban publikálták.

A Debreceni Egyetem tudósa, Szentesi Péter által vezetett kutatócsoport vizsgálódásai forradalmi eredményeket hozhatnak gyógyításban. Az Élettani Intézet szakemberei több debreceni munkacsoporttal együttműködve azt tesztelték, ártalmas-e az emlősökre és megoldást jelenthet-e gomba okozta betegségek kezelésére az úgynevezett PAF, a Penicillium chrysogenum gomba által termelt gombaellenes fehérje.

A szert itthon Pócsi István, az egyetem Biotechnológiai és Mikrobiológiai Tanszékének professzora és munkacsoportja kezdte el tanulmányozni néhány évvel ezelőtt külföldi és hazai együttműködő partnereikkel.

A Szentesi Péter által irányított tudóscsoport bebizonyította, hogy a PAF képes leküzdeni a tüdőben az Aspergillus gomba által okozott betegségét. Az egerekkel végzett tesztek során kiderült, hogy a PAF növelte az állatok túlélését és csökkentette a tüdejükben jelenlévő gomba mennyiségét.

Az eredmények megerősítik annak lehetőségét, hogy a PAF-ot további vizsgálatok után a humán gyógyászatban is bevezethessék.

Mivel a gombák leginkább a gyenge immunrendszerű emberek szervezetét támadják meg, így a HÍV- fertőzött, vagy a szervátültetésen átesett betegek számára a készítmény nagyon hatásos lenne. Emellett mindenféle fertőző gombabetegség – bőrgombásodás vagy tüdőbetegségek – gyógyításában is hatékony lehet. Új gombaellenes szerek bevezetésére rendkívül nagy szükség van a gyógyászatban, mert a gombák gyorsan ellenállóvá válnak az ellenanyagokra.

A kutatás eredményeiről szóló cikk a nemzetközileg elismert Nature-lapcsaládhoz tartozó Emerging Microbes & Infections-ben jelent meg és itt olvasható.

- unideb.hu -