interjú Hajdu Szabolcs filmrendezővel

2020.04.23. 07:30

„Visszhang nélkül elveszthetném a hitem”

Hajdu Szabolcsot a Napló új filmjéről, a Békeidőről, a négy fal között töltött mindennapokról és a közelmúltban felröppent plágiumbotrány részleteiről kérdezte.

Fotós: Molnar Peter

Fotós: Molnar Peter

A debreceni rendező legújabb filmjét, a Békeidőt április 23-án láthatja először a közönség. A produkció a rendező több filmjéhez hasonlóan nem indult nagyjátékfilmnek, az élet adta, sajátságos evolúción ment keresztül, míg néhány jelenetből egy egész estés mozivá nőtte ki magát.

A nem mindennapi körülmények között született Békeidő másik különlegessége, hogy ez az első magyar nagyjátékfilm, ami online moziban mutatkozik be.

Hajdu Szabolcs néhány héttel ezelőtt egy fontos szakmai elismerést, a Kortárs Magyar Dráma-díjat is átvehette házastársával, a Békeidő producerével, Török-Illyés Orsolyával az Obiectiva Theodora – Részletek egy erdélyi színésznő lehallgatási dossziéjából című hangjátékáért

Hogyan telnek mindennapjai ezekben a hetekben?

Ugyanúgy élem meg ezt az időszakot, mint mindenki más. Frusztráló, hogy nem tudjuk végezni a munkánkat. Színházi előadásaink, nyári fesztiválok voltak lekötve. Ami eddig teljes mértékben kitöltötte az életünket, az most nincs. Közben iskolás gyerekkel megy az online tanítás, amin szintén az látható, hogy egy darabig érdekes az online térben való létezés, de egy idő után rajtuk is azt vesszük észre, hogy nyomasztóan hat rájuk a közösség hiánya. A száraz tananyag elsajátítása, gyakorlása egyedül embert próbáló feladat. Érdekes, hogy ez is csak ennyi idő után jött elő, de úgy látom, mindenkinél van egy ilyen hullámvölgy. Ez most az.

A Békeidő az első magyar nagyjátékfilm, amely az online térben kerül bemutatásra. Hogyan nézhetjük meg a filmet?

Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy még a rendkívüli helyzet beállta előtt lett készen a filmünk. Török-Illyés Orsolya – aki egyben a film producere is – találta ki, hogy mutassuk be a most a Békeidőt. Ebben az időszakban az egész csapatunk a premier előkészítésével, megszervezésével foglalkozott, nagyon sok munkát tettünk bele, azt gondoltuk, ha most nem mutatjuk be, akkor nagyon elhúzódna a premier.

Kíváncsiak vagyunk, mivel eddig még senki nem csinált ilyet. Nem tudjuk, hogy vajon az emberek mennyire hajlandóak ilyen formában megnézni a filmet. Ez egy online mozi lesz, huszonnégy órára bérelhető a film egy mozijegy áráért. Várjuk, hogy ezt a folyamatot, egy pár kattintást és egyszerű regisztrációt követően, hány ember teszi meg automatikusan. Ez a művelet egyébként nem macerásabb egy egyszerű vásárlásnál, vagy mint elmenni moziba.

Az a generáció, amelyik a Netflixen nevelkedik, várhatóan nem problémázik sokat a regisztrációval.

Eddig azt tapasztaltuk, filmjeink jellemzően náluk idősebb korosztálynak szólnak, meglátjuk, mekkora az átfedés.

Több helyen is olvashattuk, hogy a Békeidő nem indult nagyjátékfilmnek. Mik voltak az előzményei?

Ritka az az eset, amikor előre eltervezem, hogy nagyjátékfilmet fogok készíteni. Inkább úgy szokott történni, hogy zajlik az élet körülöttünk, mindenféle emberekkel, színészekkel, filmes szakemberekkel elindul egy közös gondolkodási folyamat, és ezeknek a találkozásoknak a végeredményeként eljutunk valahová, ami egy következő nagy projektnek a kapuja. Ez mindig máshonnan indul, gyakran egy színházi csoportból, mint például az Ernelláék Farkaséknál esetén is. A Békeidő ötlete egy filmes táborban született, ahol már évek óta fiataloknak tanítjuk meg a szakma kezdő lépéseit, és én vezettem az egyik csoportot. Ezekre a fiatal színészekre írtam meg jeleneteket, amiket még ott, a táborban fel is vettünk, ezt egyébként az elmúlt években már többször megtettem. A stábot is ők alkották, amikor elkészült a filmetűd, le is vetítettük.

„A végére egy húszperces csomag lett belőle, és azt éreztem, hogy érdemes lenne kibővíteni. Elkezdtem kiegészíteni az anyagot jelenetekkel, és rövid időn belül írtam belőle egy nagyjátékfilm-forgatókönyvet.”

Arra gondoltunk, ugyanazokkal a diákokkal kell ezt is megcsinálnunk, akik a tárborban voltak, ami nagy kihívás, mert eddig még senki nem csinált közülük játékfilmet, ez mélyvíz volt számukra. Arra gondoltunk, nem kell megfelelnünk senkinek, mivel ez egy oktatási projekt, meglátjuk, mi lesz belőle. Mivel úgy éreztük, jól sikerült, most megmutatjuk a közönségnek.

Életkép a Békeidők forgatásáról | Fotó: Facebook/Békeidő

Néhány napja egy másik magyar rendező plágiummal vádolta meg. Miért?

Vitézy Lászlónak szintén van egy filmje Békeidő címmel, ami 1979-ben készült. Ezt a Facebookon tette szóvá, és követelte, hogy változtassuk meg a film címét. Én erről a filmről nem tudtam, de még aznap este megnéztem. Nagyon jó film, ajánlom mindenkinek, de plágiumról szó sincs, mivel ez a fogalom azt jelenti, hogy valakinek a szellemi tulajdonát eltulajdonítjuk. Ezeket a köröket mindig, minden filmmel végigfutjuk.

„Annak, aki ilyen típusú filmcímet ad, mint Békeidő, Szerelem, Halál vagy Háború, annak számítania kell rá, hogy ezeket a szavakat, melyek százezrével röpködnek körülöttünk, az alkotók birtokukba veszik, egészen másfajta tartalommal töltik fel attól függően, hogy milyen életkörnyezetben, milyen korban használják. Az a tartalom, mellyel Vitézy László feltöltötte 1979-ben a Békeidő fogalmat, egészen más, mint amivel én feltöltöm 2020-ban.”

Ilyen a Szerelem Makk Károly rendezésében, ami egy remekmű, és készült Szerelem Michael Haneke rendezésében is, ami egy másik remekmű, és ezek mellett még rengeteg ilyen című film létezik, ahogy Békeidő címmel is léteznek még filmek. Az Ernelláék Farkaséknál címet viszont már nem igazán lehet úgy használni, hogy ne legyen plágium, hiszen itt már a címben van egy speciális szókapcsolat, ami saját, szerzői ötlet. A Délibáb című filmemmel kapcsolatban viszont én is számíthatok arra, hogy lesz még film ugyanezzel a címmel.

Nemrég a Kortárs Magyar Dráma-díjat is átvehette Török-Illyés Orsolyával. Mennyiben fontos a szakma, illetve a közönség elismerése?

Ez a díj is, mint minden elismerés, pozitív visszajelzés, mert úgy érezzük, hogy van értelme filmet készíteni, érezzük, hogy hatással vagyunk más emberekre, és értékelik a munkánkat.

„Ha nem léteznének ezek a visszhangok, elképzelhető, hogy hamar elvesztenénk a munkánkba vetett hitünket.”

Ezek a visszajelzések, akár a közönség felől, akár nézőszámban, akár privát üzenetben fogalmazódnak meg, be is lövik a munkánk értékét, mivel az ember gyakran bizonytalan abban, hogy mekkora értéke van annak, amit csinál. Ezek a díjak persze nem fogják helyettünk a következő forgatókönyvet vagy színdarabot megírni, de meg tudnak erősíteni. A filmes szakma és a közönség soraiból érkező visszajelzések a mi köreinkben eddig általában azonosak voltak, aminek nagyon örülünk.

SZD

A filmről

A Békeidőt április 23-tól láthatjuk a Vimeo videómegosztó portálon. A film cselekménye egy éjszaka alatt zajlik, és több fő történetszálat ötvöz, melyek újabb történetek és karakterek felé ágaznak el: egy protestáns pap és családja közötti konfliktus; egy politikai aktivista nő tizenéves lányának kalandjai; egy középkorú színész és a felesége házassági válsága, valamint egy híres színházrendező és fiatal pártfogoltjának története. A főbb szerepekben Sárosdi Lilla, Szabó Domokos, Hajdu Lujza, Hajdu Szabolcs, Schilling Árpád, Wrochna Fanni, Földeáki Nóra és Török-Illyés Orsolya láthatóak, a film operatőre Bántó Csaba, vágója Kővári Szabolcs, zenéjét a Freakin’ Disco szerezte. A film gyártója a Látókép-Production Kft, producerei Török-Illyés Orsolya, Jim Stark és Hajdu Szabolcs.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában