Cannes-i Filmfesztivál

2023.05.22. 13:27

Cannes-ból jelentjük: a történelem, ahogy eddig még nem láthattuk

Jude Law és Alicia Vikander Cannes-ban

Forrás: AFP

Az esős első napok után végre a Nap is kisütött a Croisette-en és a reggeli vetítésre várakozva már nem csak a tenger látványa volt lenyűgöző, de a tengerillat is. A kellemes fesztiválhangulat nehéz ellensúlyozni, azonban Jonathan Glazer holokauszt-filmje, a The Zone of Interest olyan perspektívából mutatja az auswitzi haláltábor szörnyűségeit, ahogy korábban még senki. 

A rendező ezúttal ugyanis a tábor vezetőjének, Rudoph Hössnek a hétköznapjait és a családi életét állíja középpontba, aki a feleségének aktív közreműködésével igazi kis földi paradicsomot teremtett maguknak a pokoli tábor közvetlen szomszédságában. 

Központi fűtéssel felszerelt többszintes otthon, hatalmas virágoskert gyerekjátszóval, napozóágyakkal, úszómedencével és még sorolhatnánk. Az ottlakóknak látszólag már a szemük sem rebben a táborból jövő szörnyű hangok hallatán vagy az onnan felszálló sűrű füstfelhő láttán. A The Zone of Interestben ott van az összes borzalom, amit megannyiszor leírtak vagy megmutattak már más alkotók, a film épít is arra, hogy a néző pontosan tudja például, mi ömlik a folyóba, ami megzavarja Höss és gyermekei békés horgászatát és amit oly sietve és alaposan le kell mosni magukról. Annak ellenére, hogy a borzalmakból semmit sem látunk, végig érzékeljük azokat, és olyan nyomasztóan telepednek a nézőre, ahogy a táborból jövő hamu a virágoskertre, és ez nagyrészt a hanghatásoknak köszönhető, melyek folyamatosan emlékeztetnek rá, hogy hol is vagyunk és mi zajlik a közvetlen szomszédban.

A több feleséget is elfogyasztó, végül fiúutód nélkül meghalt VIII. Henrik történetét már többen feldolgozták, köztük a legismertebb talán Korda Sándor 1933-as remekműve, a VIII. Henrik magánélete. A király utolsó évei és utolsó felesége, Parr Katalin azonban eddig viszonylag kevés figyelmet kapott, ilyen szempontból hiánypótló tehát a Karim Aïnouz rendezte Firebrand című alkotás, már csak azért is, mert ilyen őszintén és mítoszromboló módon még nem láttuk a nőügyeiről elhíresült királyt. 

A korosodó, betegeskedő, túlsúlyos uralkodót a szinte felismerhetetlen Jude Law alakítja, míg az ellene szervezkedő, a protestánsokkal szimpatizáló Katalint Alicia Vikander formálja meg. A történet külön érdekessége, hogy elbeszélője a fiatal Elizabeth, aki nem sokkal apja halála után I. Erzsébetként kerül a trónra, és akinek több mint négy évtizedes uralkodása alatt Anglia kereskedelmi és tengeri nagyhatalom lett.

Váró Kata Anna

Cannes, 2023. május 22.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában