2021.09.10. 08:36
Sok kegyetlenséget látunk a vásznon
Idén is a nagyprodukciók és hírességeik garantálják a médiafigyelmet.
Potsy Ponciroli filmje egy, a fiát egyedül nevelő özvegy farmerről szól | Fotó: AFP
Fotó: APA-PictureDesk via AFP
Cannes-ban is és Velencében is megszokhattuk, hogy a gigászi költségvetésből gazdálkodó, nagy sztárokat felvonultató stúdióprodukciók mellett ugyanúgy megférnek a mozikból egyre inkább kiszoruló, közepes költségvetésből készült drámák, vagy éppen a minimális büdzséből kigazdálkodott független alkotások. A nagyprodukciók és hírességeik garantálják a médiafigyelmet és vonzzák a szponzorokat, ami lehetővé teszi a két, már említett nagy fesztiválon, hogy versenyébe ne anyagi megfontolások, hanem elsősorban művészi szempontok alapján válogasson.
Sajnos ahhoz is hozzá kellett szoknunk, már amennyire hozzá lehet szokni ehhez, hogy elég sok kegyetlenséget látunk a vásznon. Idén különösen jellemző tematika a rendszer bűneivel való szembenézés.
Valentyn Vasyanovych Vidblysk/Reflection című versenyfilmje az ukrán–orosz háborús konfliktust és annak véres és kegyetlen valóságát mutatja be egy sebészorvos történetén keresztül. Míg a Vidblysk/Reflection 2014-ben játszódik, a Natasha Merkulova és Aleksey Chupov által készített Kapitan Volkonogov Bezhal/ Captain Volkonogov Escaped 1938-ba kalauzol vissza bennünket a Szovjetunióba, amikor emberek ezreiből csikartak ki kínvallatással beismerő vallomásokat, majd végezték ki őket egy nagyszabású tisztogató akció keretében. A munkájától besokalló és a parancsra gyilkolás elől menekülő, közben pedig saját lelkének megváltását kereső Volkonogovot Jurij Borisov alakítja, akit idén Cannes-ban is láthattunk, Velencében pedig az eddigi fesztivál legemlékezetesebb férfialakítását köszönhetjük neki.
A lengyel versenyfilm, a Jan P. Matuszynski által készített Źeby nie było śladów/Leave No Trace a ’80-as évek elején, rendőri brutalitás következtében elhunyt középiskolás történetét dolgozza fel, melynek bűnöseit a rendszer felmentette. A kínzások ábrázolása egyik filmben sem hagy sokat a néző fantáziájára, ám minden kegyetlensége ellenére mindhárom film az idei versenyprogram maradandó alkotása. Bár a western mindig is a költségesebb műfajok közé tartozott, idén Jane Campion, A kutya karmai közt/The Power of the Dog című westernje mellett egy alacsony költségvetésű, sztárok nélküli, versenyen kívül bemutatott alkotás szerzett kellemes pillanatokat Velencében. Potsy Ponciroli Old Henry című filmje egy, a fiát egyedül nevelő özvegy farmerről szól, akinek múltját mindaddig homály fedi, amíg egy sérült idegent be nem fogad a házába, s akinek nyomában hamarosan feltűnnek üldözői is – fogalmuk sincs róla, kivel is húznak ujjat.
Váró Kata Anna
Velence, 2021. szeptember 9.