2022.06.16. 17:43
Bizonyos üzemanyagtípusokból hiány volt csütörtökön Debrecenben
Egyes benzinkutakon már nem lehetett benzint vásárolni a cívisvárosban.
Forrás: illusztráció / MW-archív
Marad a 480 forintos benzinárstop – jelentette be a magyar kormány a mai nap folyamán. Az üdvözlendő döntés ellenére alkalmanként országszerte (akár a megyeszékhelyeken is) előfordul, hogy nincs üzemanyag a benzinkutakon. Lapunk Bujdos Esztert, a Holtankoljak.hu ügyvezetőjét kérdezte a kialakult helyzetről.
Lapunk csütörtök délután ellátogatott néhány debreceni benzinkútra, és valóban, bizonyos üzemanyagtípusokból már nem tudtunk volna tankolni az autónkba.
– Számunkra szakmán belül ez egy megszokottnak mondható helyzet. Az ellátásban folyamatos fennakadások, korlátozások és csúszások tapasztalhatóak. Többször fordult elő az elmúlt hetekben, hogy megyeszékhelyeken a hétvégén nem lehetett benzint vagy gázolajat tankolni. És már nemcsak a kis benzinkutakról beszélünk, hanem a nagy színes hálózatokról is – mondta a Bujdos Eszter, aki szerint nem lett nehezebb behozni az üzemanyagot, egyszerűen csak nem éri meg sokaknak, olyan veszteséggel értékesítenek a nagykereskedők. – Szinte csak a Mol hajlandó dolgozni ilyen árakkal, mivel még mindig orosz olajat vásárolhat, így elég komoly finomítói árrése van a tevékenységét követően.
Bujdos Eszter a hatósági árstopra is kitért. – Közgazdaságtani tény, hogy az ársapkás, hatósági áras termékből egy idő után hiány lesz, hiszen veszteséggel nem elvárható senkitől sem, hogy hosszú távon – akár gyártóként, forgalmazóként, kis- vagy nagykereskedőként – bármit is értékesítsen.
Ráadásul az elmúlt napokban, hetekben mind az OMV, mind a Mol esetében komoly technikai problémák ütötték fel a fejüket egy-egy finomítóban. – Az OMV-nél a schwechati finomítóval adódott gond, ami azóta sem oldódott meg, emiatt komoly termeléskieséssel néznek szemben. A magyar állam segíti jelenleg a céget egy nagyjából kéthetes mennyiséggel a stratégiai készletekből (benzin, gázolaj). A százhalombattai finomítóban is történt egy műszaki baleset a héten, aminek következtében csökkentett kapacitással tud gyártani a Mol finomítója, ami megint csak késztermékben jelent majd kevesebbet a kínálati oldalon.
Azokra a fokozódó kereslet miatt elképzelhető ellátásbeli problémákra, amelyek jelentkezésére június végén-júliusban számoltunk, ez csak rátett egy lapáttal
– mondta.
Mostanra ért be
A szakember szerint az elmúlt két év (a Covid időszaka), valamint az azóta eltelt idő alatt nagy kínálati hiány halmozódott fel. A vírushelyzet során ugyanis visszafogták a termelésüket az olajfinomítók, hiszen komoly veszteséggel tudtak csak értékesíteni, illetve kisebb árréssel, ráadásul igény sem volt annyi üzemanyagra. Világszinten 5 százalékuk teljesen le is állt. – Azzal, hogy a vírushelyzet után a kereslet hirtelen komoly számokat mutat, ezt a hiányt göngyölni fogjuk magunk előtt a következő néhány évben is – mutatott rá Bujdos Eszter, aki kiemelte, az egyetlen megoldás, hogy – egy energiaválság kellős közepén – szemléletet kell váltania a fogyasztóknak.
Az, hogy mindenhova autóval megyünk, ég a villany ha kell, ha nem, közhely, de a válság alatt már nem fér bele. A háború, a kialakult feszült gazdasági helyzet is tehet a drágulásról, a hatósági árral ráadásul még nem is érezzük igazán a bőrünkön, mennyire fontos lenne, hogy ne pazaroljunk annyit
– fejtette ki, rámutatva, komoly vásárlói szokásváltozások várhatóak.
PSZ