2008.07.11. 06:45
Mentő, ügyelet – sürgősségtől függően
<p>„Nem volt hajlandó kimenni sem az orvosi ügyelet, sem a mentőszolgálat, amikor hozzájuk fordult segítségékéréssel nővérem, anyukánk rosszulléte miatt ” – olvashatjuk egy olvasónktól érkezett levélben.</p>
A leírtak alapján június 30-án, reggel hat óra körül telefonált az érintett a mentőknek, mert a 79 éves édesanyja hányt és nagyon rosszul volt, gépkocsijuk pedig nincs, hogy maga vigye be az ügyeletre.
Előző nap délután már volt hasonló tünete, a klinikai vizsgálatok után hazaengedték az asszonyt. Mindezt elmondva a mentős telefonkezelő úgy döntött, nem indokolt azonnal kocsit küldeni, forduljanak az orvosi ügyelethez.
Ez meg is történt, az ügyeletes diszpécser ott sem döntött azonnali intézkedés mellett, másfél óra múlva tudtak volna kimenni a helyszínre.
Tanácsolták a hozzátartozónak, ha tud, hívjon egy ismerőst, aki autóval be tudja vinni őket a sürgősségire.
Szatmári József, az Országos Mentőszolgálat Debreceni Mentőállomás irányítócsoportjának vezetője az esetre reagálva elmondta, a bejelentés után a telefonkezelő dönt, hogy mennyire sürgős az eset, kell-e azonalli ellátás a betegnek.
Ha nem szükséges, akkor javasolják, hogy keressék meg az orvosi ügyeletet. „Muszáj felállítani sürgősségi sorrendet, nincs annyi kapacitásunk, hogy mindenkihez kimenjünk”– hangsúlyozta.
Megkeresve az orvosi ügyeletet hasonló választ kaptunk. Ebben az esetben is a hívást fogadón van a felelősség, kihez küldik ki az ügyeletes orvost.
A telefonhívás visszahallgatása után Csikós Péter, az ügyelet telephelyvezetője tájékoztatott, miszerint az érintett segítséget kért tőlük, azonban elbírálva az esetet nem tudtak azonnal kimenni az idős asszonyhoz.
Megtudtuk tőle, hogy a mellkasi fájdalom, illetve a fulladásos tünetek elsőbbséget élveznek. Illetve azt, hogy az ügyelet egyfajta tanácsadásként is működik, ahova bárki fordulhat segítségért orvosi problémáival.