2016.07.14. 13:01
Igazi mozdonyritkaságot őriz a ladányi állomás
Püspökladány - Ilyen mozdony Debrecenben és Püspökladányban van Hajdú-Biharban; a ladányi most megújult.
Püspökladány - Ilyen mozdony Debrecenben és Püspökladányban van Hajdú-Biharban; a ladányi most megújult.
Mondhatni, eredeti állapotában látható a püspökladányi vasútállomáson a gőzmozdony, miután azt a MÁV forgalmi dolgozói felújították. A vasúttörténeti emlék megőrzésében a vasúttársaság több szakterülete is szakmai segítséget nyújtott, illetve eszközöket is adtak, például a festéshez festékszórót, az ágyazathoz zúzott követ. A festéket két vasúti szakszervezet pályázati forrásaiból szerezték be – válaszolta a Napló kérdéseire a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága, hozzáfűzve, hogy a vasúttársaság is törekszik a történelmi értéktárának megőrzésére, gondozására. Mindenekelőtt azonban a jelenleg is használt jármű- és épületállomány állapotának fenntartására, megújítására fordítja forrásait. Így gyakori az is, hogy a gőzmozdonyokat, vasúti relikviákat a vasút- vagy helytörténeti alapítványok őrzik meg az utókornak.
Fotó: Kovács Péter
Kevés maradt fenn
A MÁV Kommunikációs Igazgatóságától megkérdeztük, hogy van-e alapja a Püspökladányban nem egyszer hallott szóbeszédnek, miszerint a gőzmozdonyokat azért tartja kiállított, és ezzel viszonylag jó állapotban a vasút, mert ha valamilyen katasztrófa esetén nem lesz elég villanyáram, gázolaj a mozdonyokba, bevethetők legyenek a kiállított gőzösök. „Egy ilyen posztapokaliptikus helyzetben előbb az egyéni közlekedési módok nyersanyagellátását szabályoznák központilag, hogy elegendő villamosáram és üzemanyag tartalék jusson a fontosabb közösségi személy- és áruszállítás fenntartására. Másrészt, viszonylag kevés gőzmozdony maradt meg ahhoz, hogy azokkal a társadalmi mobilitást tartósan fenn lehessen tartani. Feltehetőleg kevesebb erőforrást igényelne új, jobb hatásfokú, a fennmaradó energiaforrásokkal működő gépek előállítása, mint az évtizedekkel ezelőtt leállított gőzmozdonyok újbóli teljes renoválása, üzemképes állapotba hozása.” – szól a MÁV válasza.
HBN–KZS
A Búvárt váltotta a 376-os
A püspökladányi vasútállomásra 1981. október 12-én állítottak ki szobormozdonyt, mégpedig a hazánkban szolgáló leggyorsabb gőzmozdonyt, a 242-es sorozatút, a Búvár becenevűt. 1961-ben ez a mozdony tartotta a hazai sebességrekordot, 161 kilométer per órás sebességgel. Ezek a mozdonyok 1976-ig üzemeltek. A mozdony kiállításának ötlete Kotra Károlytól, a fűtőház akkori főnökétől származott. A Püspökladányban 1998-ig volt kiállított mozdony a Búvár, majd 2002-ig felújították és jelenleg a MÁV Nosztalgia egyik büszkesége, nosztalgia vonatokat továbbít országszerte.
A püspökladányi állomáson jelenleg is az 1999. július 22-én kiállított 376-os sorozatú, 578-as számú mozdony látható. Ezek a XX. század elején gyártott mozdonyok igen elterjedtek volt Közép-Európában, legnagyobb sebességük 50 kilométer per óra volt.