2016.08.07. 11:00
Színpadon: kis ember nagy küzdelmekkel
Debrecen - A Csokonai Színházban forgatják a Hetedik alabárdos című új magyar vígjátékot.
Debrecen - A Csokonai Színházban forgatják a Hetedik alabárdos című új magyar vígjátékot.
Színészektől zsong a színház folyosója, némelyik öltözője. Ez még nem szokatlan tény, ám az már ritkább látvány, hogy tíz-tizenöt technikai segítő sürgölődik a szűk területen: lámpát igazítanak, kameraállást pontosítanak, a monitor előtt ketten vizslatják azt, amit – rengeteg munka múlva – a nézők jövő tavasszal látnak. Állványerdőn átvágva ketten hozzák az egy árnyalattal sötétebbre fóliázott ablakot, s emelik a helyére: az igazgatói irodává avatott helyiség kékre kárpitozott falára, a vaddisznó trófea mellé. A tevékenységeknek különös ritmust ad az egyeztetés állandó alapzajában, a walkie-talkie-ból időként felhangzó egy mondatnyi instrukció. Vaskos faasztal mögött Bezerédi Zoltán ül. Várja a „csapócsattanást”.
– Sok teátrum szemlézése után, a debreceni színházban találtuk meg a legmegfelelőbb forgatási helyszínt. Olyan számunkra hasznos pluszokkal van megáldva, mint a baletterem, a nagyon tágas színészbüfé és „Miki öltözője”, amin alig alakítottunk – mondta Vékes Csaba, rendező-forgatókönyvíró. Fáradtan, ám annál elégedettebben nyilatkozott pénteken, a forgatás kellős közepén, a folyamat kilencedik napján: „Minden terv szerint halad.”
Kiemelte, hogy a cívisváros önkormányzatának támogatása óriási segítséget jelentett a film megvalósításához. A témát több évig érlelte magában: egy mellőzött, örök statiszta színész a teátrum vezető rendezőjévé válik, és nem csak a saját álmaiért, hanem az egész társulatért küzdeni kezd. A vászonra vitelnek a megyei rendőr-főkapitányság, valamint néhány vállalkozó segítségén túl a Magyar Nemzeti Filmalaptól elnyert 64 millió forint a fundamentuma. A 2015-ben hirdetett Filmalap Inkubátor Program keretében öt, első nagyjátékfilmes fiatal rendező részesült támogatásban.
– Bízom benne, egy humoros film születik abból, hogy egy rém szürreális közegben egy esendő kisember bajlódik a mindennapi dolgaival, és a színházi kulisszák mögé belesés is izgalommal tölti majd el a nézőket – ajánlotta a Hetedik alabárdost Vékes Csaba.
Nehéz nem rendezni
Herendi Gábor producernek aligha van kétsége efelől: „Ez a történet úgy humoros, ahogyan én szeretem, hús-vér, hétköznapi emberekkel esik meg. Remek fordulatok és elképesztő dialógok tarkítják. A rendező öt évig játszott a kaposvári teátrumban, így a zsigereiben volt az élő színházi közeg megteremtésének képessége. Minden munka a saját gyermekem – fogalmazott – ezért nehéz is a háttérbe húzódnom. Szívesen rendezném, mert izgalmas alapanyagnak tartottam a szövegkönyvet, de Csaba ügyes, jó kezekben van nála ez a feladat, ráadásul az előkészületek során sok ötletet egyeztettünk” – mondta a vígjátékról, amelyben a helyi színház két művésze, Majzik Edit és Sárközi-Nagy Ilona is szerepel.
A Balázs Béla-díjas Herendit ismerjük a Valami Amerika atyjaként, rendezője és producere a Magyar vándornak, és producerként közreműködött többek között a Poligamy elkészítésében, de kevésbé köztudott róla, hogy színészként is feltűnt a Kontrollban. Kérdésemre, hogy ez a sokféle tapasztalat segítség-e vagy hátrány az alkotómunkában, egyértelműen kijelenti: nagy előny. Bár a kamera elé állás élete egyik legrosszabb, legizgulósabb élménye volt, örül, hogy tudja, mit éreznek a színészei.
A néző lásson
Beszélgetésünkből nem maradhatott ki a Tea című sorozat, amelynek szintén rendezője, producere volt. „Szeretem ezt a műsort, nagyon sajnálom, hogy vége lett, épp amikor kezdtünk belelendülni, kitanulni e nehéz műfaj, a szitkom minden csínját-bínját. Kár utólag okosnak lenni, de a sorozat nagy tragédiája volt, hogy egy időben indult a Big Brotherrel, emiatt változó időpontokban ment. Nem volt elég magas a nézettsége a megtartáshoz. Nehéz helyzet, mert a kicsi hazai piacon a rétegműsorok nem tudják kitermelni az árukat. Ma fejlődő tendencia mutatkozik e téren, bízom benne, hogy idővel fogunk szitkomot gyártani.”
A napi szappanoperák kritikái kapcsán gyakorta emlegetett közönségigényre reflektálva így szólt: hiszem, hogy a jó minőségre van fogadókészség. Annak híve vagyok, hogy a tv a nívós műsorokkal „neveljen” a magas minőségre való vágyra, hasson és ízlést formáljon. A sorozatoknál nagyon sok tényező pénz kérdése; Amerika hatalmas piacán, még az érdeklődő „célréteg” miatt is érdemes A-kategóriás színészekkel, mozifilm minőségű technikai- és látványmegoldásokkal sorozatot készíteni. Ezen túl a sorozatírás egy külön szakma. Most bújik ki a tojásból egy olyan írói generáció, amely ért ehhez, kialakulóban van a hivatás iskolája – foglalta össze.
Egyablak
– Soha ennyi pénz magyar filmre nem volt, mint most – felelte a nagyjátékfilmek támogatási rendszerére vonatkozó érdeklődésemre. „A Filmalap bizonyos keretek közé állított, de rendben működő folyamat. A legjobb forgatókönyvből is lehet pocsék filmet csinálni, és egy kérdőjelesből is kisülhet jó. Egy gyenge végterméket megnézve nem jelenthető ki, hogy kár volt rá pénzt adni, mert nehéz kibogozni, ki és hol hibázta el. Nehéz jó filmet csinálni. Sokan bírálják az egyablakos megoldást, azaz, ha ma valaki magyar filmet akar készíteni, csak a Nemzeti Filmalaphoz fordulhat. Mivel a döntéshozók mindannyian egy-egy saját ízlésvilágot képviselnek, én gyakrabban, mondjuk kétévente, rotálnám a szakmai grémium tagjait. Most hosszú évekig ugyanazok döntenek a forgatókönyvekről.”