2025.06.18. 06:02
80-nál többről ne is álmodj, itt már a 130 is fénysebesség
A leginkább balesetveszélyes országok a legengedékenyebbek, míg máshol talán túlságosan is óvatosak. Összegyűjtöttük az európai országokban érvényes sebességhatárokat.
Európában, így Magyarországon is változhat a legnagyobb megengedett sebesség az autópályákon. A tervek egyelőre nincsenek pontosítva, hiszen környezetvédelmi és közlekedésbiztonsági szempontokat is figyelembe kell venniük a döntéshozóknak, de az már valószínű, hogy a 130-as felső sebességhatártól lassan elrugaszkodunk.

Forrás: Illusztráció: MW-archív
Magyarországon jelenleg a sebességhatárok a következők: lakott területen belül 50, azon kívül 90, kilométeres óránkénti sebességgel közlekedhetnek az autósok, autópályán 130-cal, míg autóúton (néhány kivétellel) 110-zel közlekedhetünk. Természetesen ezek eltérhetnek pótkocsis szerelvény, autóbusz vagy épp teherszállításra kialakított motoros triciklik esetében, ezen részletszabályokra azonban ebben a cikkünkben nem térünk ki.
Hamarosan változhat a KRESZ sebességre vonatkozó része
A Világgazdaság 2025 februárjában írt arról, hogy hamarosan hazánkban is módosíthatják a KRESZ-t. A tervek szerint egyes autópálya-szakaszokon 140 kilométer per órával lehetne közlekedni. Kerékgyártó János közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkár az M1 egyik műsorában úgy nyilatkozott, igyekeznek egy olyan törvénymódosítást kieszközölni, amely növeli a biztonságot az utakon, mégsem csökkenti a forgalom áteresztőképességét.
Arról is írt a lap, hogy több uniós ország is tervezi idén a sebességhatárok módosítását, a legtöbb országban 130-ról 150-re növelnék a megengedett sebességet a sztrádán.
Európában Máltán a legóvatosabbak a sebességhatárokkal kapcsolatban, autópályán mindössze 80 kilométeres óránkénti sebességgel közlekedhetnek az autósok, ami gyakorlatilag kevesebb, mint hazánkban a főutakon megengedett legnagyobb sebesség. A földközi-tengeri szigetországot Hollandia, Norvégia, Lettország és Ciprus követi, ahol legfeljebb 100-zal haladhatunk autópályán. Érdemes hozzátenni, hogy Norvégiában a szélsőséges időjárás indokolja a szigorú határértéket, míg Hollandiában az éjszakai órákban megengedett ennél nagyobb sebesség is, ráadásul a kormány tervezete szerint a nyári időszakban 130-ra emelnék a megengedett gyorsaságot.
Épp a balesetveszélyes országokban magasabb a sebességhatár
Svédországban 110 kilométerrel hajthatunk óránként autópályán, Norvégiához hasonlóan szintén az időjárás okozta útviszonyok indokolják az óvatosságot, míg Nagy-Britannia sem pártolja a gyorshajtást: a szigetországban 112-vel repeszthetnek az autósok. Közép-Európa legtöbb országában 130-cal mehetünk a sztrádán, de a 120-as sebességhatár sem ritka. Egyedül Németországban nincs kifejezett korlátozás az autópályákon, de ez nem azt jelenti, hogy bármennyivel száguldozhatunk, hiszen a maximálisan megengedett 130-at kell betartani itt is.
Az Európai Unió egy felmérése alapján Bulgária áll a közúti balesetek számában az első helyen, itt 140 a sebességhatár az autópályán. Hasonlóan engedékeny a 140 kilométer per órás sebességgel Lengyelország, annak ellenére, hogy a halálos balesetek számának rangsorában a tizedik helyen tartózkodik.
Egy friss cikkünkben azt is boncolgattuk, fizetni kell-e útdíjat, ha épp felújítják az autópályát, de írtunk arról is írtunk, mit jelentenek a zöld szegéllyel ellátott közlekedési táblák.