2016.11.18. 12:03
Novarina-darab Debrecenben a színészi átlényegülésről
Debrecen - Valère Novarina francia szerző-rendező 2009-ben mutatkozott be a debreceni közönségnek a Képzeletbeli operett című, saját darabjából készült előadással, melynek máig emlékezetes momentuma a Mészáros Tibor által alakított Végnélküli Regényíró mulatságos monológja.
Debrecen - Valère Novarina francia szerző-rendező 2009-ben mutatkozott be a debreceni közönségnek a Képzeletbeli operett című, saját darabjából készült előadással, melynek máig emlékezetes momentuma a Mészáros Tibor által alakított Végnélküli Regényíró mulatságos monológja.
A kortárs francia színház egyik legkiemelkedőbb alkotója ezúttal személyesen a Kaszás Attila-díjas debreceni színművészt kereste meg új előadásának tervével, amely a Nemzeti Színházban tavasszal megrendezett Madách Nemzetközi Színházi Találkozón debütált, cívisvárosi bemutatója pedig december 14-én lesz a Horváth Árpád Stúdiószínházban.
Az Imígyen szóla Louis de Funès egy olyan bravúrprodukció, amelynek elsődleges témája a színház és a színész mibenléte, a színházi alkotás, a színészi átlényegülés természete. A francia szerző, aki kizárólag saját darabjait rendezi, állandó munkatársait Novarina-színészeknek nevezi, és a most bemutatkozó előadással e szűk alkotói körbe fogadja be Mészáros Tibort, mint az egyetlen magyar Novarina-színészt.
Mészáros Tibor szerint: A francia művésznél a „színész szócső, aki a szavakat a térben elhelyezve hat a közönségre, de nem is igazán a személye hat, hanem a mondatok, amiket elmond. Ebbe nagyon nehéz a játszónak belaknia magát, figurát teremtenie. Szeretem a hasonlatot, amit a rendező gyakran emleget: a légtornászokéhoz hasonlítja ezt a fajta színházi munkát. Inkább mutatvány, mint előadás, amiben elképzelhetetlen, hogy ne legyen valaki, aki elkapja az embert, de a szaltókat magának kell megcsinálnia. Bizalommal a társai, a közönség és nem utolsósorban a szöveg felé.”
HBN