gazdag életmű

2021.11.06. 07:00

Dombi Géza azt vallja, hogy a jó művész is holtáig tanul

Dombi Géza négy évtized tanítás után látványműtermében újra az alkotásnak adja át magát.

20211102 Debrecen fotó: Molnár Péter MP Hajdú-Bihari Napló Dombi Géza Zsigmond festőművész.

Fotó: Molnár Péter

Hazai és nemzetközik kiállítások, több ezer növendék és színes alkotói paletta. Berettyóújfaluban utazótanárként oktatta a fiatalokat, az elmúlt évben lelépett a pulpitusról és hosszú szünet után újra ecsetet ragadott Dombi Géza festőművész.

Munkáit legutóbb az Egri Borozó Galériájában láthatták a debreceniek, ahol pedagóguskollégája, Deák Gábor méltatta, nemrég azonban a Petőfi térre költöztette át több tucat alkotását. Dombi Géza nemrég a Naplónak mutatta be a régiós szinten is egyedülálló kezdeményezését, a belvárosi látványműtermet. Ottjártunkkor első pillantásra a pandémia idején népszerűvé vált kirakattárlatok érzetét keltette az apró bérlemény, mely vitrinablakával, üvegajtajával már az utcáról betekintve sok mindent elárul a járókelőnek; festmények, paletták, ecsetek, fametszet, portré és minden egyéb, amivel az alkotó a négy fal között dolgozik.

Fotó: Molnár Péter

Második otthon

– Aki betér ide, válogatást láthat a munkáimból, emellett arra is lehetősége nyílik, hogy bepillantást nyerjen a munkafolyamatba, illetve a rajzbakon kipróbálja saját tudását – kezdte a képzőművész. Önmagát a kulturális közélet univerzális tagjaként definiálja, tagja többek között az 1956-os Vitézi Lovagrend Világszövetségének, a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének, a Grafikusművészek Ajtósi Dürer Egyesületének, és nem mellesleg református presbiterként is tevékenykedik. A műterem nap mint nap második otthonaként fogadja Dombi Gézát, ő pedig volt tanítványait és azokat az érdeklődőket, akik akár gyakorlati, akár elméleti szinten, de nyitottak és kíváncsiak egy életművet felölelő művészi és pedagógiai pálya történetére.

Fotó: Molnár Péter

Saját kiállítást tervez, erre az alkalomra születnek új képei, melyek szintén a belvárosi látványműteremben készülnek. Láthatták már képeit Japánban és Lengyelországban, legutóbb Margittán és Nagyváradon Berettyóújfalu támogatásával állította ki a munkáit, és reményei szerint az új munkákat is bemutatja majd a határon túl.

– Ars poeticám az értékkövetés, a kreativitás, a szakszerűség és a duplikálás négyes egységének megteremtése – összegzett, mindez azonban szakmai summázás nélkül, laikus szemmel is megtapasztalható, ha a galériaként is működő helyiségben körülnézünk. Beszélgetésünket szakmai, művésztanári és más kitüntetések dátumai mozgatták azon az idővonalon, amit az 1973-as retusőri tevékenysége és 2019-es nyugdíjba vonulása határol be.

Fotó: Molnár Péter

Az újrakezdés reményében

„Az elmúlt évtizedek arról szóltak, hogy minél több, művészetet is értő, kedvelő és támogató embert neveljek, ezentúl azonban saját magamat kell feltöltenem”

– folytatta a festőművész, aki azt vallja, hogy a tanulást ebben a hivatásban sem lehet abbahagyni. Példaképei, a reneszánsz nagymesterek további tanulmányozásával, Munkácsy és a kortárs művészek alkotók munkáinak megfigyelésével fejleszti és inspirálja magát a leíró művészettől fokozatosan az absztrakt ábrázolásmód felé haladva.

Hogy mit eredményeznek az újrakezdés ecsetvonásai és melyek számára a múlt emlékezetes szemelvényei, látványműhelyébe betérve mi is megtekinthetjük.

SZD

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában