Helyi közélet

2025.05.09. 11:43

Fontos bejelentést tett a Debreceni Vízmű arról, miért ugrik meg egyes helyeken a vízszámla

Egy vizsgálat lezárására vártak a szakemberek. Kiderült, nem általános esetről van szó, és tisztázták azt is, túlfizetést tartalmaz-e a vízszámla.

Közleményt adott ki a Debreceni Vízmű Zrt. május 9-én, pénteken délelőtt. Mint írják, a Magyar Víziközmű Szövetség (MaVíz) reagált egy előző napi cikkre, amely bizonyos a településeken tapasztalt vízmérőcserék és a vízszámla körüli problémákról szól.

vízszámla, debrecen, vízmű
Nem általános probléma a megemelkedett vízszámla 
Forrás:  MW-archív

– Szeretnénk megnyugtatni a felhasználókat, hogy az említett helyzet nem általános érvényű, és a hazai víziközmű-szolgáltatók továbbra is elkötelezettek a pontos, megbízható mérés és az átlátható szolgáltatás iránt – írják.

Előzményként hadd vázoljuk fel, 2025 áprilisában megkeresést küldtünk a vízműnek azzal kapcsolatban, hogy a sajtóhírek szerint 2025-ben lejár a 2017-ben telepített vízórák hitelessége. Ez pedig a társasházi lakások esetében ahhoz vezethet, hogy a csere esetén becsült értékre emelkedhet a vízszámla. Arról érdeklődtünk, hogy a Debreceni Vízmű igazgatási területén belül ez megközelítőleg mennyi vízórát érinthet, illetve mekkora a szolgáltató kapacitása a cserére, és nagyjából mekkora költséggel kell számolni a háztartásoknak.

A kérdésekre azonban nem kaptunk választ. Erre a mostani közlemény adja meg a magyarázatot. Mint írják, a Szövetség eddig szándékosan nem nyilvánult meg a témában, folyamatosan figyelemmel kísérte az Érd és Térsége Víziközmű Kft.-nél zajló vizsgálatokat, és megvárta azok hivatalos lezárását. A vizsgálatok mostanra befejeződtek, ezért fontosnak tartják tisztázni a vízmérők cseréjével kapcsolatos tényeket.

Nem drágult a vízszámla, hanem a pontatlan mérés miatt volt kevesebb

A szolgáltató a jogszabályoknak megfelelően, a vízmérők 8 éves hitelesítési idejének lejárata előtt kezdi meg a cseréket. Az ágazat már a szabályozás megalkotásakor is jelezte, hogy a hosszú ideig működő mérőknél a mérési pontosság fokozatosan romlik. Tapasztalatok és meteorológiai vizsgálatok egyaránt igazolják, hogy az évek során a vízmérők „lassulnak” – vagyis jellemzően kevesebbet mérnek a tényleges fogyasztásnál. Ez a pontatlanság a fogyasztók javára történt, mivel kevesebbet fizettek a valójában igénybe vett vízmennyiség után

 – olvasható a dokumentumban.

Hozzáfűzik, érthető, hogy az új, pontos mérési eredményt adó vízmérők – amelyek immár a tényleges fogyasztást tükrözik – némi elégedetlenséget válthatnak ki a felhasználók körében. Fontos azonban kiemelni, hogy ezek nem túlszámlázások, hanem a korábban alulmért fogyasztás korrekciói.

Magyarországon a víziközmű-szolgáltatók több mint 20 ezer munkatársa dolgozik nap mint nap azért, hogy a lakosság biztonságos ivóvízhez jusson, és a szennyvízkezelés szakszerűen történjen. A vízmérők cseréje során előfordulhatnak technikai problémák, de ezek egyedi esetek, nem jellemzőek országos szinten. A szolgáltatók minden esetben igyekeznek a hibák gyors és korrekt kezelésére, valamint a felhasználók pontos tájékoztatására. A MaVíz számára kiemelten fontos a közbizalom megőrzése. Ezért a jövőben is együttműködünk tagvállalatainkkal, hogy a mérőcsere-folyamatok a lehető legnagyobb odafigyeléssel, a fogyasztók érdekeit szem előtt tartva történjenek – zárul a vízmű közlemény.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában