2025.05.16. 19:15
Kinyithatjuk-e a boltban, drogériában a tusfürdőt, hogy megszagoljuk? Nem várt választ kaptunk…
Egy olyan témában mélyültünk el, ami többeket érint. Bizonyára sokakban felmerült már a kérdés, a drogériában fel lehet-e bontani a tusfürdőt azért, hogy megszagoljuk.
Az utóbbi időszakban többször foglalkoztunk olyan problémákkal, kérdésekkel, amelyek szinte minden hétköznapi embert érintenek. Többek közt utánajártunk annak, a boltban az eladóknak szabad-e felváltaniuk a pénzünket, vagy az aprónkat nagyobb címletekre „becserélni”. Most is egy olyan témát fogunk boncolgatni, ami szorosan kapcsolódik a boltokhoz, drogériákhoz, eladókhoz, konkrétabban fogalmazva, az eladó hozzáállásához, cselekedetéhez. A napokban megjelent a Debrecenben Hallottam Facebook-csoportban egy bejegyzés arról, hogy egy vásárló sérelmezte azt, az eladó azért dorgálta meg őt, mert képes volt a drogériában megszagolni a tusfürdőt.

Forrás: MW-archív
Drogériában megszagolhatjuk a tusfürdőt?
Ma egy debreceni patikában vásároltam volna… Jó pár terméket pakoltam a kosárba, majd a kislányommal a tusfürdőkhöz értünk. Megszagoltuk a kókuszost, és a kosaramba tettem, amikor is kettővel arrébb a pult mögül rám förmedt a kasszás hölgy, hogy ne nyissam ki a terméket. Mondom remek, akkor a színe alapján válasszak? (nem volt leragasztva, nem tettem benne kárt, a tusfürdő már a kosaramban volt. Majd amikor ezt elmondtam, újabb dörgedelmes felszólítás következett, úgy fogalmazott, ha kinyitom, az fizetési kötelezettséggel jár
– olvasható a bejegyzésben. Értelemszerűen a vásárló nem értette a felháborodást, ugyanis nem kívánt kárt tenni a termékben, sőt, már a kosarában is volt az. Az pedig már csak külön fokozta a történetet, hogy az eladó otrombán bánt a vásárlóval.
Tűrhetetlen, hogy megszégyenített a vásárlók és a gyerekem előtt. Joga van jelezni, hogy ne szagoljam meg, de ehhez a stílushoz nincs
– jegyezte meg. Hozzátette, a terméket otthagyta, és panasz tesz az eladóval szemben.
Érvek és ellenérvek
A bejegyzés alatt olvasható több száz hozzászólás, illetve reakció is azt jelzi, sokakat foglalkoztat a téma. A legtöbb kommentelő teljesen egyetértett a poszt létrehozójával, azonban akadtak néhányan, akik inkább nem engednék feltétlenül, hogy csak úgy nyitogassák a tusfürdők, samponok, testápolók kupakjait.
Nyilván a „bunkó” közléssel én sem értek egyet, de nem azzal van a baj, hogy megszagoljátok vagy, hogy kiszimatol belőle valaki egy mikrogrammnyit. Nyilván, ha valakinek a kosarában van a termék, és tényleg már meg akarja venni, nem gond. Viszont van egy jelzés a termékek hátulján, ami azt jelenti, hogy felbontás után 12, 6, 3 hónapig jó. Most, ha mindenki kinyitogatja, csak szagolgatni is, a levegőben lévő vackok miatt ez a szavatossági idő elindul. Ha valami 2 hónapig a polcon marad még szagolgatás után (és feltételezzük, hogy nem te vagy az egyetlen, aki szagolgatta), akkor nyilván már annyival kevesebb lesz a termék szavatossági ideje. Ha te megveszed, de nem egyből használod, hanem mondjuk 3 hónap múlva, akkor meg még kevesebb. Nyilván nem az eladónak teszel szívességet azzal, ha nem bontasz ki egy terméket, hanem a másik embernek, aki megveszi, ha te nem. Persze az eladók se örülnek, ha valaki visszahozza a terméket, mert otthon használni akarta, de valami baja van. Aztán hibáztatja a gyártót
– fogalmazta meg véleményét a kommentelő.
Míg egy másik azt írta:
Ha az üzletszabályzat ezt tiltja, akkor felirat formájában tájékoztatni kellene a vásárlót mind a bejáratnál, mind a tisztálkodási szerek polcain kiírva
– hívta fel a figyelmet.
Sokak számára a válasz meglepő lehet
A témával kapcsolatban megkerestük a Fogyasztóvédelmi Referens Központot, ahonnan a következő tájékoztatást kaptuk. Válaszlevelükben megfogalmazták, a kérdés megítélése kapcsán a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény 5.§ (2) bekezdéséből kell kiindulni:
A kereskedő köteles biztosítani, hogy a vásárló a megvásárolni kívánt termék jellegétől függően, annak méretét, súlyát, illetve használhatóságát ellenőrizhesse az üzletben vagy – egyéb kereskedési formák esetében – ha a termék rendelkezésre bocsátásakor mind a kereskedő vagy annak képviselője, mind pedig a vásárló jelen van
– idézték. Továbbá tájékoztattak, amennyiben az érintett termékekből nincs kihelyezve termékminta, így – álláspontjuk szerint – nem lehet kifogásolni a megillatozást, hiszen más módon nem biztosítja a fenti jogszabályban meghatározott lehetőséget az üzlet. Ugyanakkor, ha ezt a fogyasztó olyan módon teszi, hogy ezzel feltép, eltör, stb. egy védőréteget, amely ezután már nem helyreállítható, az álláspontjuk szerint már nem fér bele a kipróbálás jogszerű gyakorlásába.