HAON - PR cikk

2017.12.15. 08:57

Karácsony: fogyasztóvédő szemmel

<strong>A Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda szakértői tanácsot adnak, mire kell figyelni az ünnepek előtti bevásárlásoknál</strong>.

A Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda szakértői tanácsot adnak, mire kell figyelni az ünnepek előtti bevásárlásoknál.

Közeledik a karácsony, ami azt jelenti hogy az idő előrehaladtával egyre inkább belehajszoljuk magunkat az őrületes vásárlásba, hogy végül a családi karácsonyfa alatt ott díszelegjenek a szépen csomagolt ajándékdobozok. Addig a pontig nagyon tudatosan működik a mechanizmusunk, amíg otthon vagy az irodában ülve kitaláljuk, hogy minek is örülne az, akit szeretnénk megajándékozni. Tudatosságunk elvesztése azon a ponton következik be, amikor belépünk a bevásárlóközpontba vagy egy internetes webshop kínálatát böngésszük. Ekkor ugyanis hajlamosak vagyunk elcsábulni egy-egy akció láttán, elkalandozni a különböző márkák között. Az ünnepi vásárlási lázban pedig sokan ügyet sem vetünk rá, hogy mi lesz azokkal a termékekkel, amelyek nem nyerik el a megajándékozott személy tetszését, esetleg nem megfelelő a méret és karácsony után szeretnénk cserélni vagy visszakérni az árát.

A Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda fogyasztóvédelmi szakembereinek TOP 10-es jótanács listája következik, amelyet tapasztalataik alapján, a karácsonyi előtti vásárlásokra fókuszálva gyűjtöttek össze.

Vásárlás előtti lényeges tudnivalók:

1./ Internetes vásárlást megelőzően mindenképpen javasolt átolvasni a vállalkozás Általános Szerződési Feltételeit, ami a vásárlással, szállítással és esetleges elállással kapcsolatban lényeges információkat tartalmaz.

2./ Internetes vásárlás során javasolt a fogyasztó számára biztonságosabb utánvétes fizetési módot választani, így a termék kiszállításának elmaradása esetén nem jelenthet további problémát a vételár visszafizetésének kérdése.

3./ Internetes vásárlás során a kiszállításkor a futár vagy tanúk jelenlétében javasolt ellenőrizni a terméket, és hiba esetén arról a futárral felvetetni a jegyzőkönyvet vagy a csomag kibontását videofelvétellel rögzíteni.

4./ Internetes vásárlás esetén a termék átvételétől számított 14 napon belül indokolás nélküli elállási jog illeti meg a fogyasztót, ebben az esetben azonban őt terhelheti a termék visszaküldésének költsége, ha azt nem vállalja át a vállalkozás.

5./ Internetes és üzlethelyiségben történő vásárlás esetén is érvényesíthet hibás teljesítés miatt a vevő (akár fogyasztó, akár vállalkozás) kellékszavatossági igényt a termék átvételétől számított 2 éven belül az eladó vállalkozással szemben. Hibás teljesítésről akkor lehet szó, ha a termék/szolgáltatás a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek. Ebben az esetben a termék visszaküldésének költsége az eladó vállalkozást terheli. A vásárlást követő 6 hónapon belül bizonyítható módon bejelentett hiba esetén a vállalkozásnak kell bizonyítania, hogy a hiba oka a vásárláskor még nem volt meg a termékben.

6./ A 10.000,-Ft eladási ár feletti, jogszabályban meghatározott új tartós fogyasztási cikkekre kötelező jótállás vonatkozik. Ha a fogyasztó a fogyasztási cikknek a meghibásodása miatt a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított 3 munkanapon belül érvényesít csereigényt, a vállalkozás köteles a fogyasztási cikket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza.

7./ Ha a vásárolt termék mérete mégsem megfelelő, vagy esetleg nem tetszik, a vállalkozás nem köteles kicserélni a terméket, illetve visszafizetni vagy levásárolhatóvá tenni a vételárat, ezért ajándéknak szánt termék vásárlása esetén javasolt a vásárlás előtt tájékoztatást kérni a vállalkozástól ezzel kapcsolatosan.

8./ Internetes és üzlethelyiségben történő vásárlás során is javasolt megőrizni a vásárlás tényét, idejét és a vételár összegét is bizonyító nyugtát, blokkot, illetve számlát, tekintettel arra, hogy a későbbiekben eredményes igényérvényesítés csak ezek birtokában lesz lehetséges. A termék dobozát azonban nem szükséges megőrizni, mert ehhez hasonló feltételekhez nem kötheti a vállalkozás a jogszabályi kötelezettségeinek teljesítését.

9./ A vállalkozás bankkártyával történő fizetési lehetőség biztosítása esetén nem kötheti annak használatát meghatározott összeget elérő vásárláshoz.

10./ Fontos jó tanács végül, hogy ha mégis elbizonytalanodna az Ön által érvényesíthető jogokkal, illetve az érvényesítés jogszerű módjával kapcsolatosan, akkor keresse fel a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Irodahálózatot bármelyik elérhetőségén, és kérjen ingyenes tanácsadást az ügyben.

---

Kérdéseivel forduljon az ünnepek előtt is a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda munkatársaihoz, akik díjmentesen segítenek személyesen, telefonon vagy online a fogyasztóvédelmi és versenyjogi problémák kezelésében:

Cím: 4025 Debrecen, Vörösmarty utca 13. II. em., 203. (a Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara épületében)

E-mail: [email protected], Tel: +36 52 500 731

Ügyfélfogadási idő: H, Sz: 12:30 – 16:30, K, Cs, P: 9:00 – 13:00.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!