Bemutató

2023.03.10. 18:17

Kétharmadnyi revanssal tért vissza a nép Matyija

Kap némi píszít a javarészt Piedone igazságosztásán szocializálódott társadalom sarjaként mára kisiskolás gyerekközönség, de ez egyáltalán nem baj.

Több alapelem is kimaradt az eredeti sztoriból, ha nem is népnevelő, de példamutató célzattal

Forrás: Kiss Annamarie

Fotó: KISS ANNAMARIE HAON

Vett is el, adott is az eredeti Lúdas Matyi-sztorihoz, így a főhős karakteréhez is a Csokonai Színház produkciója, melyet a csütörtöki sajtófotózáson láthattunk a Csokonai Fórumban. Mivel a közhiedelemmel ellentétben nem hagyományos magyar történetről, hanem vándormotívumról van szó, amit Fazekas alakított magyarrá, beszélhetnénk akár az ugari Robin Hoodról is, már ami a legkizsákmányoltabb réteget képviselő és a nép által hőssé emelt bosszúálló egyszeri legény karakterét illeti. 

A teátrum Lázár Ervin programjának más darabjaihoz hasonlóan ez is az általános iskolásokat, pontosabban a 10-12 éveseket célozza meg, lássuk, pontosan mivel és mivel nem, merthogy több alapelem is kimaradt az eredeti sztoriból, ha nem is népnevelő, de példamutató célzattal.

Isten nem ver bottal

A felnőttek számára is izgalmasan koreografált előadásban – a rendező, Halasi Dániel korábban a színháznak adott interjúban közölt koncepciója szerint – a történet nem egyszer változik az eredeti műhöz képest. Azt szerette volna, hogy a „Ne kreáljunk egy újabb Döbrögit” égisze alatt a történet a megbocsátás vezérszálán át érjen véget.

A legszembetűnőbb talán az, hogy Döbrögi harmadik verése a jellemfejlődés kiemelésének céljából egy az egyben kimaradt, helyette Matyi egyszerűen csak fogja magát, és belátóan megbocsát. Nem vitatható, hogy az egyébként is érzékeny kiskamaszokat célzó produkciónak mindez jó szándékú és nem kevésbé jól is irányzott gesztusa, a kérdés csak az, hogy ezzel válik-e relevánssá az erkölcsi feljebbvalóság, és kevésbé volt-e tanulságos zárás Fazekas Mihálytól, hogy a zsarnok Döbrögi a sztori végén jó útra tér. Ez ugyanis – mivel az ál-Lúdas Matyikkal együtt az egész harmadik revansvétellel együtt – kimaradt az új gyerekdarabból, ahogy hasonlóan finomít az erőszakos aktusoknál is, közvetlen ütlegelést ugyanis szintén nem láthatunk a színpadon. 

Maradt viszont, és a darabban kiemelten érezhető a ma is aktuális tanulság, miszerint a kezdetekben léha kamaszgyerek világgá megy, majd szorgos tanulással és munkával vértezi fel magát. 

Maradt, sőt, gyarapodtak azok az értékek is, amitől Döbrögi megfosztja a Matyiékat, mivel ebben az előadásban nemcsak Mamus libája, és a padlásról minden, hanem maga az otthonuk is a dölyfös főispánhoz kerül. Tasnádi – egyébként több mint tíz évvel ezelőtt megírt – szövegei ezúttal is gördülékenyek, néha tömör, mai kitekintéssel egy-egy vicces elméleti tézis vagy a műveltségét bizonyító sorok elejéig, amint például Lúdas Matyi szájába adja Csehov Cseresznyéskertjéből ismert gondolatait.

Szórakoztató, kíméletes és az Alfa-generációra szabottan tanulságos a Csokonai Színház új produkciója, amit Pálóczi Bence ( Matyi), Dánielfy Zsolt (Döbrögi), Hajdu Imelda (Klára) és Lehőcz Zsuzsa (Liba) főszereplésével legközelebb március 13-án, hétfőn láthat a debreceni nagyérdemű. 

Szakál Adrienn

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában