Van ám erre jogszabály, de...

2025.05.16. 19:15

Kinyithatjuk-e a boltban, drogériában a tusfürdőt, hogy megszagoljuk? Nem várt választ kaptunk…

Egy olyan témában mélyültünk el, ami többeket érint. Bizonyára sokakban felmerült már a kérdés, a drogériában fel lehet-e bontani a tusfürdőt azért, hogy megszagoljuk.

Az utóbbi időszakban többször foglalkoztunk olyan problémákkal, kérdésekkel, amelyek szinte minden hétköznapi embert érintenek. Többek közt utánajártunk annak, a boltban az eladóknak szabad-e felváltaniuk a pénzünket, vagy az aprónkat nagyobb címletekre „becserélni”. Most is egy olyan témát fogunk boncolgatni, ami szorosan kapcsolódik a boltokhoz, drogériákhoz, eladókhoz, konkrétabban fogalmazva, az eladó hozzáállásához, cselekedetéhez. A napokban megjelent a Debrecenben Hallottam Facebook-csoportban egy bejegyzés arról, hogy egy vásárló sérelmezte azt, az eladó azért dorgálta meg őt, mert képes volt a drogériában megszagolni a tusfürdőt.

drogériában
Megválaszoljuk, hogy lehet-e drogériában megszagolni egy-egy terméket
Forrás: MW-archív

Drogériában megszagolhatjuk a tusfürdőt?

Ma egy debreceni patikában vásároltam volna… Jó pár terméket pakoltam a kosárba, majd a kislányommal a tusfürdőkhöz értünk. Megszagoltuk a kókuszost, és a kosaramba tettem, amikor is kettővel arrébb a pult mögül rám förmedt a kasszás hölgy, hogy ne nyissam ki a terméket. Mondom remek, akkor a színe alapján válasszak? (nem volt leragasztva, nem tettem benne kárt, a tusfürdő már a kosaramban volt. Majd amikor ezt elmondtam, újabb dörgedelmes felszólítás következett, úgy fogalmazott, ha kinyitom, az fizetési kötelezettséggel jár

 – olvasható a bejegyzésben. Értelemszerűen a vásárló nem értette a felháborodást, ugyanis nem kívánt kárt tenni a termékben, sőt, már a kosarában is volt az. Az pedig már csak külön fokozta a történetet, hogy az eladó otrombán bánt a vásárlóval. 

Tűrhetetlen, hogy megszégyenített a vásárlók és a gyerekem előtt. Joga van jelezni, hogy ne szagoljam meg, de ehhez a stílushoz nincs

 – jegyezte meg. Hozzátette, a terméket otthagyta, és panasz tesz az eladóval szemben.

Érvek és ellenérvek

A bejegyzés alatt olvasható több száz hozzászólás, illetve reakció is azt jelzi, sokakat foglalkoztat a téma. A legtöbb kommentelő teljesen egyetértett a poszt létrehozójával, azonban akadtak néhányan, akik inkább nem engednék feltétlenül, hogy csak úgy nyitogassák a tusfürdők, samponok, testápolók kupakjait. 

Nyilván a „bunkó” közléssel én sem értek egyet, de nem azzal van a baj, hogy megszagoljátok vagy, hogy kiszimatol belőle valaki egy mikrogrammnyit. Nyilván, ha valakinek a kosarában van a termék, és tényleg már meg akarja venni, nem gond. Viszont van egy jelzés a termékek hátulján, ami azt jelenti, hogy felbontás után 12, 6, 3 hónapig jó. Most, ha mindenki kinyitogatja, csak szagolgatni is, a levegőben lévő vackok miatt ez a szavatossági idő elindul. Ha valami 2 hónapig a polcon marad még szagolgatás után (és feltételezzük, hogy nem te vagy az egyetlen, aki szagolgatta), akkor nyilván már annyival kevesebb lesz a termék szavatossági ideje. Ha te megveszed, de nem egyből használod, hanem mondjuk 3 hónap múlva, akkor meg még kevesebb. Nyilván nem az eladónak teszel szívességet azzal, ha nem bontasz ki egy terméket, hanem a másik embernek, aki megveszi, ha te nem. Persze az eladók se örülnek, ha valaki visszahozza a terméket, mert otthon használni akarta, de valami baja van. Aztán hibáztatja a gyártót

 – fogalmazta meg véleményét a kommentelő.

Míg egy másik azt írta: 

Ha az üzletszabályzat ezt tiltja, akkor felirat formájában tájékoztatni kellene a vásárlót mind a bejáratnál, mind a tisztálkodási szerek polcain kiírva

 – hívta fel a figyelmet.

Sokak számára a válasz meglepő lehet

A témával kapcsolatban megkerestük a Fogyasztóvédelmi Referens Központot, ahonnan a következő tájékoztatást kaptuk. Válaszlevelükben megfogalmazták, a kérdés megítélése kapcsán a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény 5.§ (2) bekezdéséből kell kiindulni: 

A kereskedő köteles biztosítani, hogy a vásárló a megvásárolni kívánt termék jellegétől függően, annak méretét, súlyát, illetve használhatóságát ellenőrizhesse az üzletben vagy – egyéb kereskedési formák esetében – ha a termék rendelkezésre bocsátásakor mind a kereskedő vagy annak képviselője, mind pedig a vásárló jelen van

 –  idézték. Továbbá tájékoztattak, amennyiben az érintett termékekből nincs kihelyezve termékminta, így – álláspontjuk szerint – nem lehet kifogásolni a megillatozást, hiszen más módon nem biztosítja a fenti jogszabályban meghatározott lehetőséget az üzlet. Ugyanakkor, ha ezt a fogyasztó olyan módon teszi, hogy ezzel feltép, eltör, stb. egy védőréteget, amely ezután már nem helyreállítható, az álláspontjuk szerint már nem fér bele a kipróbálás jogszerű gyakorlásába.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában