Helyi közélet

2016.06.07. 11:53

Már tesztelik az elektromos kukásautót Debrecenben

Debrecen - A Debreceni Egyetemen feltalált elektromos hajtásláncot hasznosítja az a vállalkozás, amely árammal hajtott kukásautót fejlesztett ki. A prototípust már tesztelik. A jármű hajtásának lényege, hogy az akkumulátorok merülési szintjével sem csökken a hajtás teljesítménye.

Debrecen - A Debreceni Egyetemen feltalált elektromos hajtásláncot hasznosítja az a vállalkozás, amely árammal hajtott kukásautót fejlesztett ki. A prototípust már tesztelik. A jármű hajtásának lényege, hogy az akkumulátorok merülési szintjével sem csökken a hajtás teljesítménye.

Már a tesztelés fázisában tart a Debreceni Egyetem és az Electromega Kft. közös projektje, egy környezetbarát, teljesen elektronikusan vezérelt hulladékszállító teherautó, mely a jövőben felválthatja a belső égésű motorokkal üzemelő gépjárműveket.

Új hajtáslánccal kezdődött

– Az egész projekt egy 2012-es szabadalmi bejelentésből indult ki – eleveníti fel a kezdeteket Varga Imre, a társaság értékesítési és marketing vezetője. – Ekkor a Debreceni Egyetemen feltaláltak egy olyan elektromos hajtásláncot, amely eredményeképpen az akkumulátorok merülési szintjével sem csökken a hajtás teljesítménye, tehát az ezzel meghajtott elektromos gépjármű az akkuban tárolt energia csökkenésével is ugyanazokra a menetteljesítményekre képes. Ez a technológia a mi járművünk alapja is, miután a cég hasznosítási jogot vásárolt az egyetemtől.

A munka 2014 őszén kezdődött meg, s az is kiderült, ezzel a technológiával a hulladékgyűjtés piacán érdemes megjelenni, ott ugyanis általában nincs nagy távolság, viszont rengeteg az elindulás és megállás.

A kukásautó eszi a gázolajat

– Egy kukásautó egy-egy gyűjtési ciklusban akár több ezerszer megáll és elindul, mindezt lépésben teszi. Ebben egy dízelüzemű autó hatásfoka nagyon rossz, rengeteget fogyaszt, mellyel nyilvánvalóan sok káros anyagot is bocsájt ki a levegőbe. Egy dízel hulladékszállító napi fogyasztása 60-80 liternyi gázolaj, amit az elektromos hajtással meg lehet spórolni – fogalmazott, kiemelve, hogy az autóban nagyjából egy 100 kilowattóra (kWh) kapacitású akkumulátor van. Mint mondta, 25-35 forint kWh között mozgó áram árával számolva 2500-3500 forintért feltölthető hálózatról az autó. De van még ennél kedvezőbb lehetőség is: mivel a lerakó helyeken, természetes módon keletkező depóniagáz hasznosítása érdekében a legtöbb hulladékgazdálkodó rendelkezik kisebb gázerőművekkel, az itt megtermelt áramot az elektromos kukásautóba vezetve akár 500 forintból is kijön egy feltöltés, szemben a 60-80 liternyi gázolaj árával. Természetesen ez csökkenti a szén-dioxid kibocsátást, egy dízel teherautó éves szén-dioxid kibocsátása 41 tonna.


Fotó: Matey István | Kattintásra galéria nyílik


Rövid megtérülési idő

Az elektromos hajtáslánc másik előnye, hogy szinte karbantartásmentes, hiszen nincs benne több száz mozgó alkatrész, mint a dízelmotorban. Az elektromos motor kenőolajat sem igényel, így ennek a költségei sem jelentkeznek a használat során.

– A megtérülés nagyban függ a gázolajártól is, a konkrét megrendelői igénytől függően számításaink szerint mintegy 6-6,5 év az elengedhetetlen beruházásokkal együtt. A beépített akkumulátorok számától függően a hatótáv nagyjából 150 km, amit ki lehet nyújtani 200 kilométerre is. A feltöltéséhez nincs szükség semmilyen speciális felszerelésre, standard ipari csatlakozóból tölthető a jármű. A feltöltési idő átlagosan hat óra, amennyiben nem teljesen lemerült állapotban tér vissza az autó a telepre, de ha ez mégis előfordulna, akkor is maximum nyolc órát vesz igénybe a teljes feltöltés.

Hosszú távon megéri

Az akkumulátor kapacitása tíz év alatt 80 százalékra csökken. – Az olyan autó, ami új akkuval kibírt 200 kilométert egy feltöltéssel, 10 év múlva még mindig elmegy 160-at – mutat rá Varga Imre. – Mi ekkor tekintjük lefutottnak, cserére szorulónak az aksit, amelyek amúgy még alkalmasak energiatárolásra. Az sem mellékes, hogy egy elektromos motor élettartama 40 év is lehet, tehát akár átépíthető egy következő autóba, ezzel jelentősen faragva annak beszerzési árát.

HBN–Molnár Szilárd


Debrecen - Tavaly szeptember óta gyűjti a szemetet Békéscsabán a Debreceni Egyetem által kifejlesztett kukásautó, amely éves karbantartására érkezett „szülőházába”.


Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában