Let the Sunshine In

2022.05.11. 16:00

A szabadság nem fekete és fehér - bemutatták a Hairt

Tizenhárom náció, sokféle motiváció, két hónapnyi koncentráció eredménye az előadás.

Fotó: oDEon-archív

Amikor a demokrácia beint, menni kell – mondja vállvonva és szívhasadva Berger, a világhírű Hair musical szereplője, akit szombaton az oDEon színpadán elevenített meg Rosh Reuben Koneri. Az indiai fiú tanulni jött a Debreceni Egyetemre, de 16 külföldi társával együtt a szakmai terveiktől egészen eltérő, különleges, életre szóló élményt szerzett.

A böszörményi úti campus felújított előadójának 360 ülőhelyét 2019 ősze óta tölti meg Végh Veronika és Csáki Szabolcs, a Páholy Lakásszínház lelkei, remek előadásokat vendégként hívva és saját darabokat színre állítva. Bács Zoltán biztatására ez év elején elhatározták, hogy a felsőoktatási intézménynek bizalmat szavazó hétezer külföldi hallgatót szólítják meg azzal, amiben ők a leginkább hisznek: a színház összetartó, felemelő erejével.

Fotó: oDEon-archív

Meghirdették, hogy külföldi szereplőket keresnek a Hair musical angol nyelvű előadásához. Ötven jelentkező küldött videót első körben, közülük választottak. Az alkalmi társulat tagjai a márciusi próbán találkoztak először, színpadon még sosem álltak, egyetlen szereplő, a Sheilát alakító orosz hölgy, Ekaterina Zueva érkezett előképzettséggel. A Zeneművészeti Kar popzenei fakultációján tanuló fiatal járt korábban énektanárhoz. Emlékezetes, amit a színen nyújtott.

Az első próba legmeglepőbb tapasztalása, hogy a jelentkezők nem ismerték az 1968-as Broadway-beli bemutatóján nagy port kavart, azóta pedig nagy sikerrel játszott, megfilmesített darabot – tudtuk meg Veronikától, aki férjével együtt úgy gondolta a híres musical és annak sok ismert dala a hívószó. Később többekről kiderült, gyerekkori álmuk volt a színpadi szereplés és kihagyhatatlan lehetőségnek érezték e felhívást, másokat az ének szeretete, a művészeti alkotás és a közösség vonzotta az oDEonba. A rendező, Csáki Szabolcs tehát szakmaiságra nem, de erős közös akaratra számíthatott. Előbbi szempontjából a nulláról indult a szereplőkkel és a végeredményt látva nehéz fogalmat vagy hasonlatot találni arra, ahová elértek közösen.

Fotó: oDEon-archív

Füstbe ment elképzelés

Aki amatőr előadásra készült szombaton, az első felcsendülő hangban feloldhatta ezen elképzeléseit. Az apró termetű Shingai Manzaiból olyan hang tört fel a színpad emelvényén állva, hogy nem lehetett tovább a nem profi produkcióknak járó megengedő hozzáállással a székben hátradőlő nézőként jelen lenni. A Zimbabwéből származó orvostanhallgató azonnal irányt mutatott, milyen minőség és energiaáramlás várható a következő két órában. Nem elírás, ez a csapat egy szünettel nettó két órán át – előzetes színpadi gyakorlat nélkül – folyamatosan táncolt és énekelt. Összesen 27 dalt adtak elő a színmű során, aktív mozgás közben. Kiemelendő, hogy a technikusok tizenöt mikroportot osztottak ki, tehát szinte minden szereplő végig közreműködött a dalokban, a kórus nem felvételről szólt. Ez nem mindennapi vállalás. Csáki Szabolcs és Mike Ádám foglalkozott a fiatalokkal e téren. Előbbitől tudjuk, hogy Shingai próbáról próbára nyílt ki, eleinte csak a benne rejlő lehetőséget hallották, látták meg a jelentkezési videójában. Kezdetben nagyon izgult, szűk hangterjedelemben mozgott. Ő volt az egyik, akiről az előadást látva meg voltam győződve, hogy képzett énekes és színpadi gyakorlata is van.

Ugyanígy tévedtem, az egyik főszereplő, Woof kapcsán. A Mongóliából a cívisvárosig utazó mechatronikai mérnök hallgató, Sarantsetsen Davaakhuu Woof-alakítása egyszerre volt karizmatikus és a világ minden terhét a válláról lerázni képes, könnyed, laza. A fizimiskája, mimikája magára vonta a figyelmet, nagyon erős eleme volt a teljes színpadképnek. Nem mellesleg ő is úgy énekelt, hogy bekúszott a hangja a bőr alá, s libabőr formájában távozott onnan.

Fotó: oDEon-archív

A hitelesség ereje

Az előadásnak számos emlékezetes, megérintő és humoros jelenete van. Témájának, a vietnámi háború elől menekülő, a katonai behívókra nemet mondó fiatalok különös szabadságkeresésének sajnálatos aktualitása még közelebb hozza az előadást.

Hiteles és mélységes szívhúrokat megpendítő élmény egy fekete bőrű lánytól történelmi kontextusba helyezve „négerviccet” hallani, s arra gondolni, Shingai felmenői akár rabszolgák is lehettek. A másik számomra megragadó részlet az volt, amikor az első sorban ülő két magyar színész leállította a darabot. A párt játszók úgy közelítették meg a New York-i utcán összeverődő eljövőtlenített, színes öltözetű, hosszú hajú, békére vágyó, a test és a szexualitás szabadságát hirdető, drogozó ifjakat, mint egy látványosságot. A jó rendezői ötlet szülte jelenet humoros volt, jót lehetett kacagni a felszínen látottakon, de mögötte ott húzódott a 21. században is aktuális probléma, az elidegenedés. A jó körülmények között élő, turista pár fotózandó, édes kis hóbortnak tartja a fiatalok életének mélypontját, pontosabban a történelmi tragédiára adott efféle – vitatható – válaszát. Aztán elbúcsúzik a páros és visszarepülnek a kanapékényelembe, saját hétköznapjaik biztonságába.

Fotó: oDEon-archív

New York a falon

A közönséget – köztük csaknem 250 külföldit – pedig teljesen magával ragadta a darab, mindenre reagáltak, ültükben is mozdultak a zenékre. A megjelentek nagy része hippi stílusú, színes ruhával, fejpánttal tisztelte meg a játszókat.

Végh Veronika úgy fogalmazott, Isten ujja van ezen a közös munkán. Példaképp elmondta, hogy az eredeti premier április 28-i időpontját, egy héttel el kellett tolni az egyik szereplő elfoglaltsága okán. Az előadóba április 29-én szereltek be egy hatvan négyzetméteres – oktatási célokat szolgáló – LED-falat. A következő hét éjszakái Csáki Szabolcs és segítője, Jóvér Csaba számára arról szólt, hogy a fal jó látványos háttérképekkel, díszletként erősítse a színművet és megjelenjen rajta a magyar felirat. A Hair-t legközelebb június elején láthatják az érdeklődők Debrecenben, de az elmúlt néhány napban a fővárosig ért a híre, s már tárgyalnak a budapesti bemutatóról.

Megyesi-Horváth Borbála

Hair

Rendező: Csáki Szabolcs

Szereposztás:

Bukowszki: Huseynzade Kamal Azerbaijan Programozó
Berger: Rosh Reuben Koneri India Orvostanhallgató
Sheila: Ekaterina Zueva Russia Zeneművészeti Kar, popzenei fakultáció
Jennie: Nikolaeva Nina Russia Szlávisztika
Hud: Awosanya Mosopefoluwa Isaac Nigeria Orvostanhallgató
Woof : Sarantsetsen Davaakhuu, Mongolia, Mehatronikai mérnök
Ronnie: Shingai Manzai Zimbabwe Orvostanhallgató
Crissy: Louie Ann Regente Gamera Fülöp szigetek Orvostanhallgató (Health and Preventive Medicine)
Dionne: Alethea Mayormita Espinosa Fülöp szigetek Orvostanhallgató (Health and Preventive Medicine)
Steve: Erfan Amini Masouleh Irán Fogászat
Hippie: Sultanbekova Asiya Kazahsztán  Üzleti adminisztráció és menedzsment
Hippie: Regina Nirvana Guadarrama Ortega Mexikó. Biológus
Hippie: Oluwatofunmi Ojo Nigéria Orvostanhallgató
Hippie: Douna Azar Jordánia
Hippie: Zoheb Rahman India Msc Mérnök, menedzsment
Hippie: Ahlem Gmar Tunézia Környezetvédelmi mérnök
Hippie: Rayhane Ben Aissa Tunézia Számítástechnikai mérnök
Hippie: Kovács Rafael Magyarország Állam- és Jogtudományi kar
Hippie: Kárpáti Eszter: Magyarország DE Könnyűzenei képzés

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában