2024.11.25. 12:23
Történelmi pillanat: Varga Tibor a világbajnokságon!
Nem csak az új magyar pálya debütál a MotoE kategóriában. Varga Tibor motorversenyzői karrierjében óriási lehetőség előtt áll.
2025 különleges év lesz a magyar motorsport történetében, hiszen Varga Tibor motorversenyző Magyarország első MotoE pilótájaként debütál a világbajnokságon. A HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. (HUMDA) támogatásával megvalósuló projekt nemcsak a hajdúsági pilóta karrierjében jelent mérföldkövet, hanem a hazai motorsport számára is új fejezetet nyit. A balmazújvárosi születésű versenyző már most lenyűgöző eredményekkel büszkélkedhet: a spanyol bajnokság (ESBK) 600 Stock kategória 2024-es bronzérmeseként és a Northern Talent Cup korábbi versenyein elért eredményeivel sok – köztük több gyári – alakulat figyelmét felkeltette, végül Tibi a Snipers csapatával egyezett meg, így az olasz istálló színeiben húzza a gázt jövőre.
Varga Tibor motorversenyző: a MotoE az elektromos motorsport csúcskatgóriája
A MotoE világbajnokság – hivatalosan FIM Enel MotoE™ World Championship – a MotoGP elektromos motorokkal rendezett kategóriája. A sorozat iránti figyelem évről évre nő, ahogy a fenntartható technológiák egyre nagyobb szerepet kapnak az autó- és motorsportban. A szervezők arra törekszenek, hogy a futamok karbonsemlegesek legyenek. A versenysorozat úttörő szerepet játszik az elektromos hajtású járművek fejlesztésében, amelyek a közúti közlekedésben is egyre nagyobb szerephez jutnak.
A MotoE-t 2019-ben indították el, a cél az volt, hogy bemutassák az elektromos hajtású motorok potenciálját a motorsportban, miközben fenntarthatóbb versenysorozatot alakítanak ki. Az első években minden csapat az olasz Energica Ego Corsa elektromos motort használta, 2023-tól a Ducati vette át a hivatalos motorgyártójának szerepét egy teljesen új elektromos motorral, amely könnyebb és gyorsabb, mint az előző modellek. A Ducati V21L teljesítménye 150 lóerő, melyhez 140 Nm-es nyomaték párosul, a motorok végsebessége eléri a 282 km/h-t. A gyorsulás lenyűgöző, mivel az elektromos motorok azonnali nyomatékot biztosítanak.
A MotoE küzdelmeit a MotoGP fordulóinak betétfutamaiként rendezik meg, a futamokon általában 18-20 versenyző indul, az akkumulátor kapacitása lehetővé teszi egy verseny teljesítését, ami általában 7-10 kör hosszúságú. A futamok egyedi hangulatban zajlanak, hiszen az elektromos motorok szinte hangtalan működése különleges élményt nyújt, bár sok rajongó szokatlannak találhatja az elsőre hiányzó ”klasszikus motorhangot.”
Tibi mellett a magyar pálya is debütál
Sok MotoE csapat kapcsolatban áll a MotoGP, Moto2 vagy Moto3-as istállóval, így Varga Tibor számára nagyon komoly lehetőség a vébészereplés. De ez nemcsak a 17 éves pilóta, hanem a magyar motorsport számára is nagy előrelépés, hiszen hazánk eddig főként a hagyományos kategóriákban volt jelen, mostantól azonban a MotoGP elektromos szériájában is lesz képviselője. „Óriási megtiszteltetés számomra, hogy 2025-ben indulhatok a MotoE-világbajnokságon. Az elektromos motorok technológiája, és az ezzel járó kihívások új fejezetet nyitnak a karrieremben, amelyet már alig várok. Rendkívül izgalmas és fantasztikus lehetőség, hogy a világ legjobb versenyzőivel mérhetem össze magam egy ilyen innovatív, fenntartható kategóriában.
Mindig is érdekelt a zöld mobilitás, aktívan követem az iparág híreit, őszintén hiszem, hogy ez a jövő, büszke vagyok rá, hogy egy olyan futurisztikus versenysorozatban bizonyíthatok, mint a MotoE.
Legfőbb célom, hogy a hazai közönség előtt kiemelkedő eredményt érjek el.” – hangsúlyozta a HUMDA oldalán az erős debreceni kötődéssel bíró motoros a bejelentés kapcsán.
Varga Tibor MotoE-s első hazai szereplése különösen emlékezetesnek ígérkezik: a MotoGP augusztusi Magyar Nagydíjának hétvégéjén a sorozatban ugyancsak ekkor debütáló Balaton Park Circuiten szurkolhat érte a magyar közönség.