2012.10.07. 19:24
Nézőpont: Elég az a szakinak?
<em>A szakiskolában, de a gimnáziumban, sőt az egyetemen is találkoztak már a tanárok olyan diákkal, aki írni-olvasni sem tudott, ezért aztán nem volt mire ráépíteni azt a szaktudást, ami a későbbiekben esélyt adhatna a szerencsétlennek a boldogulásra.</em> <strong><a href="mailto:[email protected]" target="_blank">Petneházi Attila</a> jegyzete.</strong>
A szakiskolában, de a gimnáziumban, sőt az egyetemen is találkoztak már a tanárok olyan diákkal, aki írni-olvasni sem tudott, ezért aztán nem volt mire ráépíteni azt a szaktudást, ami a későbbiekben esélyt adhatna a szerencsétlennek a boldogulásra. Petneházi Attila jegyzete.
Ilyen körülmények között legalábbis a magyar valóság tökéletes félreismeréséről tanúskodik az a kormányzati elképzelés, mely szerint a szakmunkásképzőbe járóknak a jövőben nem kellene felelni és dolgozatot írni, hanem az órai munka alapján kapnának jegyeket. A fejlesztő értékelésnek a lényege, hogy nemcsak a szigorúan vett szaktárgyi tudást, hanem a tanuló önmagához mérhető fejlődését, szorgalmát is osztályozzák. A változtatás azt szolgálná, hogy a gyengébb képességű diákoknak legyen esélyük sikereket elérni a tanulásban.
Csakhogy szerintem a diáknak (legyen az jobb vagy gyengébb képességű) egyedül az adhat sikerélményt a tanulásban, ha annak a vége valamiféle tudás. Márpedig az új, háromévesre redukált képzésben a tantervi javaslat csupán heti tizenkét közismereti órát ír elő, amelyből öt testnevelés, két idegen nyelv, vagyis magyarra, matematikára, természet- és társadalomismeretre heti egy-egy óra jut. Csak a gyerek nem jut; előbbre...