Elmét célzó, virtuális placebó – Kiderül, hogyan dől be az átverős online hirdetéseknek

Akt.:
Elmét célzó, virtuális placebó – Kiderül, hogyan dől be az átverős online hirdetéseknek
© Fotó: Getty Images
Budapest, Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – A reklámok alatt futó, csak pozitív üzenetet közvetítő hozzászólások megnyugtatóan hatnak az olvasóra és sokan figyelmen kívül hagyják, hogy ezen profilok mögött sok esetben nem valós emberek állnak. Az átverések pedig azokra próbálnak hatni, akik nem annyira rafináltak.

Az interneten található olyan hirdetés, amely szerint egyetlen éjszaka alatt meg lehet tanulni angolul, de egy nyelv elsajátításához több hónap, legalább egy év szükséges. Nem létezik olyan módszer, amivel rövid időn belül magas szintre el lehet jutni – szögezte le Buckó Imre nyelvtanár amikor azokról a világhálón fellelhető hirdetésekről kérdeztük amelyek azt ígérik, néhány hónap alatt folyékonyan beszélhetünk egy idegen nyelvet. Az oktató szerint két-három, intenzív tanulással töltött hónap alatt is csak az alapokat lehet elsajátítani, 200-300 megtanult szó pedig csupán arra elég, hogy egy külföldi nyaralás során elboldoguljunk az országban.– Az ismerőseim között akad, aki már egy éve Nagy-Britanniában él és rá van kényszerülve, hogy angolul kommunikáljon, de még ennyi idő után sem beszéli perfekten – jegyezte meg. A pedagógus úgy látja, az emberek mindig a kiskapukat keresik, ezért hisznek azoknak a reklámoknak, amelyek a gyors nyelvtanulás sikerességét hirdetik. Hangsúlyozta, a tanár jól tudja, hogy milyenek egy diák készségei és aszerint oktatja, a fejlődés érdekében támogatja az erősségeit és tudatosítja a hiányosságait.

Szimpla marketing

Amit el akarok hinni, azt el is hiszem. Ha pedig a siker ígérete nagy, a befektetés viszont kicsi, akkor nem veszíthetek sokat. Ezért dőlnek be sokan az interneten keringő, nem valós hirdetéseknek – magyarázta lapunknak dr. Tisljár Roland, a Debreceni Egyetem Magatartástudományi Intézet adjunktusa. A szakember szerint azok a reklámok, amelyek a nyelvtanulás rövid idejével kecsegtetnek a placebó hatás elvén működnek, hiszen a nulláról indulva egy hónap alatt óriási fejlődést érhetünk el, a tanuló úgy érzi, hogy rövid idő alatt nagy mennyiségű tudásra tett szert és ez a folyamat tartható. – Mindezt megerősítik a hirdetések alatt futó, csak pozitív üzenetet közvetítő hozzászólások, amelyek megnyugtatóan hatnak az olvasóra és sokan figyelmen kívül hagyják, hogy ezen profilok mögött sok esetben nem valós emberek állnak. Az egész szimpla marketing, amely azokra próbál hatni, akik nem annyira rafináltak. A lakosság háromnegyede jelen van a közösségi médiában és akad az a réteg, aki nem annyira tapasztalt és elhiszi az átveréseket – fogalmazott a pszichológus.

20th Anniversary Of First Online Sale

Fotó: Getty Images

Kiemelte, az idősebbek könnyebben komolyan veszik a hamis hirdetéseket, amelyeket csak tapasztalati úton tudnak kiszűrni. Sokaknak nem tűnik fel, hogy olyan helyről kapnak pénznyereményt vagy utazást ígérő e-mailt, ahova nem is regisztráltak. A nyeremény átvételéhez viszont néhány ezer forintot át kell utalni. Itt pedig ismét arról van szó, hogy kis befizetéssel juthatunk nagy összeghez. Ezek a cégek viszont abból élnek, hogy nem kérnek sokat, éppen ezért nem éri meg utánajárni, hogy miért nem érkezik az ígért nyeremény. – Régebben az is előfordult, hogy olyan leveleket postáztak amelyben a megnyerhető autó képe mellett egy slusszkulcsot is küldtek és habár ez nyilvánvalóan nem volt igazi, mégis azt a hatást érte el, hogy tárgyiasult a nyeremény és a naivabbak azt érezhették, rájuk mosolygott a szerencse, épp ezért kitöltötték a sorsoláshoz szükséges szelvényt – idézte fel Tisljár Roland. Hozzáfűzte, ma már a közösségi médiában találkozhatunk olyan üzenetekkel amelyek egy lájkolást, megosztást kérve juttatnának nagy nyereményhez, ebben az esetben pedig szintén a hiszékenység játszik szerepet, mivel az ajándékért csak kattintani kell, az pedig nem kerül semmibe. Ha pedig egy ismerős kéri, hogy osszunk meg valamilyen lánclevelet, akkor már csak a sértődést elkerülendőn is teljesítjük a kérést.

HBN


Adányi Mihály, az iloveangol.hu alapítója 7+1 pontban gyűjtötte össze mik azok a jelek, amelyek csalókra utalhatnak az interneten:

Átverésre utaló jelek

1. Hihetetlen ajánlat

Vannak kivételek, de érdemes legalább egy kicsit gyanakodni, ha valami hihetetlen dolgot ajánlanak.

2. Referenciák

Ha hosszan sorolják a pozitív hozzászólásokat, vevői véleményeket -lásd a képet-, de egyet sem lehet beazonosítani és megtalálni a Facebookon.

3. Kapcsolatfelvételi lehetőség, céginfó

Sokszor megadják a telefonszámot, hogy bizalmat ébresszenek bennünk, de vagy nem veszik fel, vagy automata beszél.

4. Hatásvadász

Hatásvadász szövegbuborékok ugranak fel a weboldalon.

5. Ellenőrizd le magad is!

Ha olyan cégtől vásárol amit még nem ismer, keressen rá a cég és a termék nevére.

6. Ingyenes próba

Korrekt online szolgáltatásoknál mindig ki lehet próbálni a terméket még mielőtt vásárolnánk.

7. Hamis, valótlan díjak feltüntetése

Olyan díjakat soroljanak fel, amiket sosem kaptak meg, vagy nem is létezik olyan szakmai elismerés.

+1 trükk

Végül fontos tudni, hogy vannak korrekt díjbeszedő cégek, amelyeknek a neve ismerős lehet korábbi vásárlásainkból. Sok csaló azzal él vissza, hogy a fizetéskor csak ezt az ismert díjbeszedő céget jeleníti meg, a saját cégének nevét nem.









hirdetés