Visszatekintő

2025.01.12. 14:53

Rekordszámú világversenyt rendeztek a debreceni oválon

Versenyzők számában csökkent, rangos eseményeket rendeztek Debrecenben. A salakmotor 2024-ben is dübörgött a cívisvárosban.

Felemás helyzet a magyar salakmotorsportban, a versenyzők száma csökkent, viszont nyolc rendkívül nívós viadalnak adott otthont a Perényi Pál Salakmotor Stadion. Az összegzések időszakában a lajstromból nem maradhatnak ki a salakmotorosok sem. A 2024-es idényben hazánkban egyetlen pályán, a debreceni oválon rendeztek versenyeket. Bár a helyszínek száma minimálisra csökkent, ez nem volt befolyással a viadalok mennyiségére, ugyanis „sűrű”, ráadásul kiemelten rangos erőpróbák várták a sportág szerelmeseit a Gázvezeték utcai létesítményben.

A 2024-es esztendő bővelkedett salakmotoros eseményekben Debrecenben
A 2024-es esztendő bővelkedett salakmotoros eseményekben Debrecenben
Fotó: Boros Norbert

Történelmi bejelentéssel indult a salakmotoros év Debrecenben

A nagyközönség számára váratlan, téli sajtótájékoztató adta meg a 2024-es salakmotoros idény alaphangulatát. A február 7-ei eseményen Baráth Norbert, a SpeedWolf Debrecen ügyvezetője bejelentette, hogy egy nem mindennapi eseménynek, igazi sporttörténelmi csemegének ad otthont június 8-án a debreceni Perényi Pál Salakmotor Stadion, ugyanis a SEC (Speedway Euro Championship), azaz az egyéni Európa-bajnokság négyfordulós döntőjének első viadalát rendezik a cívisvárosban. Ez a megmérettetés azért számít kuriózumnak, mert ilyen versenyt korábban még nem rendeztek Magyarországon. Ezzel a bejelentéssel véglegessé vált, hogy páratlan, hazánkban eddig még soha nem tapasztalt versenynaptár várt a szurkolókra 2024-ben, ugyanis hét világversenyt, azaz Európa- és világbajnoki küzdelmeket, valamint a tradicionális Debrecen Nagydíjat szervezte meg a SpeedWolf Debrecen.

Sztárokkal indult meg az előszezon

Már március legelején motorhangoktól volt hangos a Perényi Pál Salakmotor Stadion, ugyanis 6-ától három napon keresztül a lengyel Wilki Krosno csapata edzőtáborozott a Hajdúságban. A lengyel Farkasoknál olyan Debrecenben jól ismert vaspapucsosok tréningeztek az oválpályán, mint a cseh Vacláv Milík, a francia Dimitri Bergé, a dán Jonas Seifert-Salk, valamint a lengyel Norbert Krakowiak és Patryk Wojdyło. A Wilki edzéseihez csatlakozott a gárda korábbi versenyzője, a pályafutása első Grand Prix-s szezonjára készülő lett, Andzejs Lebedevs, valamint a debreceni reménység, Lovas Zoltán. A krosnói küldöttségnek tagja volt a lengyel salakmotorozás élő legendája, Marek Cieślak, aki 14 évig volt a lengyel válogatott szövetségi kapitánya.

Alig hagyták el a stadiont a lengyel csapat tagjai, újabb salakos küldöttség érkezett a cívisvárosba: 11-én és 12-én dán salakszórók lakták be a Gázvezeték utcai létesítményt. Az elmúlt évhez hasonlóan a szövetségi edző, Nicki Pedersen vezetésével érkeztek motorosok Hamlet országából. Debrecenben készült az idényre Nicki Pedersen mellett a Grand Prix-menő, háromszoros egyéni Európa-bajnok Mikkel Michelsen, a GP nagydíj-győztes, Anders Thomsen, illetve az új generáció képviselői közül Andreas Lyager, Mads Hansen, Benjamin Basso, Jesper Knudsen, Villads Nagel, Mikkel Andersen, William Drejer, illetve Nicolai Heiselberg.

Nemzeti ünnepünk, március 15-e másnapján a honi salak szakág is ünnepelt: Debrecenben rendezték a 2023-as szezon díjkiosztó ceremóniáját. (Az ilyen esetekre szokták azt mondani, hogy jobb későn, mint soha!) A szakági összejövetelt követően majdnem két héttel jött a bejelentés, hogy Kovács Roland befejezte aktív karrierjét, így tovább apadt a versenyzői létszám Magyarországon. Mint utóbb kiderült, 500-as kategóriában Magosi Norbert és Füzesi Richárd, míg a 250-esek mezőnyében Lovas Zoltán váltott versenyzői licencet a 2024-es esztendőre, valamennyien a SpeedWolf Debrecen színeiben ültek motorra.

Májusban volt az első debreceni verseny

Az első debreceni versenyre május 1-ig kellett várni, amikor is az egyéni Európa-bajnokság egyik selejtezőjén mérkőztek a vaspapucsosok a magyar publikum előtt. A munka ünnepén 12 nemzet – Svédország, Szlovénia, Németország, Ukrajna, Dánia, Finnország, Nagy-Britannia, Lengyelország, Csehország, Franciaország, Lettország és Magyarország – 16 vaspapucsosa küzdött a továbbjutást jelentő helyekért, köztük olyan klasszisok, mint a dán Anders Thomsen, a svéd Antonio Lindbäck és Jacob Thorssell, a brit Adam Ellis, valamint a lengyelek képviselője, Kacper Woryna. Hazánkat Magosi Norbert képviselte, valamint a szervezőknek sikerült meggyőzniük Kovács Rolanddal, hogy tartalékként vállalja a szereplést a viadalon. 

Az erőpróbát Thomsen maximális pontszámmal nyerte, a második helyen a cívisvárosi ovál specialistája, Thorssell végzett. A dobogó harmadik fokáért, illetve a még továbbjutást jelentő, negyedik helyért különfutamot vívtak hárman: a szétmotorozásban Woryna diadalmaskodott a nap meglepetésembere, a lett Jevgenijs Kostigovs, valamint Lindbäck előtt. 

A 21. futam eredménye azt jelentette, hogy Thomsen és Thorssell mellett Woryna, valamint Kostigovs jutott a daugavpilsi challenge-be. A magyarok reprezentánsa, Magosi 5 pontot szerzett, amivel a 11. helyen zárt.

A kvalifikáció első három helyezettje
A kvalifikáció első három helyezettje
Fotó: Boros Norbert

Újabb világsztárok Debrecenben: így zajlott a Grand-Prix kvalifikáció

Még három hét sem telt el, újabb sztárparádét láthatott a nagyérdemű Debrecenben: május 20-án, pünkösdhétfőn rendezték a Grand Prix-kvalifikáció egyik fordulóját. 

Érdekesség, hogy a cívisváros volt az egyetlen helyszín a nemzetközi versenynaptárban, ahol SEC- és Grand Prix-kvalifikációt is rendeztek 2024-ben.

 A hajdúsági világbajnoki selejtezőben 13 nemzet – Ausztrália, Egyesült Államok, Nagy-Britannia, Szlovénia, Ukrajna, Dánia, Svédország, Németország, Lettország, Franciaország, Csehország, Lengyelország és Magyarország – 16 vaspapucsosa küzdött meg egymással. A cívis csillagok háborúja előadásán Lebedevsre, Worynára, a szintén lengyel Przemyslaw Pawlickire, Thorsselre, Lindbäckre, a brit Adam Ellisre, a dán Frederik Jakobsenre, Benjamin Bassóra, illetve az ausztrál Rohan Tungate-re, valamint az amerikai Giovanni Manzaresre fókuszáltak a nézők. 

Hazánkat eredetileg csak Magosi Norbert képviselte volna főversenyzőként, viszont a francia David Bellego sérülés miatt lemondta a szereplést, így Kovács Roland lépett elő a tartaléksorból. A cívisvárosi oválpálya nagyszerű előkészítésének köszönhetően számos előzést és nagy küzdelmet hozott a verseny, aki a helyszínen látta, biztosan sokáig emlékezni fog például Przemyslaw Pawlicki fantasztikus tempójú előzéseire, illetve Andzejs Lebedves és Kacper Woryna párviadalára, ami után javítani kellett a palánkot. A viadalt végül Pawlicki nyerte 14 ponttal, Lindbäck legjobb debreceni produkciójával végzett a második helyen 13 egységgel, míg a dobogó harmadik fokáért, valamint az utolsó továbbjutást érő pozícióért, azaz a negyedik helyért hárman mentek különfutamot. A triász csatáját a hajdúsági közönség kedvence, Lebedevs nyerte Woryna és Jakobsen előtt. A magyarok közül Magosi Norbert 3 pontot szerzett, míg Kovács és a tartalék Füzesi Richárd nem szerzett pontot.

A lett Lebedevs végül továbbjutott a Grand-Prix kvalifikáción
A lett Lebedevs végül továbbjutott a Grand-Prix kvalifikáción
Fotó: Boros Norbert

A legnagyobb esemény 2024-ben

A GP-kvalifikáció után, június 8-án következett az, ami még soha nem volt Magyarországon: SEC-döntőnek adott otthont a Gázvezeték utcai aréna. A világsztárok megjelenésére nem kellett várni a versenyig, egy nappal a viadal előtt a cívisvárosban köszönthettük 1993 egyéni világbajnokát, Sam Ermolenkót, aki a SEC-fordulók televíziós szakkommentátoraként érkezett hazánkba. A nagy találkozás sem maradt el, hiszen az egykor riválisok, a Bajnok, azaz Adorján Zoltán és az amerikai legenda kedélyes társalgást folytatott a debreceni stadion depójában. 

A két régi legenda ismét találkozott a debreceni oválon
A két régi legenda ismét találkozott a debreceni oválon
Fotó: Boros Norbert

A SEC-döntő nyitófordulóján valódi sztárparádét láthatott a közönség, a megmérettetésen hét ország – Dánia, Lengyelország, Csehország, Lettország, Németország, Svédország és Magyarország – 16 versenyzője mérte össze tudását. Karolina Jankowska, a SEC promótere, a lengyel One Sport igazgatótanácsának elnöke az esemény debreceni sajtótájékoztatóján minden idők legerősebb mezőnyének titulálta a 2024-es startlistát. A mezőnynek többek között három Grand Prix-s pilóta (Mikkel Michelsen, Leon Madsen, Andzejs Lebedevs), valamint öt korábbi állandó GP-s (Maciej Janowski, Anders Thomsen, Patryk Dudek, Piotr Pawlicki, Janusz Kolodziej) volt tagja. Végül egy fantasztikus döntőfutam tette felejthetetlenné a debreceni SEC-fordulót, amiben a „helyi hős”, azaz Lebedevs több előzést követően legyőzte Janowskit. A lettek cívisvárosi favoritja a svéd Thorssell mögött másodikként ért célba az első futamban, utána viszont minden etapjában diadalmaskodott. Lebedevs rendkívül látványosan és eredményesen motorozott, több alkalommal is parádésan előzött. A palánk tövében többen is rendkívül gyorsak voltak, többek között Lebedevs, Michelsen, Thomsen, Dudek és Janowski is bevállalta a kockázatos száguldást. A 20 futamos alapszakaszt követően Lebedevs (14 ponttal) és Dudek (10) egyenes ágon jutott a döntőbe. A reményfutamban Janowski, Thorssell, Michelsen és Woryna küzdött a fináléba jutásért, előbbi kettő motorozta be magát a fináléba. 

A legjobbak csatájában az első próbálkozás során Dudek elesett az első kanyarban, így kizárásra került. A megismételt futamban Lebedevs és Janowski parázs ütközetet vívott, többször előzték egymást, s végül az izgalmas párviadalt és így a SEC-döntő első fordulóját a debreceni publikum hathatós támogatása mellett a lett salakszóró nyerte.

 A magyarok reprezentánsa Magosi Norbert volt, akinek nem sikerült pontot szereznie a kontinens legjobb vaspapucsosai között.

A fiatal vaspapucsosok is megmutatták magukat

Napjaink legjobb salakszórói után a jövő lehetséges sztárjai adtak egymásnak randevút a 250 köbcentis egyéni Európa-bajnokság két elődöntőjében, illetve a fináléjában július 6-án és 7-én. Az ifjúsági kontinensviadalon a magyar nézők Lovas Zoltánnak szurkolhattak, aki az első elődöntőben indult, és igencsak megörvendeztette a közönséget. A 15 esztendős magyar srác bravúros eredményt ért el az igen erős mezőnyben: két-két futamgyőzelem és második hely mellett egyszer harmadikként ért célba, s így 11 pontot gyűjtve a dobogó harmadik fokára állhatott fel. A verseny legjobbja, a maximális pontszámot elérő brit, William Cairns lett, míg a második helyet a dán Villads Pedersen szerezte meg. A másnapi döntőben Lovas nem tudta megismételni a szombati bravúrszereplését, de becsülettel helytállt a kilenc nemzetet – Dánia, Lengyelország, Csehország, Hollandia, Németország, Nagy-Britannia, Svédország, Szlovénia és Magyarország – felvonultató mezőnyben. A debreceni motoros két harmadik hellyel nyitott, melyből az egyiket egy előzés után szerzett meg. Ezután egy fantasztikus startot követően lerajtolta a mezőnyt, ám a villámgyors Villads Pedersent nem tudta maga mögött tartani, s a dán – ugyanúgy, ahogy szombaton – megelőzte a magyar pilótát, aki másodikként ért célba. A következő etapban a világbajnok Pawelczak nyert Lovas előtt. Zárásként a nap egyik legnagyobb csörtéjét produkálta Lovas és Jacob Pedersen, többször is test test elleni csatát láthatott a publikum, volt olyan pillanat, amikor szinte mindenki biztos volt abban, hogy bukás lesz az összecsapás vége, de szerencsére nem így lett. Lovas végül 7 pontot gyűjtött, amivel a 10. helyen végzett.

Lovas Norbert (a jobb oldalon) eredményesen zárta az ifjúsági Európa-Bajnokságot
Lovas Norbert (a jobb oldalon) eredményesen zárta az ifjúsági Európa-Bajnokságot
Fotó: Boros Norbert

A hagyomány folytatódott, sajnos magyarok nélkül

Az ifjú titánok látványos csatája után augusztus 20-án következett a tradicionális megmérettetés, a 49. Debrecen Nagydíj. A kontinens egyik legnagyobb tradíciójával rendelkező meghívásos viadalára kilenc nemzet – Dánia, Lengyelország, Németország, Szlovénia, Ausztria, Olaszország, Csehország, Svédország és Magyarország – 16 versenyzője kapott meghívást. A viadal legnagyobb favoritja az a Niels Kristian Iversen volt, aki címvédőként érkezett a cívisvárosba, ráadásul 2022-ben is ő vihette haza a győztesnek járó porcelán serleget. Az ötszörös GP-győztes és négyszeres Világkupa-aranyérmes dánnak azért erős riválisai akadtak, többek között honfitársa, Mads Hansen, a kétszeres páros Európa-bajnoki aranyérmes lengyel, Jakub Jamróg, a szintén lengyel Viktor Trofimov és Patryk Wojdyło személyében. A 49. Debrecen Nagydíj döntője viszont meglepetéssel szolgált. A mindent eldöntő utolsó futam, azaz a finálé előtt a két dánt, a veretlenül döntőbe jutó Hansent, valamint az elmúlt két év győztesét, a második elődöntőt megnyerő Iversen tartották a legnagyobb favoritnak, ám jött a szlovén Matic Ivačič, aki „ellopta a show-t”. A döntőt magabiztos motorozással nyerte Ivačič, Wojdyło, Hansen, Jamróg és Iversen előtt. A viadal krónikájához tartozik, hogy miután Füzesi Richárd sportorvosi engedély hiányában visszalépett az indulástól, így a nagydíj közel ötvenéves történetében most fordult elő először, hogy magyar versenyző nélkül rendezték meg a viadalt.

A Debrecen Nagydíj első három helyezettje
A Debrecen Nagydíj első három helyezettje
Fotó: Boros Norbert

Világbajnokot is avattak Debrecenben

A szezon utolsó debreceni versenyét október 12-én rendezték, ráadásul igazi kuriózumnak számító eseménnyel búcsúztatták az idényt a motorsportok kedvelői, hiszen vb-döntővel zárult az évad. A flat track szakág legjobb versenyzői szálltak harcba a világbajnoki címért, a viadalon tizennégy nemzet – Japán, Olaszország, Amerikai Egyesült Államok, Hollandia, Ukrajna, Nagy-Britannia, Finnország, Ausztria, Csehország, Argentína, Franciaország, Spanyolország, Németország és Magyarország – 22 versenyzője vett részt. A világ legjobb flat trackesei lényegében már hazajárnak a Hajdúságba, ugyanis 2021-től kezdődően zsinórban már a negyedik világbajnoki döntőnek adott otthont a Perényi Pál Salakmotor Stadion 2024-ben. A sportág fejlődése rendkívül dinamikus, ami a versenyek színvonalában is egyértelműen mérhető. A hatfordulós sorozat utolsó versenyének, a debreceni erőpróbának a döntője 12 versenyzőre és 12 körre volt kiírva. Parádésan indult a küzdelem, az amerikai Halbert, a brit Neave, a finn Kurvinen és a cseh Krajčovič szinte állandóan előzték egymást. Sajnos a látványos csatározásoknak idő előtt vége szakadt, ugyanis a 9. körben a holland Van Meer elcsúszott, nem tudott felkelni a salakról, ezért a vezetőbíró leintette az etapot, s nem rendelt el futamismétlést. A leállítás pillanatában Krajčovič, Halbert, Kurvinen volt a sorrend, s ez lett a végeredmény is. A második hely elég volt Halbertnek, hogy elhódítsa pályafutása első világbajnoki címét, de hozzá hasonlóan boldog volt a kétéves kihagyás után visszatérő Kurvinen is, aki újra felállhatott az emelvényre. Összegezvén, a flat trackesek nemcsak a királyt, de a szezont is megkoronázták a debreceni oválon.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában