2025.06.20. 20:00
Ezt biztosan nem tudtad az autód sebességmérőjéről!
Ezt biztosan kevesen tudják! Utánajártunk, a sebességmérő vajon tényleg többet mutat-e, mint amennyivel megyünk. De azt is megtudtuk, mi befolyásolhatja a számokat.
Az utóbbi időben többször foglalkoztunk közlekedéssel kapcsolatos témákkal, legutóbb összegyűjtöttük az európai országokban érvényes sebességhatárokat, most pedig utánajártunk, miért mutat többet az autó sebességmérője. A kérdést már több portál körbejárta, a TotalCar erre viszonylag egyszerű választ adott: azért mutat többet, mert a szabályok szerint soha sem mutathat kevesebbet. Ez viszonylag egyszerűen megmagyarázható, a vezető sosem hiheti azt, hogy mondjuk ötvennel megy, és közben a valós sebessége inkább hatvan. Ennek vannak praktikus okai, például ne legyen mire hivatkozni a rendőrnél, amikor megjön a csekk, illetve perelgetősebb népeknél a gyár a gatyáját is kártérítésre költhetné, ha ilyen történne. Továbbá mégis ez az adat az alapja a sebességhatároknak.

Forrás: Czinege Melinda
Mit mutat a sebességmérő?
Megkerestünk egy debreceni szakembert, aki jól ért az autókhoz, tisztában van a jogszabályokkal, ezért tőle akartuk hallani a teljes igazságot a sebességmérőkről. Mint elmondta, azért mutat gyárilag többet a sebességmérő (arányaiban változóan, de 50 km/h sebességnél körülbelül 3-5 km/h-val) magasabb értéket, hogy nagyobb eséllyel lehessen közúti baleseteket elkerülni.
Nagyon kis különbségnek tűnik ez, de az autós fizika ilyen. Például: 50 km/h sebességgel haladva 5.8 m/s² lassulással számolva a féktáv 14 méter. Ha 60 km/h-val halad valaki ugyanilyen lassulási értékkel, nem meglepő módon, hosszabb lesz a féktáv. Viszont a 60-as tempónál a hosszabb féktáv 14. méterénél az autó még 28 km/h sebességgel halad. Az utolsó métereken van mindig a legdrasztikusabb lassulás. Ezt azért vezettem le így, hogy érzékeltessem, 10 km/h sebességkülönbségnél már nagyon komoly sérülést lehet okozni, pedig az 50 km/h-nál elkerülhető volna
– nyomatékosította. Rámutatott, ha a sebességmérőkről kérdezik őt, akkor bevallja, nem árulja el az igazságot.
Úgy tapasztaltam, hogy a magyar ember addig megy míg falnak nem ütközik. Nem azért tartja be a szabályt mert úgy biztonságos, hanem mert akkor nem büntetik meg. Ha megtudják, hogy a traffipax csak később büntet, akkor rátesznek még 5 km/h plusz sebességet, ami az imént említett féktávkülönbséget okozza. Sajnos e tekintetben pesszimista vagyok és úgy gondolom, hogy az átlagos sofőr nem feltétlenül képes ennek az információnak a tudatában helyesen cselekedni, és még inkább rugalmasan akarja majd kezelni ezt a helyzetet
– mutatott rá a szakember.
Hogyan tudhatjuk pontosan, hogy mennyivel megyünk?
Mindemellett arra is választ kaptunk, vajon a GPS-alapú sebességmérő applikáció segítségünkre lehet-e, hogy pontosan annyi sebességgel haladjunk, amennyivel lehet.
Ha az egy hitelesített eszköz, akkor igen, de az applikáció is csak annyira lehet pontos, amennyire jó jelet tud adni a telefon. Általában 1 Hz-es jelet ad a telefon, de a tűpontos eredményért 10 Hz kellene, ezeket telefon nem igazán tudja, csak külső GPS-modul által. Azt mondanám, hogy csak tájékoztató jelleggel szabad támaszkodni ilyen infóra
– hangsúlyozta.
Ezek befolyásolhatják a sebességmérőt
Megtudtuk azt is, milyen esetekben mutat téves adatot a sebességmérő, mi befolyásolhatja, és ezt hogyan vehetjük a legkönnyebben észre.
Alacsony guminyomás, amit egy egyszerű benzinkúti ellenőrzéssel ki lehet küszöbölni. A nyomást a 2014 utáni autókban a kötelezően beszerelt TPMS szenzor is visszajelzi. Az alacsonyabb nyomás esetében a kisebb kerékátmérő miatt kisebb sebességgel haladunk. A másik eset, ha a gyári kerékátmérőnél nagyobbat teszünk fel (általában szépészeti okokból), ilyenkor nagyobb lesz a valós sebesség. Ezt egy online váltóméret kalkulátorral könnyedén ellenőrizhetünk
– osztotta meg. A szakember a témával kapcsolatban még hozzáfűzte: azt javasolja, hogy nyomjuk el magunkban az igazságérzetünket, ha közlekedésről van szó. Nem lehet az a fő cél, hogy igazunk legyen, csak az lehet, hogy biztonságban legyünk. A szabályok tekintetében pedig, hogy a közlekedési szabályok tekintetében ne a rugalmasságra törekedjünk és ne a kiskapukat keressük.