Hirdetés

2024.07.29. 09:01

Mi okozza a látogatók gyors távozását a webshopodból?

Túl magas a webshopod visszafordulási aránya? Szerencsére ez orvosolható. Nézd meg, melyek azok az okok, amelyek magas visszafordulási arányhoz vezetnek, és hogyan csökkentheted ezt az arányt.

PR cikk

Forrás: Freepik.com

A magas visszafordulási arányú oldalak bosszantóak lehetnek, de a visszafordulási arány egy hasznos mutató is lehet.

A GA4-ben mért magas visszafordulási arány nem mindig jelenti azt, hogy a webshopod vagy a landing oldalaid rosszul teljesítenek. A GA4-et megfelelően kell konfigurálni a visszafordulási arány pontos nyomon követéséhez.

A magas visszafordulási arányok segíthetnek azonosítani a webshopod használhatósági vagy tartalmi problémáit. E problémák megoldása nagyban hozzájárulhat a keresőoptimalizálási erőfeszítéseid sikeréhez.

A magas visszafordulási arány okainak feltárása és javítása azonban kihívást is jelenthet.

Míg bizonyos oldalak esetében a magas visszafordulási arány érthető, egy webshopban biztosan nem szeretnénk, ha ez az arány túl magas lenne.

Lehetséges okok a magas visszafordulási arányra 

A Marketing Consulting marketing ügynökség segítségével alábbiakban felsoroljuk a leggyakoribb tényezőket, amelyek magas visszafordulási arányt okozhatnak, és bemutatunk néhány megoldást ezek kezelésére.

Lassan betöltődő oldalak

A Google új Core Web Vitals mérőszámot vezetett be „Interaction to Next Paint” néven, amely ismét a webhely sebességére helyezi a hangsúlyt.

A lassan betöltődő oldalak jelentős problémát okozhatnak a visszafordulási arány szempontjából, és ez az egyik fő kiváltó ok lehet. A webáruház sebessége része a Google rangsorolási algoritmusának, és mindig is az volt.

A Google olyan tartalmat szeretne előtérbe helyezni, amely pozitív élményt nyújt a felhasználóknak, és tisztában van vele, hogy egy lassú webshop rossz felhasználói élményt eredményezhet. A felhasználók gyorsan szeretnének információhoz jutni, ezért a Google sok időt és energiát fektetett a kiemelt kivonatokba és az „AI áttekintésekbe”. Ha az oldal betöltése 2,5 másodpercnél tovább tart, a látogatók türelmetlenné válhatnak és elhagyhatják az oldalt.

A webhely sebességének javítása folyamatos kihívás a legtöbb SEO- és marketingszakember számára. Az előnye azonban, hogy minden egyes kisebb fejlesztéssel a sebesség fokozatosan javul.

Vizsgáld meg webáruházad oldalsebességét (összességében és egyes oldalakon) az alábbi eszközök segítségével:

  • Google PageSpeed Insights
  • Pingdom
  • GTmetrix

Ezek az eszközök javaslatokat kínálnak a webshopodra vonatkozóan, például a képek tömörítésére, a harmadik féltől származó szkriptek csökkentésére és a böngésző gyorsítótárának kihasználására.

Önellátó tartalom

Előfordulhat, hogy a tartalmad annyira hatékony, hogy a látogatók gyorsan megszerzik a szükséges információkat, majd elhagyják az oldalt!

Ez akár pozitívum is lehet.

Lehet, hogy elérted a tartalommarketing csúcsát, és olyan kiváló tartalmat hoztál létre, amely gyorsan és hatékonyan teljesíti a célját. Vagy van egy olyan céloldalad, amely minden fontos információt átad a vásárlóknak, és gyors vásárlási folyamatot biztosít számukra.

Annak eldöntéséhez, hogy a visszafordulási arány miatt nem kell-e aggódni, nézd meg a Google Analytics-ben az oldalon eltöltött idő és a munkamenet átlagos időtartama mutatókat.

Emellett felhasználói élményteszteket és A/B teszteket is végezhetsz, hogy kiderítsd, okoz-e problémát a magas visszafordulási arány.

Ha a felhasználók néhány percet vagy többet töltenek az oldalon, az jó jelzés a Google számára, hogy a weboldalad releváns a keresési lekérdezés szempontjából. Ha szeretnél jól szerepelni az adott keresési lekérdezésre, az ilyen felhasználói szándék értékes.

Ha a felhasználó kevesebb, mint egy percet tölt az oldalon (például egy jól optimalizált céloldal gyors CTA-űrlappal), fontold meg, hogy az űrlap kitöltése után ajánlj neki néhány kapcsolódó blogbejegyzést vagy a kampányhoz kapcsolódó videót.

Egyes oldalak aránytalan hatása

Lehet, hogy webshopodban néhány oldal aránytalanul magas mértékben járul hozzá a teljes visszafordulási arányhoz.

Szerencsére a Google felismeri a különbségeket ezek között.
Ha egyes CTA-céloldalak gyorsan kielégítik a felhasználói szándékot, és a látogatók gyorsan elhagyják az oldalt egy adott művelet után, de a hosszabb tartalmú oldalaidnál alacsonyabb a visszafordulási arány, akkor valószínűleg minden rendben van.

Érdemes azonban alaposan megvizsgálni, hogy valóban ez a helyzet, vagy esetleg a magas visszafordulási arányú oldalak nem okoznak-e felhasználói elvándorlást.

Félrevezető címsor és/vagy metaleírás

Tedd fel magadnak a kérdést: A címsorod és a metaleírásod pontosan tükrözi az oldal tartalmát?

Ha nem, akkor a látogatók olyan elvárásokkal érkezhetnek a webshopodba, amelyeknek az oldal nem felel meg, és gyorsan távoznak.

Legyen szó ártatlan hibáról vagy szándékos kulcsszavas clickbait-ről, szerencsére könnyen javítható. Nézd át az oldal tartalmát, és ennek megfelelően módosítsd a címsorokat és a metaleírásokat. Vagy igazítsd a tartalmat azokhoz a keresési lekérdezésekhez, amelyekre látogatókat szeretnél vonzani.

Azt is érdemes ellenőrizni, hogy a Google milyen metaleírást generált automatikusan az oldaladhoz gyakori keresések alapján – ha ez rontja az oldal teljesítményét, lépéseket tehetsz a javításra.

Forrás: Freepik.com

Hiányzó oldal vagy technikai hiba

Ha a visszafordulási arány nagyon magas, és azt látod, hogy a látogatók néhány másodpercnél kevesebbet töltenek az oldalon, valószínű, hogy az oldal üres, 404-es hibát ad vissza, vagy más technikai probléma miatt nem töltődik be megfelelően.

Nézd meg az oldalt a látogatók által leggyakrabban használt böngészők és eszközök segítségével (pl. Safari asztali gépen és mobilon, Chrome mobilon stb.), hogy újra előidézd a hibát és kijavíthasd azt.

A Search Console Lefedettség részében is ellenőrizheted a problémát a Google szemszögéből.

Javítsd ki a hibát saját magad, vagy vedd fel a kapcsolatot egy SEO ügynökséggel, akik könnyen azonosítják és javítják az ilyen problémákat. Az ilyen hibák miatt a Google gyorsan kihagyhatja a webshopodat a keresési eredmények közül.

Rossz hivatkozás egy másik webhelyről

Előfordulhat, hogy mindent jól csinálsz annak érdekében, hogy normál vagy alacsony visszafordulási arányt érj el az organikus keresési eredményekből, de mégis magas visszafordulási arányt tapasztalsz az ajánlási forgalomból.

Lehet, hogy a hivatkozó webhely nem megfelelő látogatókat küld, vagy a hivatkozás szövege és kontextusa félrevezető.

Néha ez hanyag szövegírás eredménye. Először próbálj kapcsolatba lépni a cikk szerzőjével. Ha nem válaszolnak, vagy nem tudják frissíteni a cikket, akkor fordulj a webhely szerkesztőjéhez vagy webmesteréhez. Udvariasan kérd meg őket, hogy távolítsák el a hivatkozást, vagy frissítsék a kontextust, ha az releváns.

Előfordulhat azonban, hogy a hivatkozó webhely szándékosan, negatív SEO-taktikával próbál ártani neked. Versenytárselemzéseink során már találkoztunk ilyesmivel.

A probléma megoldásához ki kell zárnod a forgalmat ezekből a spam jellegű forrásokból.

Társult céloldal vagy egyoldalas webshop

Ha affiliate marketinget folytatsz, az oldalad célja lehet, hogy a látogatókat egy másik weboldalra irányítsa. Ilyen esetekben jól teljesít az oldal, ha a visszafordulási aránya magasabb.

Hasonló helyzet állhat elő, ha egyoldalas webshopod van, például egy e-könyv nyitóoldala vagy egy egyszerű portfóliówebhely. Ilyen esetekben gyakran magas a visszafordulási arány, mivel nincs további oldal, ahová a látogatók mehetnének.

Ne feledd, hogy a Google általában felismeri, ha egy webhely jól teljesít és kielégíti a felhasználói szándékot, még akkor is, ha a látogatók gyorsan megtalálják, amit keresnek.

Ha beállítottad, hogy a társult linkre történő kattintás konverziós esemény legyen, akkor az ilyen munkamenet nem visszafordulásnak, hanem „elkötelezettségnek” minősül.

Gyenge minőségű vagy aluloptimalizált tartalom

Lehetséges, hogy a látogatók azért hagyják el gyorsan a webshopodat, mert a tartalom nem elég jó. Nézd át alaposan a landing oldalaidat, és kérd meg néhány ismerősödet, kollégádat vagy üzlettársadat, hogy nézzék meg a webáruházadat, és adjanak őszinte visszajelzést.

Ideális esetben ez a személy tartalommarketinggel vagy szövegírással foglalkozik. Még jobb, ha a célközönségedhez tartoznak.

Egyik lehetőség az, hogy a tartalom jó, de nem optimalizáltad online olvasásra vagy a célközönséged számára.

Használsz egyszerű mondatokat?

Sok fejléccímkét alkalmazol a könnyebb olvashatóság érdekében?

Világosan válaszolsz a felmerülő kérdésekre?

Elhelyeztél képeket, hogy tagold a tartalmat és vizuálisan is vonzóbbá tedd?

Az online publikálás hasonlít az offline kiadványok írásához. Frissítsd az online szövegírási készségeidet, hogy növeld az olvasási időt, vagy kérj segítséget egy marketing ügynökségtől.

Másik lehetőség, hogy a tartalom összességében gyengén van megírva, vagy nem érdekli a célközönséget. Fontold meg, hogy segítséget kérsz a tartalomstratégiád kialakításához.

Rossz vagy kellemetlen felhasználói élmény (UX)

Túlterheled a látogatókat hirdetésekkel, felugró felmérésekkel és e-mail-feliratkozási kérésekkel?

Az ilyen CTA-k vonzóak lehetnek a marketing- és értékesítési csapat számára, de túlzott használatuk ronthatja a webshopod felhasználói élményét. A Google Core Web Vitals a felhasználói élményről szól – ezek nem csak rangsorolási tényezők, hanem a látogatók elégedettségét is befolyásolják.

Nehezen átlátható a navigáció a webáruházadban?

Lehet, hogy a látogatók többet szeretnének felfedezni, de a blogod keresőmező nélkül maradt, vagy a menüpontok nehezen kattinthatók mobilon.

Bár online marketingesként ismerjük a webshopokat, könnyű elfelejteni, hogy ami számunkra logikus, a közönség számára nem mindig az.

Ügyelj arra, hogy kerüld ezeket a gyakori tervezési hibákat, és kérd meg egy web- vagy UX-tervezőt, hogy vizsgálja át a webshopodat, és jelezze, ha valami problémásnak tűnik.

Az oldal nem mobilbarát

Noha a SEO-szakemberek tisztában vannak a mobilbarát webhely fontosságával, ezt nem mindig követik a gyakorlatban. A Google már 2017-ben bejelentette a mobil-first indexelésre való átállást, de sok webhely még mindig nem optimalizált mobilra. Az ilyen webshopok rosszul jelennek meg mobileszközökön, és lassan töltődnek be.

Ez könnyen magas visszafordulási arányhoz vezethet.

Még ha a webáruházad reszponzív tervezésű is, előfordulhat, hogy az oldal nem felhasználóbarát mobilon. Néha, amikor egy oldalt mobilnézetre alakítanak, a fontos információk a hajtás alá kerülhetnek.

A mobilfelhasználók, ahelyett hogy a keresésben látott címsort látnák, csak a webhely navigációs menüjét találják. Ha az oldal nem kínálja azt, amire szükségük van, visszatérnek a Google keresőjébe.

Ha egy oldalon magas a visszafordulási arány, és nem találsz nyilvánvaló problémát, azonnal teszteld mobiltelefonodon.

A mobilproblémákat könnyedén ellenőrizheted a Google Search Console-ban és a Lighthouse-ban.

A tartalom mélysége

A Google képes gyors válaszokat adni a kiemelt kivonatok és tudáspanelek segítségével, de csak te nyújthatsz mély, érdekes és összekapcsolódó tartalmat, amely túlmutat ezeken. Gondoskodj róla, hogy tartalmad ösztönözze az embereket, hogy felfedezzék a webshopod további oldalait.

Biztosíts érdekes, releváns belső linkeket, és adj okot a látogatóknak, hogy az oldalon maradjanak. A gyors válaszra vágyó felhasználóknak adj egy kivonatot a hosszabb tartalomból az oldal tetején.

Túl sokat kérünk

Ne kérd el azonnal a felhasználók bankkártyaszámát, társadalombiztosítási számát vagy egyéb érzékeny adatait.

A felhasználók még nem bíznak benned!

Az emberek hajlamosak gyanakodni, amikor egy új webshopra kattintanak, tekintettel az átverésre szánt weboldalak számának növekedésére.

Ha egy nagy felugró ablak jelenik meg, amely információkat kér, sokan azonnal elhagyják az oldalt.

A feladatod az, hogy bizalmat építs a látogatóidban.

Tedd ezt, és mindketten boldogabbak lesztek. A látogatók úgy érzik majd, hogy megbízhatnak benned, és alacsonyabb lesz a visszafordulási arány.

Ha ez boldoggá teszi a felhasználókat, akkor a Google is elégedett lesz.

Tippek a visszafordulási arány csökkentéséhez

Bármi legyen is a magas visszafordulási arány oka, íme néhány legjobb gyakorlat, amit alkalmazhatsz annak csökkentésére.

Dolgozz át a címeket és a meta leírásokat

Előfordulhat, hogy az oldalad kiváló. Lehet, hogy tökéletes a dizájn, tele van mindennel, amit a látogatók keresnek. Lehet, hogy egy átfogó, jól megírt és jól szervezett útmutató, tele illusztrációkkal (esetleg videóval) és a webhelyed más releváns forrásaira mutató linkekkel.

Ha egy e-kereskedelmi oldalról van szó, lehet, hogy vonzó termékleírásokkal, vásárlói fotókkal, felhasználói véleményekkel, kérdésekkel és válaszokkal, valamint kapcsolódó termékekkel rendelkezel.

Az egyetlen akadály egy nem megfelelő címcímke és/vagy meta leírás lehet.

Ilyen esetekben a teendőd egyszerű. Csak írd át a meta tageket, hogy azok megfeleljenek az oldal tartalmának.

Győződj meg róla, hogy a tartalmad megfelel az elvárásoknak

Előfordulhat, hogy a címkéd és a meta leírásod túlzottan felmagasztalja a tartalmadat. Ilyen esetekben át kell dolgoznod a tartalmat, hogy az megfeleljen annak, amit a keresőmotor eredményoldalain (SERP) ígérsz.

Ne nevezd az oldaladat „teljes útmutatónak”, ha csak egy rövid bejegyzés három tippel.

Ne állítsd, hogy te vagy a „legjobb” porszívó, ha a felhasználói vélemények csak háromcsillagos értékelést mutatnak.

Továbbá, tedd olvashatóvá a tartalmadat az alábbiakkal:

  • Tagold a szöveget sok fehér térrel.
  • Adj hozzá támogató képeket.
  • Írj rövid mondatokban.
  • Használj tiszta, jól strukturált dizájnt.
  • Ne bombázd a látogatókat túl sok hirdetéssel.

Tartsd a kritikus elemeket a hajtás felett

Előfordulhat, hogy a tartalmad megfelel a címkében és a meta leírásban foglaltaknak, de a látogatók ezt nem látják első pillantásra. Amikor az emberek egy weboldalra érkeznek, azonnal kialakul bennük egy első benyomás.

Ezért fontos, hogy az első benyomás igazolja, amit a látogatók a keresés során vártak. Egy kiemelkedő H1 címnek meg kell egyeznie azzal a címmel, amit a Google-on olvastak.

Ha ez egy webshop, akkor a termékfotónak meg kell egyeznie azzal, amit a Google-on láttak.

Győződj meg róla, hogy a felugró ablakok vagy hirdetések nem takarják el ezeket az elemeket.

Minimalizáld a nem lényeges elemeket

Ne bombázd a látogatókat felugró hirdetésekkel, belső promóciókkal és más tartalmakkal, amelyek nem érdeklik őket. A vizuális túlterhelés miatt a látogatók visszafordulhatnak.

Határozd meg, melyik CTA a legfontosabb az oldalon, és hangsúlyozd ki vonzó módon. Minden más tartalmat helyezz az oldalsávba vagy a láblécbe.

Segíts az embereknek gyorsabban eljutni oda, ahova akarnak

Szeretnéd, hogy az emberek többet böngésszenek az oldaladon? Tedd ezt egyszerűvé számukra.

Használj prediktív keresést, hasznos szűrőket és egy optimalizált „nincs találat” oldalt.

Dolgozd át a navigációs menüdet, és A/B teszteld, hogy a bonyolult vagy egyszerű legördülő menük hogyan befolyásolják a visszafordulási arányt.

Hosszabb cikkeidben helyezz el tartalomjegyzéket horgonyhivatkozásokkal, amelyek az olvasókat egyenesen a kívánt szakaszhoz vezetik.

Ha kétségeid vannak, tesztelj

Lehet, hogy nem tudod, milyen változtatásokat kell végrehajtanod a visszafordulási arány javítása érdekében, és ez rendben van.

Használj A/B és multivariáns tesztelést segítségként.

Kísérletezz különböző frissítésekkel, hogy lásd, hogyan reagál a közönséged. Tesztelj különböző címeket, fejléceket, tartalmakat, képeket, elrendezéseket és dizájnokat.

Összegzésként

Ne feledd, a visszafordulási arány csak egy a sok SEO-mutató közül, amelyeket nyomon követhetsz.

Szerencsére a Google Analytics segítséget nyújt ezek nyomon követésében.

Bármilyen is legyen a visszafordulási arányod, az javítható.

Vannak lépések, amelyeket megtehetsz a csökkentésére, miközben javítod a felhasználói élményt.
Szánj időt az oldalad optimalizálására. Nézd át a visszafordulási arányt néhány kulcsoldalon, és gondold át, melyik fenti taktika segíthet abban, hogy javulást érj el.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában