Közlekedés

2025.05.12. 06:00

Elegük van a debrecenieknek a biciklis futárokból. De olyan is van, aki fél tőlük

Többségük számára nem léteznek a KRESZ-szabályok, csak a címek teljesítése a cél. A biciklis futárok mára szó szerint megkerülhetetlen részei a városképnek.

Akár egy beszélgetésben esik szó róluk, akár a közösségi média hozzászólásainak sorai között olvasgatunk, azt láthatjuk, hogy a biciklis futárokat jobban utálják az emberek, mint az ellenőröket. Természetesen a munkakörrel nincs gond, hiszen – ha nem is önzetlenségből –, de szolgálatot végeznek. Az emberekben mégis kialakult egyfajta negatív kép a keresztül-kasul cikázó, kocka alakú termotáskát cipelő kerékpárosokról és motorosokról, és nyilván nem véletlenül. Gyakorlatilag mindenkinek van egy-egy története, amit meg tud arról osztani, hogyan szegte meg a szeme láttára egy biciklis futár néhány másodperc alatt szinte az összes létező KRESZ-szabályt: piros lámpa, záróvonal, kerékpárút, haladási irány, elsőbbségadás, ezek, úgy tűnik csak ledöntésre váró akadályok többségük számára a cél elérésében.

biciklis futárok
A biciklis futárok ma elválaszthatatlan részei az utcaképnek
Fotó: Vida Marton Peter

Bocsássuk előre: vannak előzékeny, türelmes és szabályosan közlekedő futárok. Ők az elszenvedői annak, hogy a társadalom egyként állította pellengére őket. Ők a kivétel, akik erősítik a szabályt. Mert bizony egy jelentős részük fittyet hány a környezetre és a többi gyalogosan vagy gépjárművel közlekedőre. És ez már tendencia.

A biciklis futárok kivívták a lakosság haragját

Van, amelyikük csak hébe-hóba csusszan át a piros lámpán, de az igazi „főgonosz” futár kéz nélkül kormányoz, a telefonját bámulja, és még zenét is hallgat, miközben majdnem keresztülgázol a Virágpiacnál játszadozó gyerekeken.

Úgy mennek, mint az őrült

 – ez a mondat szinte minden, futárokkal kapcsolatos hír vagy bejegyzés alatt, ugyanebben a szórendben megtalálható. Ha a futárokról van szó, nincs pártpolitika, ideológiai vita, valláskülönbség, sem gazdag és szegény közötti ellentét. Csak közutálat.

Persze, olykor előfordul, hogy valaki a tömegből kiemelkedve a védelmükre kel, és elmagyarázza, hogy a biciklis futárok azért rohannak ennyire, hogy te idejében megkapd az ételt. Ám ettől sajnos, nem avanzsálnak szentté, a közlekedési szabályokat mindenkinek be kellene tartani, nincs kivétel. Valahova mindig, mindannyian sietünk. De akkor szabálytalankodhatna a postás, az ügyvéd vagy az újságíró is. Egyedül a mentőknek, a tűzoltóknak vagy a rendőröknek nézi el az ember és a törvény, hogy szükség esetén figyelmen kívül hagyják a KRESZ-t, ha azzal életet mentenek. Az időben megérkező ebéd ritkán tartozik ebbe a kategóriába. Ráadásul érdemes reálisan látni: nem a korgó gyomrunk miatt aggódik a gyalogosok között szlalomozó futár. Neki mindössze „címpénz” vagyunk, időre teljesítendő darabszám.

A sétálóutcákon is áttekernek (ahogyan sok más biciklis is), olykor óvatosan, olykor meg nem
Fotó: Vida Márton Péter

„Én már félek a biciklis futároktól"

Ezt írta egy férfi az alatt a Facebook-bejegyzés alatt, ami arról szólt, hogy idén április közepén egy futár elsodort egy kisgyereket Debrecenben, a Csapó utcán. Az esetről a Haon is beszámolt. A cikk alatti hozzászólások között egy fiatal nő a következőket írta:

Ha a gyerekemmel sétálok, és egy ilyen történt volna, nemcsak mentő, de még a halottas kocsi is jött volna a futárért, mert a helyszínen öltem volna meg. Mennek, tekernek, külföldi és magyar egyaránt

 – fakadt ki, kissé a kelleténél indulatosabban.

Való igaz, az is nyilvánvaló, hogy a futárok között Debrecenben is feltűnően nagy arányban vannak a külföldiek. A Világgazdaság idén áprilisban írt a témáról. A lap arról kérdezte a Woltot, dolgoznak-e náluk vendégmunkások, a futárcég azonban meglepő választ adott a megkeresésre. Azt felelték, nem tartanak nyilvántartást arról, hogy ki honnan érkezik. Mint írják, a futárok nem munkavállalók a cégnél, hanem szolgáltatási szerződéssel szállító partnerek, akik számára három szerződéses forma áll rendelkezésre csatlakozáskor: egyéni vállalkozóként, szövetkezeten keresztül vagy flottapartneren keresztül szállíthatnak.

Tehát még maga az ételkiszállító cég sincs tisztában azzal, kiket foglalkoztat. A közvélemény természetesen bosszús amiatt, és teljesen jogosan a debreceniek is kifogásolják, hogy más kultúrából érkezők, vagyis más közlekedési kultúrával rendelkezők hánynak fittyet a helyi szabályokra.

A közgyűlésen is szó volt a futárok helyzetéről

Noha nem volt napirendi pont, de az április végi debreceni közgyűlésnek is témája volt a biciklis futárok kérdése. A város közbiztonsági és közlekedési helyzetéről szóló rendőrségi beszámoló kapcsán Badár Gyöngyi, a Civil Fórum Egyesület Debrecen képviseletében a lakosság azon észrevételét csatornázta, miszerint magyarul nem beszélő ételfutárok a KRESZ-t figyelmen kívül hagyva cikáznak Debrecen belvárosában. 

A felszólalásra reagálva Papp László is elismerte, hogy a probléma valós. A polgármester szerint azonban nemcsak az ételfutárok, hanem a csomagszállító cégek dolgozói is szabálytalanul közlekednek, az ő esetükben pedig szinte kizárólag magyar munkavállalókról van szó.

A biciklis futárok száguldozása téma volt a debreceni közgyűlésen is
Fotó: Vida Márton Péter

Uzonyi Attila ezredes, a Debreceni Rendőrkapitányság vezetője a felvetésre adott válaszában beszélt arról, hogy a jogrendet egyaránt igyekeznek betartatni a más országból érkezőkkel is, emellett a ételszállító cégekkel is felvették a kapcsolatot, hogy egy edukációs programon keresztül a helyes közlekedési morálra ösztönözzék a futárokat

A rendőri főtanácsostól megtudtuk, 2024-ben 4 esetben (két motoros és két kerékpáros) voltak érintettek külföldi futárok közlekedési balesetben, ezek mindegyike anyagi kárral végződött.

Azt is érdemes megjegyezni, hogy a futár habitus nem új keletű, régebben is voltak a Taxi-filmekből vagy a GTA-játékokból inspirálódott száguldozók, azonban azokban az időkben, amikor a pizzériák és az éttermek alkalmaztak futárokat, azok főleg autóval közlekedtek, így elvegyülve egyszerűen szabálytalankodó autósoknak tűntek. A hátsó ülésen lévő melegentartó táska sem leplezte őket. A logóval ellátott céges egyenruha azonban belevésődik az ember reflexeibe, így mindenki pontosan tudja, kik okozzák a bosszúságot. És akkor a rolleresekről még nem is beszéltünk, de róluk talán majd legközelebb.

(Ha Önnek is van tapasztalata, negatív vagy esetleg pozitív élménye a biciklis futárokkal, írja meg a Facebookon közzétett cikk alatt hozzászólásban!)

Ezek a cikkek is érdekelhetik:

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában