2025.04.07. 19:04
Bács Zoltán kifejtette, miért jobb egy futballcsoportban!
A magyar klubok is hasonló irányt választhatnak maguknak a jövőben. Mert a labdarúgás világában egyre hatalmasabb az üzlet.
A Debreceni Egyetem kancellárja és professzora, a sportközgazdászképzés szakvezetője, Bács Zoltán a „Csoportban jobb" című publicisztikájában kifejtette a mai futballról szőtt gondolatait. Részletezte, hogy a labdarúgás az elmúlt évtizedekben sportból globális üzletté vált. A sportág világszerte a legnépszerűbb lett, és gazdasági szerepe jelentősen megnőtt, különösen a nagy klubok esetében. Megjelentek a többcsapatos, nemzetközi futballcsoportok, amelyek hosszú távú stratégiákat valósítanak meg. Ezek figyelembe veszik a helyi közösségek érzelmi kötődését is, miközben globális erőforrásokat és tudást osztanak meg. A magyar klubok egyelőre nem részei ilyen struktúráknak, de vannak adottságaik, amelyek alkalmassá tehetik őket a jövőben. A sportág ma már komplex iparág, ahol sport, üzlet, oktatás és tudomány szorosan összefonódik.

Forrás: Napló-archív
Labdarúgás: Íme Bács Zoltán a „Csoportban jobb" publicisztikája
„A futball sportszakmai és üzleti globalizációja az elmúlt évszázadban fokozatosan zajlott, de igazán a 20. végén és a 21. elején kezdődött meg a sebességváltás, nemcsak a pályákon, hanem a mögöttes tartalomban is. A labdarúgás a sporton belül lépést váltott és a sportgazdaság egyik legmeghatározóbb elemévé vált, valójában az igazi üzlet szinte kizárólag e sportág körül alakult ki világszinten. Az Egyesült Államok major bajnokságai (amerikai futball, baseball, jégkorong, kosárlabda) csak a térségre koncentrálódnak, de a labdarúgás amellett, hogy mindenhol elterjedt és a legnépszerűbb játékká vált, egyben ketté is szakadt. A nagy értékű, üzleti vállalkozásként is értékelhető klubok valódi gazdasági értékkel bírnak és akár globális szerepet tölthetnek be, mások helyi jelentőségű gazdasági értékek miatt fontosak, vannak, amelyek várospolitikai szerepet töltenek be és akár politikai, helyi büdzséből támogatást is kapnak, és tudni oly egyletekről, amelyek kis közösségek számára hasznosak, de valahol mindegyiknek megvan a maga szerepe. A hagyományos értelemben vett működési modellek egy-egy klubra koncentrálnak, és aszerint próbálják a fenntartási költségeket megteremteni úgy, hogy sikeresek is legyenek, ami egyre nehezebb a játékospiac globalizálódása mellett, miközben a győzelmekre a legtöbb helyen lokális közösségek vágynak a globális lehetőségek és gigaklubok megléte mellett. Egy helyi közösség is diadalmas lehet, avagy a lokális összetalálkozhat még a globálissal is egy-egy sorozatban. E remény nagy lehetőségeket is hordoz, amely évekre meghatározhatja egy kisebb együttes élménytárát."
„Kétségtelen, hogy mikro- és makrokörnyezetünk szakadatlanul átalakul, természetesen a labdarúgás is állandóan változik, csak a homo sapiensben a paleolitkor óta tűzként lobogó sportszenvedély az örök, mely folyton-folyvást új csúcsok meghódítására sarkallja. És a kalandokra is, hogy más, korábban még fel nem fedezett utakat járjon be, ismeretlen vizeken hajózzon keresztül. Ennek jegyében a szeretett sportágunkban a totális futball után eljött a globális futball időszaka, hogy aztán ránk köszöntsön annak a virtuális változata is. A fejlődést nem lehet, de nem is szabad feltartóztatni.” (Lásd A futball teljes globalizációja, a labdarúgást bemutató könyvsorozat 4. kötetében.) Ahogy korábban az európai kupaszériákat sem hagyták (nem is hagyhatták) érintetlenül a modernizációs törekvések – így földrészünk szövetsége a BEK-ből Bajnokok Ligáját varázsolt, a KEK-et és az UEFA-kupát összeolvasztotta Európa-ligává, létrejött a Konferencialiga, a válogatottaknak a Nemzetek Ligája –, a klubok működési modellje is átalakult, átalakul.
Az egyedi irányítási modellek mellett az elmúlt évtizedben megjelentek olyan csoportok, amelyek a következő időben egyre nagyobb szerepet kaphatnak, hosszú távú stratégiai projekteket valósíthatnak meg, stratégiájukban egyik vagy másik klubjuk eltérő szerepet tölt be. Ezek önmaguk csoportszintű kiszolgálására és fejlesztésére törekednek azzal, hogy nem felejthetik el a futball lokalitásának fontosságát, mivel a közösség, az emóció nem nélkülözhető. E közösség szervezője itt vagy ott sikert ér el a csoporton belül, ezért a nyerőfaktor folyamatosan része a napi tevékenységüknek, annak a célnak, ami a legfontosabb, hiszen a siker az egy út eredménye és pillanatnyi állapot, ami után tovább kell menni és ezen az irányvonalon haladni. Kell, hogy legyen minden szerepre determinált tagja, de mindegyik lehet önmagában, helyi és a maga szintjén is sikeres, ami növeli a tagok önbecsülését, és a lokális érintettség csoportszintűvé válik, ami több szempontból is hasznos lehet, a szakmán túl jelentős gazdasági előnyökkel is járhat, például más országok tv-társaságai is megveszik a közvetítési jogokat, és egyre több külföldi szurkoló vesz jegyet a mérkőzésekre.
Az első igazán globális futballcsoport a City Football Group (CFG), amely a világ vezető klubjainak tulajdonosa és üzemeltetője.
Öt kontinensen 13 egylet a tagja:
- Európából öt (Manchester City, Girona FC, Lommel SK, ESTAC Troyes, Palermo FC),
- az amerikai földrészen négy (New York City FC, Montevideo City Turque, Bahia, Club Bolivar),
- Ausztráliában és Ázsiában szintén négy (Melbourne City FC, Jokohama F. Marinos, Sencsen Peng City FC, Mumbai City FC).
A 2013 májusában alapított CFG elve, hogy mindegyik résztvevő hiteles maradjon szurkolói és közössége előtt, szórakoztató futballt játsszon és részesüljön olyan globális szervezetben való előnyökből, amely a világ legjobb szakértelmét biztosítja a pályán és azon kívül is. A CFG úttörő a tehetségfejlesztés, a rajongói élmények, a szórakoztatás, a kereskedelmi lehetőségek és a közösségi hatás terén. A CFG klubjait világszerte több mint egymilliárd követő támogatja.
A teljes írás a Nemzeti Sport honlapján olvasható.
Ajánljuk még: