2007.12.17. 22:08
Tompított objektív felelősség, e-útdíj
<p>Bevezetik itthon jövőre a közlekedésben az objektív felelősséget.</p>
Ez azt jelenti, hogy egy-egy szabálysértéskor hiába nem a jármű üzembentartója vezetett, őt is megbüntetik, ha a szabálytalanságot elkövető sofőrt nem tudják bizonyítható módon azonosítani. A bírság összege ebben az esetben 30 ezer forintnál kezdődik, és akár 300 ezer forintig is terjedhet majd.
A parlament hétfőn fogadta el a közlekedési törvények módosítását. Az erről szóló csomagban összesen 5 kapcsolódó jogszabályt módosítottak, köztük a közúti, a vízi-, a légkiközlekedésről, illetve a gyorsforgalmi utak fejlesztéséről szólót.
A miniszterelnök ősszel hirdetett zéró toleranciát a szabálysértésekkel szemben, ennek jegyében vezetik be az objektív felelősség elvét, de az eredeti javaslathoz képest tompított formában. Első olvasatban, októberben a kormány még azt javasolta, hogy egy-egy szabálytalanság esetén mindig bírságolják meg az érintett jármű üzembentartóját, függetlenül attól, hogy ő vagy esetleg más vezetett. Ez ellen azonban több politikus és szakmai szervezetek is tiltakoztak, köztük a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete és a Magyar Autóklub.
A múlt héten elfogadott módosított változat szerint a bírságot nem kell kifzetni, ha az adott jármű üzembentartója bizonyítani tudja, hogy a kocsi jogellenesen van másnál - például ellopták. Ugyancsak nem kell leróni a büntetést, ha a tulajdonos kölcsönadja kocsiját, és erről szabályos okiratot készítenek, amelyet a jármű használója is aláírt. Benne van még a módosításban, hogy a tulajdonosnak kell kifizetni a bírságot, ha azt egyébként a kocsi használójára vetik ki, de tőle nem tudják behajtani - derül ki a közúti közlekedésről szóló törvény módosításából.
A módosítás január elsejétől lép hatályba, de az új szabályok alapján csak május elsejétől bírságol majd a hatóság. Addig a törvénycsomag záró rendelkezései szerint egyfajta türelmi idő lesz, ezalatt csak tájékoztatják majd az üzembentartókat, hogy mekkora lenne a büntetésük május 1-je után.
2009. január elsejétől a 3500 kilogrammnál nagyobb össztömegű járműveknél bevezetik az elektronikus útdíjfizetést. Ennek is megteremtik a jogszabályi kereteit a közúti közlekedési törvény módosításával.
Ugyancsak utóbbi törvényt egészítették ki azzal, hogy közúti forgalomban a segédmotoros kerékpárok csak érvényes hatósági engedéllyel vehetnek részt később. Erre azért van szükség, hogy ezeket a járműveket is ellenőrizhesse a hatóság, illetve könnyeben felderíthessék a lopásokat. Emellett a segédmotoros kerékpárokról egyelőre nincs hivatalos nyilvántartás itthon, csak becsülik, hogy 300 ezer - 600 ezer lehet azokból az országban. Körülbelül 1 éves felkészülés után, várhatóan 2009 elejétől adják majd ki ezen járművekhez a megfelelő hatósági engedélyeket, illetve az autókhoz és bizonyos motorokhoz hasonlóan nemzetközi jelzést kapnak ezek is.
Szigorítják jövőre a pontrendszert |
Az eddiginél több büntetőpont jár januártól az utakon elkövetett bűncselekményekért és szabálytalanságokért - döntött hétfőn az Országgyűlés. A gondatlanságból elkövetett közlekedési bűncselekményt az eddigi 4 pont helyett 7, a szándékost 7 helyett 10 ponttal, a szabálysértést 1-3 pont helyett 1-től 6 pontig büntetik 2008-tól. |