2025.06.20. 06:00
Ezentúl máshogy kell tekerni a biciklit? Íme, a top 5 új kerékpáros KRESZ-szabály!
Gyökeres változások jöhetnek! Megváltozhatnak a kerékpáros közlekedés szabályai, amelyekből összegyűjtöttük az öt legfajsúlyosabbat.
Teljesen megváltoznak a kerékpáros közlekedés szabályai?! Az új KRESZ (amiről jelenleg a bizottságok egyeztetnek, és majd csak azután kerül az országgyűlés elé) tervezete alapján bőven lesz olyan változás, amely érinteni fogja a bicikliseket, mint arról a baon.hu is beszámol. A következőkben megnézzük, mely az az 5 újdonság, ami talán a legjelentősebb befolyással bírhat a kerékpárosok életében.

Forrás: Vida Márton Péter
Így módosulhatnak a kerékpáros közlekedés szabályai – íme, a top 5 új KRESZ-szabály
A baon.hu arról is ír, hogy az új KRESZ tervezetében foglaltak szerint a kerékpárosok nem lesznek kötelesek a kijelölt kerékpárúton közlekedni, ha az úttesten biztonságosabb, rossz a kerékpárút, vagy túl nagy a gyalogos forgalom a gyalog- és kerékpárúton. Ebből kiindulva tehát, ha egy kerékpáros akkor közlekedik az úttesten, amikor a kerékpárút nem alkalmas a biztonságos közlekedésre, nem bírságolhatják meg. Ami az új, biciklisekre vonatkozó KRESZ-szabályokat illeti, a portál összegyűjtött többet is, amelyek nyomán mi összeállítottuk a top 5-öt, Horváth László gépjármű-szakoktató pedig elmondta ezekről a véleményét.
1. Sisakviselés, felszerelés
A szabály úgy szólna, hogy a 14 éves kor alatti biciklisek számára kötelező lenne a bukósisak viselése, sőt, még az sem kizárható, hogy a versenyengedéllyel rendelkező sportkerékpárosok számára is kötelező lesz a sisakhasználat. Ezzel kapcsolatban Horváth László elmondta,
szerinte még az se lenne ördögtől való szabálymódosítás, ha minden biciklisnek bukósisakot kellene viselni
(viszont hozzátette, ez nem reális elvárás), mert tulajdonképpen védtelenek, pláne, ha a megfelelő felszerelés sem áll rendelkezésre. Hogy mit ért ezalatt? Az első és a hátsó prizma, illetve a világítóberendezések (piros és fehér) megléte is fontos lenne a láthatóság végett.
2. Sebességkorlátozások
Ebben az esetben lakott területen kívül sisak nélkül legfeljebb 40 kilométer/órával, sisakkal legfeljebb 50 kilométer/órával lehetne kerékpározni. A járdán pedig maximum 10 kilométer/órával lehetne tekerni, ha nincs kerékpárút vagy kerékpársáv, és nem zavarják a gyalogosokat. A debreceni gépjármű-szakoktató elengedhetetlennek tartja, hogy legyen behatárolva a sebesség, mert ugyan meg van határozva most is, hogy mennyivel mehetnek,
de többek között a KRESZ ismeretének hiányában gyakorlatilag annyival mennek, amennyivel akarnak. Ráadásul még az is kérdés, hogyan ellenőriznék, hogy mennyivel mennek a kerékpárosok.

Forrás: Napló-archív
3. Átkelőhelyek
Bevezetnék a kerékpáros átkelőhelyeknél az úgynevezett „10/10-es” szabályt, miszerint 10 méteren belül legfeljebb 10 kilométer/órával lehetne megközelíteni az átkelőt. A gépjármű-szakoktató ezzel kapcsolatban úgy látja, vannak olyan helyek városon belül, ahol egyszerűen lehetetlen annyira hátrafelé figyelni, hogy észlelje a járművezető a gyorsan (akár 50 km/h-val) hajtó kerékpárost, mert aligha valószínű, hogy mindenki betartaná a sebességkorlátozást (és akkor felmerül a kérdés, hogy mi történne akkor, ha ráadásul nincs is elsőbbsége a biciklisnek).
4.Kerékpáros utca
Hallottak már olyat a kerékpárosok, hogyha buszsávban közlekednek, és van rá külön tábla, akkor behajthatnak az egyirányú utcába. Az a probléma, hogy sokan úgy értelmezik, hogy minden egyirányú utcába bemehetnek...
– mondta Horváth László arra, hogy bevezetnék a kerékpáros utca fogalmát, ahol a biciklisek elsőbbséget élveznek az autókkal szemben.
5. Kerékpáros övezetek
Bevezetnék a kerékpáros övezeteket, ahol a gépjárművek csak célforgalomban vehetnek részt, legfeljebb 30 km/h sebességgel. Ezzel kapcsolatban a gépjármű-szakoktató azt mondta, ez ígéretes kezdeményezés lehet, viszont figyelembe kell venni az autósoknak, hogy oda nem hajthatnak be „csak úgy”, máskülönben értelmét veszíti, hogy azon a területen túlnyomórészt csak biciklisek és gyalogosok közlekedhetnek.
Horváth László hangsúlyozta, érdemes lenne egy alap KRESZ-vizsgához kötni a biciklizést a robogósokhoz hasonlóan, mivel elvárás lenne a táblák ismerete mindenki biztonsága érdekében.