Életstílus

2016.06.12. 11:00

Hasznos tippek a nyaralások előtt

Budapest, Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - A nyári hónapok közeledtével egyre többen tervezi meg a nyári pihenését, választják ki úti céljukat, ehhez kapcsolódva az utazási irodát, vagy épp az internet segítségével bonyolítják le a szervezéssel kapcsolatos teendőiket. Érdemes azonban – még mindezek előtt – néhány fontos szempontot átgondolni. A Fogyasztóvédők Országos Egyesülete ezért az alábbiakban hasznos információkkal, tippekkel, tanácsokkal segít.

Budapest, Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - A nyári hónapok közeledtével egyre többen tervezi meg a nyári pihenését, választják ki úti céljukat, ehhez kapcsolódva az utazási irodát, vagy épp az internet segítségével bonyolítják le a szervezéssel kapcsolatos teendőiket. Érdemes azonban – még mindezek előtt – néhány fontos szempontot átgondolni. A Fogyasztóvédők Országos Egyesülete ezért az alábbiakban hasznos információkkal, tippekkel, tanácsokkal segít.

Elengedhetetlen, hogy minden esetben tájékozódjunk az utazásszervező által értékesíteni kívánt utazási csomagról, részvételi díjról (annak tartalmáról) és az utazási szerződés feltételeiről! Internetes foglalásnál mindig figyeljünk, hogy tulajdonképp mely céggel is szerződünk, hiszen az esetleges hibás teljesítésből eredő igényeinket azzal a vállalkozással szemben vagyunk jogosultak érvényesíteni, amellyel szerződést kötöttünk. Az egyesülethez érkezett már olyan panasz, amikor a fogyasztó arról számolt be, hogy csak akkor szembesült vele, melyik vállalkozással is szerződött, mikor panaszt tett.

Ennek oka az volt, hogy az utazásszervező hivatalos honlapján – egyebekben a nemzetközi gyakorlattal összhang­ban – szerepeltek úgynevezett „hyperlinkek”, más néven „ugrópontok” vagy „kapcsok”, melyek segítségével hasonló témájú információk voltak összekötve. Így a fogyasztó, – ezekre rákattintva –, más vállalkozás, illetve partneriroda honlapjára lett átirányítva, ahonnan az utazási csomagot végül megrendelte.

A hagyományos módon történő, utazási irodáknál való foglalások esetén, mindenképp érdemes körültekintően végigolvasni a konkrét ajánlatokat (tájékoztatót, katalógust, programfüzetet), – még a szerződés aláírása előtt – nagy hangsúlyt fektetve arra, hogy mely szolgáltatásokat is foglalja magában a részvételi díj az adott útnál. Hiába hivatkozunk ugyanis utólag arra, hogy mit ígért az utazási iroda képviselője nekünk, ha ez szóban hangzott el, utóbb ezt nehéz, szinte lehetetlen bizonyítani egy felmerülő probléma esetén.

Szintén gyakori panasz, hogy a körutazásokon, egzotikus utakon nincs magyar idegenvezető, vagy ha van, akkor nem rendelkezik vagy csak alig érdemi információkkal az út során érintett helyszínekről, látványosságokról. Ilyen vagy hasonló esetekben, jó, ha tudjuk, hogy amennyiben bizonyítást nyer az utazást szervező cég szerződésszegése, úgy az idegenvezető felkészületlensége miatt joggal követelhetünk utóbb a részvételi díj arányos leszállítását. A szállás kiválasztásánál pedig fontos megemlíteni, hogy a szállodák, hotelek esetében a csillagok száma jelzi a minőséget, azonban az egyes országok azonosan csillagozott hoteljei között olykor elképesztő különbségeket lehet tapasztalni!

Panaszbejelentés

Először is fontos tudni, hogy a szerződésben vállalt szolgáltatások teljesítéséért az utazásszervező felel. Sok esetben azonban utazásközvetítőn (másik iroda) keresztül kötünk szerződést. Ilyen esetekben a szerződés teljesítésével kapcsolatos kártérítési igényt az utazásközvetítőnél is be lehet jelenteni. Ami a panaszbejelentéseket illeti, az egyesület értesülései szerint, több esetben, azért utasították el az utazásszervező irodák a fogyasztói panaszokat, kártérítési igényeket, mert – az egyébként jogos reklamációkat – nem haladéktalanul az út során, csupán a hazaérkezést követően jelezték. A legtöbb esetben az utazásszervező az Általános Szerződési Feltételeiben (ÁSZF) szerepelteti azt az információt, hogy az utasok kötelesek kifogásaikat haladéktalanul az út során, még a helyszínen az utaskísérővel közölni, annak hiányában pedig a helyszíni szolgáltatónak jelezni.

Az utaskísérő köteles gondoskodni a kifogás(ok)nak, a helyszíni szolgáltatónál történő bejelentéséről, illetve köteles jegyzőkönyvbe foglalni a panaszt, és egy példányát az utasnak átadni. Utaskísérő hiányában – ha a helyi szolgáltató a panaszt nem orvosolta – az utas az utazásszervezőt, illetve azt az utazásközvetítőt köteles tájékoztatni, akinél az utazási szerződést megkötötte.

Ha bármilyen vitánk támad az utazásszervezőkkel, úgy forduljunk bizalommal a békéltető testületekhez, ahol egyszerűen, gyorsan és hatékonyan rendezhetjük problémánkat.

HBN


Sokba kerülhet a mobil

A külföldi utazások során figyeljünk arra, hogy hogyan és mire használjuk mobiltelefonjainkat (okostelefonokat). A roaming szolgáltatás (a határt átlépve a telefonunk átáll egy külföldi mobilszolgáltató hálózatára, a hívásokért, SMS-ekért és az adathasználatért is rajtuk keresztül fizetünk) miatt ugyanis akár – észrevétlenül is – tetemes összegű telefonszámla keletkezhet. A roamingdíjakról tehát minden esetben célszerű előre tájékozódni. A legegyszerűbb nyilvánvalóan az a megoldás, ha csak egyszerűen letiltjuk a roaming funkció az utazáskor, (saját mobilszolgáltatónál lehet kérni ezt a lehetőséget, vagy az okostelefon megfelelő beállításai között inaktiválhatjuk).


Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!