2025.05.17. 15:00
Nyugdíjasok a volán mögött: megszületett a döntés, ez a változás jön
Az adatok szerint a legtöbb balesetet a 65 év felettiek okozzák. Régóta tervben van az idősek jogosítványszerzésének módosítása, az Unió most lépett az ügyben. A háziorvosok is nagyobb teret kaphatnak.
A Haon 2023 tavaszán írt arról, hogy az Európai Unió szigorítaná a 70 év feletti sofőrök vezetői engedélyének feltételeit. Az akkor benyújtott törvényjavaslat szerint az idősek jogosítványának meghosszabbításához kötelező lenne megismételni bizonyos orvosi vizsgálatokat, ezzel megváltozna azon hazai gyakorlat, miszerint elegendő a kétévente megszerzett egészségügyi alkalmassági vizsga a megújításhoz. A tervezetben az is szerepelt, hogy a vizsgálatokat évente kellene elvégezni, illetve szorgalmazták, hogy az elméleti és gyakorlati vizsgákat is meg kellene ismételniük.

Forrás: MW-archív
Az Unió a szigorítást a közlekedés-biztonság javításának szándékával magyarázta, kitűzött céljuk ugyanis, hogy 2050-re nullára csökkentsék a közúti balesetek számát. Írtunk arról is, hogy a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai alapján az idősek okozzák Magyarországon a legtöbb balesetet. A 2024 első fél évében történt 6523 személyi sérüléssel járó balesetből 996-ot 65 év felettiek okozták, és jóval nagyobb arányban, mint a fiatalok. Az uniós döntés (vagyis a balesetmegelőzésre való hivatkozás) abból a szempontból is érdekes, hogy éppen idén tavasszal csökkentették a szakmai vezetői engedélyek korhatárát a munkaerőhiányra való tekintettel, így teherautót 18, míg autóbuszt 21 évesek is vezethetnek az EU területén.
Nem korlátozzák idősek jogosítványszerzését
A hazai sajtóban is többen írtak arról, hogy idén tavasszal tárgyalta a benyújtott javaslatokat az Európai Parlament. A Sonline április végi cikkében azt írja, megszületett a megállapodás az idősek vezetői engedélyével kapcsolatban. A lap szerint az Unió nem döntött a központi szabályozás javára, ehelyett az egyes tagországok önállóan határozhatnak a kötelező orvosi vizsgálatról, vagyis arról, hogy szükségesnek tartják-e az idősek vezetési képességét igazoló orvosi vizsgálatra, vagy elegendő lesz a sofőr nyilatkozata arról, hogy képesnek tartja-e magát a vezetésre.
Magyarországon a 70 év feletti korosztálynak jelenleg két évre szól a jogosítvány érvényessége, a meghosszabbításához orvosi alkalmassági vizsgára van szükség, így vélhetően itthon ez a szabályozás marad érvényben.
Az új rendelkezés egyúttal nagyobb teret adna a háziorvosok számára, ezt követően jogosultságot kapnának, hogy jelezzék a hatóság számára, ha az alkalmassági vizsgát igénylő páciensük egészségi állapota alapján nem alkalmas a közúti járművezetésre, bizonyos esetekben pedig kötelezettségük lenne jelenteni, ha veszélyt jelent az illető a közlekedésre.
Digitális jogsi és 15 éves vezetői engedély
Az Európai Parlament közlése alapján egy olyan digitális jogosítványt terveznek, amelyet valamennyi tagállamban elismernek. A dokumentum egy mobilalkalmazáson lenne elérhető, és a szabály bevezetésére 5 és fél év áll majd a tagállamok rendelkezésére, azonban a járművezetők továbbra is igényelhetnek fizikai példányt.
Az uniós képviselők emellett arról is döntöttek, hogy a személygépkocsikra és a motorkerékpárokra vonatkozó vezetői engedélyek érvényességi ideje 15 év lesz, habár a tagországok ezt az időtartamot 10 évre csökkenthetik, amennyiben a jogosítvány alkalmas személyazonosság igazolására is. Hazánkban a hatályos törvény értelmében az 50 év alattiak számára 10 évre érvényes a vezetői engedély.
Mivel valamennyi rendelkezés esetében előzetes egyeztetésről van szó, hivatalosan az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak is jóvá kell azt hagynia, és csak ezt követően kerülhet sor a végrehajtásukra, ám ez többnyire csak formalitás.
Ajánljuk még: